IPT för depression hos vuxna med högfungerande autism
Agenda Kort presentation av mig Lite om högfungerande autism (HFA) och psykisk ohälsa Anpassningar av psykoterapi för denna grupp – generellt Erfarenheter av IPT-behandling med personer med HFA på vuxenhabilitering – en handfull ärenden Anpassningar av IPT för personer med HFA 2 fallexempel: Man 33 år Kvinna 35 år IPT en lämplig metod för denna grupp? Uppmuntran till forskning! Frågor, reflektioner – andra erfarenheter?
HFA och psykisk ohälsa Från Adam Helles föreläsning POMS-konferens 2018 Avhandling Asberger syndrome in males over two decades, 2016 Psykisk ohälsa är väldigt utbredd hos personer med HFA Personer med HFA har inte annan psykisk ohälsa än andra. De drabbas precis som andra av depression, ångest och andra tillstånd. Det kan däremot ibland ta sig andra uttryck Uppkommer inte på grund av för lite anpassningar eller bristande struktur även om det så klart kan förvärra ohälsan Grad av autism ej kopplat till grad av psykisk ohälsa Adam Helles, psykolog och doktor i psykologi, Region Östergötland Tatja Hirvikoski, chef FOU enheten habilitering Stockholm läns landsting - studie ” Prematur mortality in autsim spectrum disorder” 2016
Högre grad av psykisk ohälsa – redan från 3 års ålder Ökar över tid - studier visar att 65-94 % drabbas Livstidsprevalens depression män 58%, 65% kvinnor (Helles 2016) Högre grad av självmordstankar – över 70% ( Cassidy et al 2018) Kraftigt ökad risk för suicid – särskilt kvinnor utan IF ( Hirvikoski 2016) Begränsad forskning på effekt av psykofarmaka. Trots detta hög förskrivning – ca 50% av personer med autism har psykofarmakologisk behandling Tatja Hirvikoski, chef FoUenheten habiliteringen i stochlms läns landsting- studie Prematur mortality in autism spectrum disorder
= Extremt förhöjd risk för psykisk ohälsa Funktion, färdigheter och mående är alla olika delar av våra patienters liv Otydlig ansvarsfördelning primärvård/habilitering/vuxenpsykiatri -hamnar mellan stolarna Behov av integration! Lite forskning gjord gällande psykologisk behandling för denna grupp – KBT fåtal studier, Narrativ terapi en studie (Helles 2016) Ingen studie ännu om IPT för denna grupp
Att anpassa psykoterapi för personer med HFA - generellt Anpassning av psykoterapeutisk metoder krävs Kompetens krävs i både autism och psykisk ohälsa Behöver vara mer drivande, mer aktiv som terapeut Tydlighet och struktur Mer repetition och psykoedukation
Ordval – utforska hur personen uppfattar innebörd Vara konkret, visuellt stöd – rita, skriv, visa, gå ut Fråga mycket, riktade frågor – ej öppna Psykoedukation om känslor Använda specialintressen Empowerment perspektiv – rätt att vara som du är
Mina erfarenheter av IPT på vuxenhabiliteringen En handfull ärenden- 19-45 år gamla HFA-diagnos som vuxen eller i sena tonår Tidigare allvarlig psykisk ohälsa: suicidförsök, långa inläggningsperioder, tung medicinsk behandling, ETC-behandling, tidigare (fel)diagnoser som bipolär sjukdom, personlighetsstörning, psykos Missförstådda ”Vill inte dit igen!” ”Flera år av mitt liv borta”
Nu: Lindrig - Måttlig depression – ej suicidrisk Uppfyller ej längre kriterier för depression efter IPT-behandling (MDRS-R) Konsten att fejka arabiska ( Lina Liman) – Läs!!
