Bilden av Botkyrka Hur arbetar vi med kommunikation i Botkyrka kommun?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Förändrad delegationsordning
Sociala medier Maria Holm
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är.
Bakgrund Det brinner i mer än ett hem om dagen i Västerbotten, och det vill vi ändra på! Vi ville ändra västerbottningarnas inställning till brand från.
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 21 augusti 2013 Välkommen!
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Hur tänker Handisam om sociala medier?
Ortsutveckling i Sparreholm Sparreholms Bygderåd 17 januari 2011.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Mål- och resultatstyrning
Regional krissamverkan i Jönköpings län. Regional krissamverkan i Jönköpings län Fördjupa samverkan mellan myndigheter och samverkande organisationer.
Landstingsstyrelsens förvaltning
Kommunikatören.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Vi blir Region Jönköpings län
nationellT kommunikationskoncept presumtiva studenter 2015
Kommentarer jag skulle vilja höra - från förtroendevalda
Chefskommunikation i Västra Götalandsregionen
Strategiska perspektiv på verksamheten
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
principer som beskriver
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
5 principer som beskriver kommunikation på den sociala webben.
Bilden av Botkyrka Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Information & kommunikation
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
10/4/2015 Föräldraenkäten 2015 Förskola Änglagård-hajarna.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Genom demokrati. Ordet demokrati betyder folkstyre. Alla människor i samhället får vara med och bestämma. 9 miljoner i Sverige – Vi skall dela på makten.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Vi satsar på chefs- och ledarskapet - nyckeln till framgång! Örebro kommun SVERIGES VIKTIGASTE CHEFSJOBB. Stärkt ledarkultur för resultat!
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?
Beredskap på kvällar och helger
Aktivitetslista för utveckling av näringslivsklimatet
Barnkonventionen i förskolan
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP.
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Heby kommuns kvalitetspolicy
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Så bemöter vi varandra - och alla andra
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Reklam eller redaktionellt budskap?
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Ulrika Persson-Fischier,
Effektkarta för extern webbplats
Utveckla former för medborgardialog
Klarar du en kris?.
Kommunikationsavdelningen
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
IF Friskis&Svettis Kalmar
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Bilden av Botkyrka Hur arbetar vi med kommunikation i Botkyrka kommun? Michelle Marcher, PR- och pressansvarig

Men först.. Vad tänker ni på när ni hör Botkyrka?

Rubrikmoln 2018 Baserat på rubriker i artiklar och inslag under 2018- Artiklar som har gått in i många tidningar eller om tt spridning – delar med andra kommuner i Stockholm

Exempel på artiklar 2010 - 4000 artiklar 2014 - 6500 artiklar sverigesradio.se 2018-08-21 Dagens Nyheter 2018-09-07 Dagens Samhälle nr 25/18 mitti.se 2018-10-25 sverigesradio.se 2018-11-23 SVT Uppdrag granskning 2018-09-07 Expressen 2018-09-13 BotkyrkaDirekt 2018-05-05 Dagens Nyheter 2018-10-29 Dagens Nyheter 2018-04-07 2010 - 4000 artiklar 2014 - 6500 artiklar 2018- knappt 10 000 artiklar/inslag 35 % beskriver den kommunala verksamheten 2018 omni.se 2018-01-22 Metro Stockholm 2018-06-01 BotkyrkaDirekt 2018-10-06 dn.se 2018-01-22 aftonbladet.se 2018-06-26 Svenska Dagbladet 2018-06-09 aftonbladet.se 2018-02-28 2 Mitt i Botkyrka 2018-03-31

Hur framställs Botkyrka kommun i medier? Neutralt artiklar som där Botkyrka framställs sakligt – publicitet där det inte utrycks pos neg värdeomdöme om Botkyrka eller där vi inte förekommer i neg pos sammanhang utifrån vilket ansvar kommunen har dvs om vi har misskött oss

Hur framställs Botkyrka kommun i medier? Botkyrka kommuns verksamheter Botkyrka som geografisk plats Botkyrka kommun Botkyrka som plats Räckvidd i miljoner

