Bråk Kapitel 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Advertisements

Insändare Insändare hittar man oftast i tidningar. Alla kan skriva insändare och i en insändare tycker man något. Ofta om en speciell fråga Det kan vara.
Manada.se Kapitel 3 Sannolikhet och statistik. 2.
Välkommen till bildspelet om S2S Följ bara instruktionerna på skärmen För tränaren/ledaren: ett fullständigt videobibliotek av moment och övningar. förbered.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Aritmetik 8
 Sammanfatta och reflektera tillsammans med den/de du samarbetar med och förklara vad som hände under genomgången. Rita och skriv i ditt orange labhäfte.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
Välkommen! Nu ska vi skapa smarta, roliga eller knasiga program!
Barn och ungdomars utveckling
Studieteknik - tips och ideer
Tal, mönster och räkning
ARITMETIK – OM TAL.
Sträck dig som ett streck
X 4.4 Andel i bråkform Tre av tio kulor är blå.
Medlemskampanj Lycka till & ha en riktigt God Jul! Frivillig kampanj-
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Kurvor, derivator och integraler
PRV – upphovsrättsundersökning 2017
Kommunikativ förmåga MATEMATIK = SANT!.
Mål v.4 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Tränarutbildning Steg 1 Bågskytteskola.
enklare verksamhetsutveckling och samverkan för en smartare välfärd
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
FRISTADS P01 FOTBOLLSGALA
X 4.5 Andelen i procentform (I)
Bön & tillbedjan.
Välkomna till klass SI16D!
Värderingar Spårvägen F98
Mål v.46 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
smslån utan kreditprövning
Ekonomi och samhälle Introduktion
Hej! Vad roligt det ska bli att ha ett Tupperwareparty tillsammans med dig och dina vänner. Här kommer lite mer om det vi har pratat om.   Datum och klockslag.
Tallriksmodellen består av tre delar:
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Bli en lättläst politiker!
Föreningslivets egna Spelbolag
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
C A B D Vems påstående stämmer?
Hej! Vad roligt det ska bli att ha ett Tupperwareparty tillsammans med dig och dina vänner. Här kommer lite mer om det vi har pratat om.   Datum och klockslag.
Kurs mindfulness Studenthälsan
PowerPointmall för ”vetenskaplig poster” – rubrik med teckensnitt Mundo Sans eller Arial i regular 72 pt Författarens för – och efternamn 28pt regular.
En kort introduktion till Centralperspektivet
Tallriksmodellen består av tre delar:
Varifrån kommer alla sopor – och vad händer sedan?
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Mattespanarna 6B kap 5 Catha Glaas, Lisa Ek
Välkomna! Lärarens namn.
Y 2.1 Andelen Tre av de tio ballongerna är blåa.
Att rita perspektiv Följ med steg för steg.
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Multiplikation och division Kapitel 2
GRNMATC – KAP 4 BRÅK.
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
P-11.
Catha Glaas Herrängens skola
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Tid, vikt och volym Kapitel 4
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Historia HT 2018 Catharina Glaas, Marlene Sjölander
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Religion Livsåskådning.
Samordningswebbinarier om Skapande skola
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 5
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 3
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 4
Presentationens avskrift:

Bråk Kapitel 1

Bråkspelet Spelinstruktion: Lektion 1 v. 3 Material: 5 A4-papper: vit, blå, gul, röd, grön Instruktion: Dela blå i halvor Dela gul i fjärdedelar Dela röd i åttondelar Dela grön i sextondelar Extra: Skriv namn på delarna Spelinstruktion: Kasta tärning och lägg bråkdelarna på vita pappret. När du fyllt hela har du klarat spelet TÄRNINGSKASTEN: 1:a – Lägg på en halva 2:a – Lägg på en fjärdedel 3:a – Lägg på en åttondel 4:a – Lägg på en sextondel 5:a – Ta bort en del 6:a – Lägg på en valfri del

𝟏 𝟑 Spanaruppdrag Mål: Att kunna lösa problem och visa sin lösning Lektion 2 v. 3 Mål: Att kunna lösa problem och visa sin lösning Lyssna på högläsning Spanarboken kapitel 1 2. Lös mysteriet - försök först ensam - arbeta med din granne - vi löser mysteriet tillsammans 𝟏 𝟑 Ansvar: Spanaruppdraget