I jämförelse med tonåringar på Bup: Skillnader Punktlighet! Hög motivation Gjort hemuppgifter Svarar rakt och ärligt Verbalt avancerade resonemang Lång historia av psykisk ohälsa bakom sig Stor tilltro till psykologprofessionen och psykologisk behandling
Likheter: Bra att vara konkret : ha tydlig agenda skriven, rita, ha papper på bordet emellan, visa, rollspel, gå ut och prova Konkreta frågor, reda ut begrepp Kolla av om vi menar samma
Anpassningar av IPT Ta med funktionshindret som en viktig del! – påverkar interpersonella relationer och psykiskt mående ömsesidigt Autism Relationer Mående
Symtomen på depression kan vara och te sig annorlunda – tex ljudkänslighet, känsla av kaos, svårt att beskriva, skatta Psykoedukation och förståelse för funktionshindret- gå igenom utredningen – koppla till vardagen Undersöka behov av andra insatser och eventuellt bjuda in – förmedla behov till arbetsterapeut, kurator, arbetsförmedling tex Anpassa rummet efter individuella behov: klocka, persienner, öronproppar
Fokusområden: Rollövergång – ny identitet: ”Person med högfungerande autism”/ ”Person med psykisk sjukdom som går att behandla bort” Interpersonella svårigheter – ”Ensam”
Fallexempel 1: Man 33 Tidslinjen visar: Trasslig uppväxt, missbruk, psykisk sjukdom hos förälder. Hög begåvning Började må dåligt i högstadiet. Klarade skolan Suicidförsök efter gymnasiet – förlorat sammanhang Bipolär diagnos. Tveksam effekt av medicinsk behandling. Slutfört flera universitetsutbildningar Ej klarat vanligt jobb som innebär sociala kontakter Arbetslös – söker anpassad anställning med stöd av AF Egen bostad, klarar vardagen. Inget behov av stöd i detta. Inga andra insatser Måttlig depression, ångest, ljudkänslighet, stresskänslighet
Relationscirkeln visar: Ensam! Haft vänner med gemensamma intressen under skoltiden Nu ingen vän Träffar nu enbart en förälder ca 1g/mån, och professionella kontakter: en psykolog 1g/v, kontakt på arbetsförmedlingen och en kurator Brutit kontakt med övrig släkt
Fokusområde: interpersonella svårigheter Eget mål : Hitta en vän, hantera relationen till pappa, hitta en sysselsättning Utforska behov – hur ska mina relationer vara för att jag ska må bra Toleransfönster för relationer Hur uttrycka mina behov så att de kan förstås av andra Ta initiativ till kontakt – nästa steg, fortsätta Rollspel Prova – utvärdera Koppla till mående
12 sessioner Vidgar sina vyer, ökar flexibilitet Hittar ett socialt forum som passar Tar initiativ till kontakt Hur fortsätta? Övar. Får en vän. Nöjd med form och frekvens. Reglerar relationen till pappa i tid och frekvens. Får två möjliga jobberbjudanden Formulerar behov till arbetsförmedlare och ny möjlig chef Återtar kontakt med ett syskon Uppföljning efter tre månader. Mår bra, har ett jobb på gång. Hoppfull. Inga övriga behov.
Fallexempel 2: Kvinna 35 Tidslinjen visar: Nylig diagnos HFA Hög begåvning, många talanger Lång historia av psykisk ohälsa, suicidförsök, självskadebeteende, många diagnoser och behandlingar Inte känt igen sig i någon av diagnoserna, oförstådd Måendet kopplat till förändringar och att vara själv – flytta hemifrån, börja på ny utbildning. Sambo resa bort Pågående universitetsutbildning Hjälpt av sin rättighet till studiestöd via universitet Måttlig depression, suicidtankar, ångest, känsla av kaos, ljudkänslighet
Relationscirkeln visar: Många relationer Föräldrar och syskon, släkt som funnits där. Var stöd så länge hon bodde hemma Bra relation med sambo men han har svårt att förstå hennes svårigheter Sociala relationer på utbildningen men det kostar på
Fokusområde: Rollövergång ”En vuxen kvinna med autism” Mål : Landa i diagnosen – förstå behov – kunna förmedla behov och be andra om hjälp Förmedla behov och diagnos till nära anhöriga. Nya möjligheter att anpassa livet – ”den här diagnosen ger svar på allt” Förlust av ”möjligheten att bli frisk” Samtidigt ”möjlighet att bli frisk” Rätt till anpassning och stöd
16 sessioner Hittar mer och mer sin nya roll Utforskar och formulerar behov, och hur de kan mötas Kopplar mående till interpersonella relationer – toleransfönster Erövrar sätt att må bra Klarar att vara själv genom att se till sina behov Förmedlar till sin pappa som förstår ”Blir frisk”
Glad över denna möjligheten att få dela mina erfarenheter Glad över denna möjligheten att få dela mina erfarenheter! Uppmuntrar er som möter denna grupp att prova IPT och till forskning! Frågor- reflektioner - erfarenheter?!