Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LRKÖ FÖR VEM, NÄR OCH HUR?. LRK/Ö Strategi Hur skall vi nå målen! Uppdrag För vem, när och hur Värdegrund Så här skall vi förhålla oss till hundar, medlemmar,
Advertisements

 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
”Normkritiska perspektiv och maktstrukturer” Linn Areskoug Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier (EDU) Uppsala universitet.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Jesus stressade inte -men han hann ändå.. Jesus var Gud och samtidigt människa. Han blev: Hungrig, trött, ledsen, arg och upprörd. Hungrig, trött, ledsen,
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Styckeindelning Anette Wahlandt Språkhandledare.
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
Informationsmöte VA till Varola
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
PRAO vecka 16 & 17 ( april).
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
7 frågor Ett verktyg för att göra en tydlig, fullständig och specifik beskrivning av ett problem.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Jag är ingen talare men…
U5: Gallring och konkurrens
Konsten att läsa sakprosa
XX kommun Kommunikationsplan.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Leda och utveckla en förening
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Skjut dig själv! Om att säga ifrån på nätet.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Vad ska vi arbeta med? En ledtråd:
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Gymnasiearbete 100 p.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Vad är daglig verksamhet Daglig verksamhet är en frivillig insats och ska i första hand syfta till att matcha individer mot arbete, men anpassas utifrån.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
IFK MARIEFRED VERKSAMHETSIDÉ VERKSAMHETSOMRÅDEN VÄRDEGRUND VISION MÅL
Din lön och din utveckling
Insynsbesök på fristående gymnasieskolor år
Charlie har fått möjlighet att starta ett företag under gymnasietiden
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader Brännpunkt Konsekvenser för staden
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Att håll och utvecklas som ledare
Gymnasiearbete 100 p.
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Verksamhets- och grupputveckling
Struktur i modellen, 5 steg
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare www.ledarcenter.se info@ledarcenter.se

www.ledarcenter.se info@ledarcenter.se Reflektionsövning A3 I syfte att skapa en struktur på dina tankar och dina beteenden, så att dessa bejakar ett gott beteende i personalgruppen är det viktigt att du skriver ner dina tankar kring nedan frågeställningar. Det kan vara en gedigen uppgift. Återkom därför då och då till frågorna och resonera flera gånger för att hitta din utveckling som ledare för gruppen. När det kommer in nya medarbetare och när gruppen förändras på andra sätt, så är det viktigt att göra om övningen igen. Med tiden blir det ett naturligt tankesätt som gör att du mer automatiserat funderar i dessa banor då och då. Men i början är det bra att dokumentera det du kommer fram till. Block A Del 3 www.ledarcenter.se info@ledarcenter.se

www.ledarcenter.se info@ledarcenter.se Vilka individer har du i gruppen? Vilka behöver tydliga instruktioner, och vilka vill vara med att skapa vägen till målet? Vad sysslar dina medarbetare med på fritiden? Många pratar gärna om sina intressen, andra är mer tystlåtna när det kommer till det som händer utanför arbetet. Visa ditt genuina intresse för individen, så att dem kan känna att du verkligen är intresserad av att veta. Det är mycket viktigt att du inte värderar det dem säger, det är nämligen individen själv som tycker om sitt intresse, inte nödvändigtvis du. Vilken information behöver medarbetarna, och vilken ytterligare information vill dem ha? Det är viktigt att upprätthålla båda delarna för att medarbetarna ska känna sig som en del av det större sammanhang som dem ska delta i för att verksamhetens övergripande mål ska uppnås. Vilka beteenden tycker du är viktiga att medarbetarna har för att lyckas i sina uppgifter? Exempel kan vara punktlighet, noggrannhet och samarbetsvilja. Hur säkerställer du att du med dina beteenden är ett föredöme på dessa punkter? Block A Del 3 www.ledarcenter.se info@ledarcenter.se