Det här är vad vår kommunikation handlar om Detta är Botkyrka, alla vi som som bor jobbar och besöker kommunen. Alla eldsjälar, idrottsutövare, organisationer och företag som skapar och definierar platsen. Det är de här rösterna som vi ska möjliggöra, ge utrymme för i vår kommunikation. Berätta alla goda berättelser i Botkyrka, nyansera bilden av platsen Varumärke- Ett starkt varumärke bidrar till att skapa ett attraktivt Botkyrka. Varumärket ska också skapa stolthet, samhörighet och en tydlig profil. Varumärket bygger på medborgarnas, näringslivets och medarbetarnas berättelser och drömmar om Botkyrka. Det är deras berättelser om Botkyrka som skapar dynamik, spänning och engagemang runt varumärket. Långt ifrån lagom- en av de mest kända kommundeviserna Känna sig hemma är Vilja bo kvar Vilja komma hit

Prata om det som är jobbigt också Vi vill vara transparenta i vår kommunikation Medier snappar upp- även sociala medier I forum vi kan kontrollera Bygga förtroende Transparens

Botkyrka kommuns kanaler Botkyrka.se: största kanal där medborgarna vill ha sin info enligt medborgarundersökning, använder den främst för att få svar på frågor och utföra ärenden, 2600 besök per dag i snitt - När vi vill kommunicera så är det Facebook som är bästa för att nå ut, fokusera på innehåll som lyfter medborgare och bidrar till dialog, 4904 följare (total räckvidd 57289 januari) - Instagram- ska bli mer av en kanal för platsen och som involverar medborgarna (takeovers) 1664 följare - LinkedIn arbetsgivarvarumärke, den kanal där vi växer snabbast 5400 följare - Det är kommunikatörerna i förvaltningarna som skapar innehåll, samordnas via innehållsmöten och av centrala kommunikationsenheten Alla socialmediekonton i Botkyrka (näringsliv, skolor, förskolor etc) Botwebb: 2500 besök per dag i snitt

Vem gör vad vid kommunikation av politiska beslut Politisk idé – partiet kommunicerar Beredningsuppdrag – ordföranden kan kommunicera, med stöd av tjänstemannaorganisationen Förvaltningsberedning med förslag till beslut – ansvarig tjänsteperson, förvaltningschef el delegat, kommunicerar först och främst kring innehåll, fakta och arbetsprocess (med stöd av kommunikatör) Ordförandens förslag till beslut – ordförande, kommunicerar med stöd av tjänstemannaorganisationen (ansvarig tjänsteperson + kommunikatör) Beslut – ordförande, kommunicerar med stöd av tjänstemannaorganisationen. (ansvarig tjänsteperson + kommunikatör) Verkställighet – ansvarig tjänsteperson ansvarar för kommunikationen, med stöd av kommunikatör Resultat- ordförande eller tjänsteperson kan kommunicera

Press och media Talespersoner i kommunen: Kommunens politiska ledning - kommunstyrelsens ordförande, vice ordförande och nämndordföranden som företräder sina nämndfrågor. Tjänstemannaledningen - kommundirektören och förvaltningsdirektörerna företräder kommunövergripande respektive förvaltningsövergripande frågor. Verksamhetschefer  - verksamhetsansvariga har ett särskilt ansvar att företräda sin verksamhet. Den som står närmast verksamheten ska också kunna uttala sig om verksamheten. Ämnesområdesspecialisterna - t ex IT-chef, ekonomichef, konsumentvägledare, trygghetssamordnare eller projektledare, personen som har mest kunskap om frågan eller projektet.

När media kontaktar dig Granskande journalistik Service till media Nå ut med det vi vill säga Svara inte på studs om det går Be om frågor och återkom Är det du som ska ta frågorna egentligen? Informera och ta stöd Stabschef Förvaltningskommunikatör Egen politisk sekreterare Riktlinje: https://botwebb.botkyrka.se/sidor/sa-gor-du/kommunicera/6.-skapa-informationsmaterial-och-kommunicera/press-och-media/nar-media-kontaktar-dig.html

Kommunikatör i beredskap och tjänsteperson i beredskap TIB Hanterar uppkomna händelser och kriser som kräver insatser eller krishantering. Ingång för både externa aktörer, till exempel räddningstjänst, och en stödfunktion för verksamheterna vid uppkommen kris. Ska skyndsamt kunna bedöma behov av insatser, intressenter och hur en krisledning kan behövas för att hantera händelsen. KIB Ska möta behovet av kriskommunikation och kommunikation för att förebygga kriser. Vid en händelse som kräver kommunikation är det TIB som kontaktar KIB. TIB: 08-530 610 14