Välkommen till Regional Handledarkonferens 29 nov 2018

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gunilla Kajrup, proj.ledare Mikael Lennartsson, bitr.
Advertisements

Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Välkommen till handledarutbildning på Allvar Gullstrandgymnasiet
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Välkommen till ESF:s seminarium
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Europeiska socialfonden - Övre Norrlands handlingsplan
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
1 Validering Regional arbetsgrupp Vad är validering? ”Validering är en process som innebär en strukturerad bedömning, värdering, dokumentation.
1 Validering Regional arbetsgrupp
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Vård- och omsorgscollege
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Förslag till kompetensutvecklingsprogram för anställda inom funktionshinderområdet i Halland, för åren Augusti 2015.
Vid en specifik arbetsplats möter personalen dessa frågor med nyfikenhet och delar med sig av sina kunskaper, men också för att själv lära. I en specifik.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
KIVO Kvalitetssäkrad inkludering i vård och omsorg – (2012)
Handledarutbildning steg 1-3 ska genomsyras av kunskap om och redskap för att kunna hantera de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet.
Vård- och omsorgscollege Kalmar län
Vid en specifik arbetsplats möter personalen dessa frågor med nyfikenhet och delar med sig av sina kunskaper, men också för att själv lära. I en specifik.
Syfte med nominering Tydligöra handledarens viktiga arbete för elever, praktikanter och nyanställdas introduktion och lärande på arbetsplatserna. Tydliggöra.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Verksamhetsidé Förena arbetsliv och utbildning i ett gemensamt åtagande och ansvar att trygga personal- och kompetensförsörjningen inom vård och omsorg.
Utvecklingsområden inom utbildning och kompetensförsörjning
De 33 skånska kommunernas intresseorganisation
Regionalt perspektiv Aktuella frågor
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Regionalt perspektiv Aktuella frågor
Självvärdering av kvalitetskriterier-Sörmland
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Syftet Det övergripande syftet med Vård- och omsorgscollege är att bidra till att säkra kompetensförsörjningen av framtidens behov av kompetent och.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
kvalificerade kunskaper
Dagens program 13.00: Hej och välkommen
Välkommen till chefsdag i Vård och omsorgscollege
Fokus Yrkesutbildning VO
Fokus Yrkesutbildning VO
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Vad är VO-College? - en berättelse om Skåne
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Certifierad samverkan
Ökad kvalitet i utbildningen Fyra prioriterade delområden
Workshop Arbetsplatslärande.
- Regional nätverksträff
Fokus Yrkesutbildning VO
...mellan arbetsliv och utbildning!
Effekter regionalt och lokalt styrgruppsarbete
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
De 33 skånska kommunernas intresseorganisation
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Välkomna till en workshop om språkutveckling
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Årshjul VO-College Gävleborg 2018
22 regionala VO-College 91 lokala VO-College 218 kommuner 19 regioner och landsting 90 privata verksamheter 140 gymnasieskolor 181 gymnasiala vuxenutbildningar.
Språkstöd KIVO-C Kvalitetssäkrad Inkludering Inom Vård och Omsorg Uppsala län –
Välkommen till regional arbetsgrupp handledarskap
Regional arbetsgrupp- handledarskap har följande uppdrag
Nationellt likvärdiga YH-utbildningar
Planeringsdag med lokal styrgrupp Karlskoga-Degerfors
Fokus Yrkesutbildning VO
Tanum
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

Välkommen till Regional Handledarkonferens 29 nov 2018

Dagens program 9.30-11.00 Olga Orrit, nationell projektledare VO-College med ansvar för Språkfrågor – ger en helhetsbild av projektet, vad det innebär att lära sig ett språk samt handledarens viktiga roll gällande språk i samarbete med språkombud. 11.00-11.10 PAUS 11.10-12.00 Gunilla Kajrup-Aspeborg, nationell projektledare VO-College med ansvar för Handledning - Berättar om projektresultat så här långt. 12.00-13.00 LUNCH 13.00-13.15 Senaste nytt från Skånes VO-College utvecklingsarbete och beslut 13.15-14.30 Erfarenhetsutbyte i dialogform 14.30-14.40 Uppvaktning av årets handledare, Bengt Nilsson, VO-College Skåne 14.40-15.00 Avslutning och fika

www.vo-college.se

Delprojekt Handledning Uppdatera Handledar-utbildning steg 1-2 Struktur för utbildar-utbildning steg 3 Delprojekt Handledning Koncept för handledning Peer Learning för usk Stöd i handledar-frågorna

steg 1-2 är uppdaterad avseende horisontella principer samt språk Projektresultat Önskad effekt 3-5 år Handledarutbildning steg 1-2 är uppdaterad avseende horisontella principer samt språk De tillagda modulerna gällande horisontella principer och språk används vid handledar-utbildningarna och leder på arbetsplatserna till ett inkluderande arbetssätt