Rita bråk 1 2 1. Rita en rektangel 3 cm x 1 cm Lektion 3 v. 3 1. Rita en rektangel 3 cm x 1 cm Dela in rektangeln i tre lika stora delar Färglägg en tredjedel 2. Rita en rektangel 4 cm x 2 cm Dela in rektangeln i åtta lika stora delar Färglägg en åttondel 3. Vad heter bråktalen tror du? 1 2 Ansvar: Räkna s. 10-11

Börja med: Skriv namnet på bråken Lektion 4 v. 3 a. c. b. d. Ansvar: Räkna s. 12-13

𝟏 𝟒 Vad heter bråken? a. b. Täljare Nämnare Lektion 4 v. 3 Ansvar: Räkna s. 12-13

𝟏 𝟒 Vad heter bråken? a. b. Täljare Nämnare Lektion 4 v. 3 Ansvar: Räkna s. 12-13

Kulpåsar a. b. c. Hur många kulor är det i påsen? Lektion 1 v. 4 Hur många kulor är det i påsen? Hur många kulor är röda? Skriv det som ett bråktal. a. b. c. Ansvar: Räkna s. 14-15

2 8 2 𝟒 Storleksordna bråk < Mindre än > Större än = Lika med a. Lektion 1 v. 4 Vilket bråk är störst? < Mindre än > Större än = Lika med a. b. 2 8 2 𝟒 Ansvar: Räkna s. 14-15

Bråkspelet Tärningen: 1.a 1/2 2.a 1/4 3.a 2/4 4.a 3/4 5.a 1/3 6.a 2/3 Lektion 1 v. 4 Tärningen: 1.a 1/2 2.a 1/4 3.a 2/4 4.a 3/4 5.a 1/3 6.a 2/3 Spelregler finns här Ansvar: Räkna s. 14-15

Tänk på att redovisa era svar tydligt? Problemlösning Lektion 2 v. 4 Catha och Lisa ska skura golvet i klassrummet. Catha skurar 1 3 av golvet och Lisa 1 6 . Blir hela golvet rent? Vad tycker ni att Catha och Lisa ska göra? Tänk på att redovisa era svar tydligt? Extrauppgift: Lisa har en stor chokladkaka. Hon orkar äta 4/5 av den. Resten får Marlene och Johan dela på. Hur mycket får Johan? Extraextrauppgift: Om det är en 200 grams chokladkaka. Hur många gram får Johan då? Ansvar: Räkna s. 14- 15

Räkna bråk med pengar Hur mycket är: Tips! Rita en bild! Lektion 3 v. 4 hälften av 100 kr? en fjärdedel av 100 kr? en tredjedel av 150 kr? en femtedel av 500 kr? en tiondel av 500 kr? tre femtedelar av 250 kr? Om du kan: Visa en uträkning! Ansvar: Räkna s. 14- 16

Diskutera och argumentera Lektion 4 v. 4 Här har jag en skatt. Du får välja. Vill du ha en tredjedel av skatten, eller en åttondel? Väljer riddaren rätt? Argumentera för ditt svar. Jag väljer förstås en åttondel av skatten. Ansvar: Räkna s. 17

Faddring med år 1 Lär ettorna bråk! Spela bråkspelet! Lektion 1 v. 5 Ansvar: Räkna s. 17

När du är klar… Träna mera eller Fördjupa dig Diagnos 1 Lektion 2 v. 5 Gör diagnosen i ditt räknehäfte. Rätta efter s 18 Välj: göra s. 19 (rätta) repetera det som var svårt sedan spåren be din lärare om hjälp Börja med det blå spåret s 24 När du är klar… Träna mera eller Fördjupa dig Alla rätt Några fel Ansvar: Diagnos Välj spår Räkna spåren

Rita av och ringa in 1 3 av Hur mycket är 1 3 av 18 kronor? Lektion 4 v. 4 1 3 av Hur mycket är 1 3 av 18 kronor? Hur mycket är 1 4 av 800 kr? Hur mycket är 3 5 av 2500 kr? Om du kan: Visa en uträkning! Ansvar: Räkna spåren