Världsarvet en pedagogisk utmaning eller möjlighet?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Samtala om böcker.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
- en positiv och realistisk självbild
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Historiebruk.
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Lokal pedagogisk planering
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Elevens Val § SKOLLAGEN SÄGER:
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Att övertyga ! Disposition och mall.
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Etik Moral Filosofi.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Digital kompetens i skolan - att förankra media literacy i lärarkåren.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
Leda och planera sokratiska samtal
Nämndplan 2015.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Flyktingfrågan.
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Nationer, ideologier och folkmord genom
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Synligt lärande Yvonne H:son Tapper
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Religionskunskap Att undersöka tro.
Textcollage Arbetsområde i svenska under hösten.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Välkommen till svenska 1
Barnkonventionen i förskolan
@mkc_sverige #MKC30år #MKCfittja mkcentrum.se
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
Computational thinking progression F-9
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Det är insidan som räknas!
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Wilhelm Kardemark Doktorand, religionsvetenskap
Sociologi Introduktion.
Osynliga i historien.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
GREENSCREEN BY DO INK.
Kvinnohistoria Strukturperspektiv.
INTRODUKTION RISKBEDÖMNINGSVERKTYG FÖR LÄRARE
Utgångspunkter Barn vet något när de kommer till skolan.
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Enkät i gymnasieskolan 2015
Krav på programmering i skolan
Det är bara lite drygt två procent av elektrikerna som är kvinnor
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Presentationens avskrift:

Världsarvet en pedagogisk utmaning eller möjlighet? 2019-04-12 Hälsingegårdarna Världsarvet en pedagogisk utmaning eller möjlighet?

Varför ska eleverna lära sig om Världsarvet Hälsingegårdarna Övergripande mål Kunskap Tillhörighet Bevarande

Hur? Konkreta mål Studiebesök Arbetsmaterial Inspiration

Vad? Studiebesök En besöksgård i närheten av skolan för att minimera bussåkandet En dag där eleverna får leva sig in att leva på 1800-talet Kan leda till att eleverna själva guidar sin familj på gården Arbetsmaterial Åk 5 Att gå i någon annans skor Arbeta med källor och inlevelsebaserad undervisning Åk 8 1800-talet det långa århundradet Arbeta med kontinuitet och förändring. Olika aktörer olika pespektiv Alla Världsarvet ett fredsprojekt. Likheter och skillnader ur ett internationellt perspektiv. Hot och möjligheter Lärarhandledning Digitala handledningar Länktips Fortbildningar

2019-04-12 Storyline I berättelsens form ( en tid, en plats, personer och händelser) Att lärandet sker i den kontext som storyline skapar Utgår från vad eleverna vet om världen och utmanar deras förståelse (nyckelfrågor) Elevernas kreativa och argumenterande tänkande värdesätts (undervisningens förlopp beror på eleverna) Berättelsen visualiseras genom att eleverna skapar modeller och sätter upp i klassrummet

Historiskt tänkande Kan vi någonsin förstå människor i det förflutna? 2019-04-12 Historiskt tänkande Kan vi någonsin förstå människor i det förflutna?

2019-04-12 Vägledande principer Det är oftast stor skillnad mellan nutida föreställningar (övertygelser, värderingar och motiv) och de som dominerade under en viss historisk period. God förståelse Eleverna identifierar och ger exempel på skillnader mellan föreställningar, idéer och värderingar i det förflutna och idag. Begränsad förståelse Eleverna utgår från att föreställningar, Idéer och värderingar i det förflutna var samma som idag.

Slutsatser, inte identifikation 2019-04-12 Slutsatser, inte identifikation Historiskt perspektivtagande innebär att dra slutsatser om hur människor i det förflutna tänkte och kände. Det innebär inte att identifiera sig med aktörerna. Giltiga slutsatser grundas på historiska belägg. God förståelse Eleverna drar slutsatser om föreställningar, motiv och värderingar baserat på historiska belägg, samtidigt som de beaktar förståelsens begränsningar. Begränsad förståelse Eleverna likställer perspektivtagande med att fantisera, och bortser då från historiska belägg.

Exempel från tidigare min undervisning 2019-04-12 Exempel från tidigare min undervisning I dag skulle det antagligen vara konstigt att anklaga en människa för att vara besatt av djävulen och bedriva häxkonst. Än konstigare skulle vara att involvera rättssystemet i processerna. På 1600-talet hände just detta. Hur ska vi förstå den tidens perspektiv och föreställningar utan att nöja oss med förklaringen ”att det var konstigt”? Vad säger oss nedanstående bild och text om människors perspektiv och föreställningar på 1600-talet? Hur kan vi förklara dessa perspektiv och föreställningar? Vattenprovet gick oftast till så att man band den misstänkte till händer och fötter och kastade personen i havet, eller en sjö eller vattendrag. Då Satan sades hindra sina undersåtar från att drunkna utgick man från att en person som flöt var en av Satans hantlangare eller häxa. Om personen i fråga sjönk var han eller hon oskyldig. 

2019-04-12 Lärarinstruktion Be eleverna formulera en idé som kan förklara 1600-talets föreställningar. Förse eleverna med en kopia av ledtrådarna, och be dem klippa isär dem. De grå rutorna är information som finns i källorna, medan de vita är bakgrundsinformation. Be eleverna läsa ledtrådarna, och lägga dem i grupper som de benämner efter typen av ledtrådar. Eleverna bestämmer sedan vilka ledtrådar de tror hjälper dem att besvara frågorna, och omformulerar sina förklaringar och använder ledtrådarna som belägg. Eleverna skriver ner sina svar och presenterar dem för klassen, samt försvarar sina tolkningar med hjälp av ledtrådarna.

2019-04-12 Diskussionsfrågor Om du reste tillbaks till 1850-talet Hälsingland vad skulle du förvånas över tror du i deras sätt att tänka om kärlek och bröllop? Hur skulle någon från den tiden ha förvånats över vårt sätt att tänka?

Hinder Tidsbrist hos lärarna Centrala innehållet är stort speciellt i SO-ämnen Arbetsuppgifter som inte är bedömningsbara väljs ofta bort Olika lärarkategorier är måna om sina lektionstimmar Informations överskott Lärarna översköljs med förslag på vad de ska arbeta med Fokus på många skolor idag ligger på digitalisering och programmering