Struktur för utbildarutbildning av Handledare steg 3 är framtagen Projektresultat Önskad effekt 3-5 år Struktur för utbildarutbildning av Handledare steg 3 är framtagen Vård- och omsorgsverksamheter i landet har fått mer kompetens att utveckla sina regionala och lokala handledar-organisationer

Projektresultat Önskad effekt 3-5 år Koncept för organisering av handledning som en del i ett arbetsplatslärande finns tillgängliga. Det finns ett förslag till struktur att arbeta vidare med frågan om Peer Learning för usk eller motsvarande I någon eller några regioner blir de organisatoriska modellerna en integrerad del i vård- och omsorgsverksamheternas arbetsplatslärande Någon eller några regioner har på en eller flera arbetsplatser provat att arbeta med Peer Learning för gymnasial-, YH- eller motsvarande studerandegrupper

Behov av stöd i handledarfrågorna har förtydligats. Projektresultat Önskad effekt 3-5 år Behov av stöd i handledarfrågorna har förtydligats. Om det finns en stor efterfrågan av stöd i handledarfrågorna har lämplig form att möta behoven utvecklats.

På gång i Skåne 2018-2019 2 nya moduler + uppdaterad handledarutbildning steg 1-2 Handledare steg 3 – utbildning ht 2019 Obligatorisk Prao införs Ev nytt regionalt ESF-projekt Ev nytt Skånepaket 2.0 Kompetensstege för usk Regional uppdragsbeskrivning för handledare steg 3 och språkombud

Kompetensstege för undersköterskor UTKAST Kompetensstege för undersköterskor Steg 5/Expertkompetens Nivå 4/Specialist U N D E R S K Ö T A Uppdrag: Verksamhetsresurs inom specifika kompetens-områden. Rådgivande och arbetar övergripande inom kompetensområdet. Leder kvalitets- och utvecklingsarbete. Introduktionsansvar för nyanställda. Erfarenhet: Yrkeserfarenhet (5 år-) Utbildning: Högskoleutbildning el YH-utbildning inom verksamhetens område Nivå 3/Fördjupad U N D E R S K Ö T A Uppdrag: Fördjupad kunskap inom ett eller flera specifika kunskaps-områden, driver kvalitets- och utvecklingsarbete. Huvudhandledare/elevsamordnare för APL/LIA. Erfarenhet: Yrkeserfarenhet (3 år-) Utbildning: Vidareutbildning kopplade till verksamhetens behov via gymnasiala kurser. T. ex. Handledarutbildning steg 3 Nivå 2/Grund U N D E R S K Ö T A Uppdrag: Ökat ansvar inom specifika kunskaps- områden, deltar i kvalitets- och utveck- lingsarbete. Handleder studerande under APL på grundnivå samt introducerar nyanställda. Erfarenhet: Yrkeserfarenhet (1- år) Utbildning: Kopplad till verksamhetens behov, ej poänggivande kurser. T. ex. Handledarutbildning steg 1 & 2. Nivå 1/Bas U N D E R S K Ö T A Uppdrag: Allmänna omvård- nadsuppgifter, inom kommunen inledes med kontaktmanna- skap, deltar i kvalitets- och utvecklingsarbete. Erfarenhet: Ingen/begränsad yrkeserfarenhet (0-1år) Utbildning: Godkänd vård- och omsorgsprogrammet Validering

Handledarutbildning steg 1-2 Modul inkludering https://www.youtube.com/watch?v=FRVSB NmJ2JY&feature=youtu.be

Processfrågor inkludering Vi människor tänker olika, har olika behov och behöver olika förutsättningar för att fungera på en arbetsplats. Hur tillgodoser vi detta på vår arbetsplats? Hur undviker vi att hamna i diskriminerande diskussioner som ”män/kvinnor är sådana”, ”det säger ju sunt förnuft”? På vilket sätt kan jag som Handledare agera för att hjälpa till i det arbetet? Hur satsar vi på inkludering utifrån diskrimineringsgrunderna på vår arbetsplats? Vad behövs för att alla ska känna sig trygga i arbetsgruppen? Hur kan jag med hjälp av mitt handledarskap bidra i detta arbete?

Processfrågor inkludering forts Hur förebygger vi hinder för inkludering på vår arbetsplats? Hur kan vi konkretisera vad vi praktiskt kan göra? Vad förväntas av mig i min roll som Handledare? Enligt lagstiftning och konventioner ska vi säkerställa att ingen diskrimineras på vår arbetsplats. På vilket sätt kan jag i min roll som Handledare säkerställa ickediskriminering gentemot de personer jag handleder?

Gunilla Kajrup-Aspeborg Regional processledare VO-College Skåne gunilla.kajrup-aspeborg@kfsk.se Tel: 0728-854823 Gilla oss på Facebook och Instagram