Välkommen till Regional Handledarkonferens 29 nov 2018
Dagens program 9.30-11.00 Olga Orrit, nationell projektledare VO-College med ansvar för Språkfrågor – ger en helhetsbild av projektet, vad det innebär att lära sig ett språk samt handledarens viktiga roll gällande språk i samarbete med språkombud. 11.00-11.10 PAUS 11.10-12.00 Gunilla Kajrup-Aspeborg, nationell projektledare VO-College med ansvar för Handledning - Berättar om projektresultat så här långt. 12.00-13.00 LUNCH 13.00-13.15 Senaste nytt från Skånes VO-College utvecklingsarbete och beslut 13.15-14.30 Erfarenhetsutbyte i dialogform 14.30-14.40 Uppvaktning av årets handledare, Bengt Nilsson, VO-College Skåne 14.40-15.00 Avslutning och fika
www.vo-college.se
Delprojekt Handledning Uppdatera Handledar-utbildning steg 1-2 Struktur för utbildar-utbildning steg 3 Delprojekt Handledning Koncept för handledning Peer Learning för usk Stöd i handledar-frågorna
steg 1-2 är uppdaterad avseende horisontella principer samt språk Projektresultat Önskad effekt 3-5 år Handledarutbildning steg 1-2 är uppdaterad avseende horisontella principer samt språk De tillagda modulerna gällande horisontella principer och språk används vid handledar-utbildningarna och leder på arbetsplatserna till ett inkluderande arbetssätt
Struktur för utbildarutbildning av Handledare steg 3 är framtagen Projektresultat Önskad effekt 3-5 år Struktur för utbildarutbildning av Handledare steg 3 är framtagen Vård- och omsorgsverksamheter i landet har fått mer kompetens att utveckla sina regionala och lokala handledar-organisationer
Projektresultat Önskad effekt 3-5 år Koncept för organisering av handledning som en del i ett arbetsplatslärande finns tillgängliga. Det finns ett förslag till struktur att arbeta vidare med frågan om Peer Learning för usk eller motsvarande I någon eller några regioner blir de organisatoriska modellerna en integrerad del i vård- och omsorgsverksamheternas arbetsplatslärande Någon eller några regioner har på en eller flera arbetsplatser provat att arbeta med Peer Learning för gymnasial-, YH- eller motsvarande studerandegrupper
Behov av stöd i handledarfrågorna har förtydligats. Projektresultat Önskad effekt 3-5 år Behov av stöd i handledarfrågorna har förtydligats. Om det finns en stor efterfrågan av stöd i handledarfrågorna har lämplig form att möta behoven utvecklats.
På gång i Skåne 2018-2019 2 nya moduler + uppdaterad handledarutbildning steg 1-2 Handledare steg 3 – utbildning ht 2019 Obligatorisk Prao införs Ev nytt regionalt ESF-projekt Ev nytt Skånepaket 2.0 Kompetensstege för usk Regional uppdragsbeskrivning för handledare steg 3 och språkombud
Kompetensstege för undersköterskor UTKAST Kompetensstege för undersköterskor Steg 5/Expertkompetens Nivå 4/Specialist U N D E R S K Ö T A Uppdrag: Verksamhetsresurs inom specifika kompetens-områden. Rådgivande och arbetar övergripande inom kompetensområdet. Leder kvalitets- och utvecklingsarbete. Introduktionsansvar för nyanställda. Erfarenhet: Yrkeserfarenhet (5 år-) Utbildning: Högskoleutbildning el YH-utbildning inom verksamhetens område Nivå 3/Fördjupad U N D E R S K Ö T A Uppdrag: Fördjupad kunskap inom ett eller flera specifika kunskaps-områden, driver kvalitets- och utvecklingsarbete. Huvudhandledare/elevsamordnare för APL/LIA. Erfarenhet: Yrkeserfarenhet (3 år-) Utbildning: Vidareutbildning kopplade till verksamhetens behov via gymnasiala kurser. T. ex. Handledarutbildning steg 3 Nivå 2/Grund U N D E R S K Ö T A Uppdrag: Ökat ansvar inom specifika kunskaps- områden, deltar i kvalitets- och utveck- lingsarbete. Handleder studerande under APL på grundnivå samt introducerar nyanställda. Erfarenhet: Yrkeserfarenhet (1- år) Utbildning: Kopplad till verksamhetens behov, ej poänggivande kurser. T. ex. Handledarutbildning steg 1 & 2. Nivå 1/Bas U N D E R S K Ö T A Uppdrag: Allmänna omvård- nadsuppgifter, inom kommunen inledes med kontaktmanna- skap, deltar i kvalitets- och utvecklingsarbete. Erfarenhet: Ingen/begränsad yrkeserfarenhet (0-1år) Utbildning: Godkänd vård- och omsorgsprogrammet Validering
Handledarutbildning steg 1-2 Modul inkludering https://www.youtube.com/watch?v=FRVSB NmJ2JY&feature=youtu.be
Processfrågor inkludering Vi människor tänker olika, har olika behov och behöver olika förutsättningar för att fungera på en arbetsplats. Hur tillgodoser vi detta på vår arbetsplats? Hur undviker vi att hamna i diskriminerande diskussioner som ”män/kvinnor är sådana”, ”det säger ju sunt förnuft”? På vilket sätt kan jag som Handledare agera för att hjälpa till i det arbetet? Hur satsar vi på inkludering utifrån diskrimineringsgrunderna på vår arbetsplats? Vad behövs för att alla ska känna sig trygga i arbetsgruppen? Hur kan jag med hjälp av mitt handledarskap bidra i detta arbete?
Processfrågor inkludering forts Hur förebygger vi hinder för inkludering på vår arbetsplats? Hur kan vi konkretisera vad vi praktiskt kan göra? Vad förväntas av mig i min roll som Handledare? Enligt lagstiftning och konventioner ska vi säkerställa att ingen diskrimineras på vår arbetsplats. På vilket sätt kan jag i min roll som Handledare säkerställa ickediskriminering gentemot de personer jag handleder?
Gunilla Kajrup-Aspeborg Regional processledare VO-College Skåne gunilla.kajrup-aspeborg@kfsk.se Tel: 0728-854823 Gilla oss på Facebook och Instagram