Regiongemensam elevenkät 2016

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Storegårds skola ÅK2.
Advertisements

Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Fjordskolan ÅK2.
Regiongemensam elevenkät 2016 Regiongemensam elevenkät 2016 Vårdnadshavare Skolrapport Åsaskolan Årskurs 2.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Casa Montessori ÅK2.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Regiongemensam elevenkät 2016 Regiongemensam elevenkät 2016 Vårdnadshavare Skolrapport Åsaskolan Årskurs 8.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Göteborgs stad - Toleredsskolan - Åk 5
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016 Vårdnadshavare
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2018
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2018
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2018
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Stockholmsenkäten Elevernas svar – till nytta för många!
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Presentationens avskrift:

Regiongemensam elevenkät 2016 Casa Montessori ÅK5 Skolrapport

Om undersökningen Redovisning och beräkningar Den regiongemensamma elevenkäten har genomförts sedan 2011 och innefattar samtliga GR:s medlemskommuner. I år är första gången som Härryda deltar i den gemensamma undersökningen, tidigare år har man genomfört den på egen hand. Den gemensamma undersökningen omfattar alla kommuners grundskoleelever i årskurserna 2, 5 och 8 samt gymnasieelever i årskurs 2. Undersökningen har genomförts som en webbenkät. Varje elev har fått ett brev med en unik kod som ger tillgång till enkäten, och frågorna besvaras därefter på lektionstid. Redovisning och beräkningar I huvudsak har frågorna svarsalternativen Stämmer helt och hållet, Stämmer delvis, Stämmer ganska dåligt, Stämmer inte alls samt Vet ej. Frågan om helhetsbedömning har istället en tiogradig skala. Några olika typer av resultatvärden redovisas i rapporten. Svarsandelar – andelen av alla som besvarat enkäten som valt respektive svarsalternativ Indexvärde – beräknas per frågeområde och motsvarar genomsnittlig andel som svarat Stämmer helt och hållet eller Stämmer ganska bra på de ingående frågorna Medelvärde – beräknas av andelen som valt respektive svarsalternativ på varje fråga. Personer som svarat Vet ej exkluderas i denna beräkning

Jämförelse frågeområden Nedan visas det sammanräknade indexvärde per frågeområde för varje år (andelen som är positiva). Resultat jämförs också med genomsnittsvärdet i hela kommunen och bland GR:s 13 medlemskommuner 2016. 2011 2012 2013 2014 2015 2016 Partille ÅK5 ÅK5 Trivsel och trygghet 95% 88% 96% 100% 83% 89% 90% Delaktighet och inflytande 86% 73% 76% 93% 74% 71% 75% Skolmiljö 81% 67% 94% 84% 69% 70% Kunskap och lärande 87% 72% 92% 85% Bemötande 80% 97% Fritidshem Helhet 78% Skolrapport • Casa Montessori ÅK5 Rapporten bygger på svar från 18 elever av 18 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 100.0%

Jämförelse frågeområden 2016 Sammanräknat indexvärde (andel som är positiva) per frågeområde samt genomsnitt för kommunen och bland GR:s 13 medlemskommuner 2016. Skolrapport • Casa Montessori ÅK5 Rapporten bygger på svar från 18 elever av 18 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 100.0%

Jämförelse frågeområden per kön Nedan visas det sammanräknade indexvärde per frågeområde uppdelat på kön. Som referens visas också genomsnittsvärdet för årskursen i hela kommunen och för hela GR. 100% 89% 90% 83% 74% 93% 71% 75% 84% 80% 69% 70% 86% 85% 87% 97% 88% 78% Alla Pojke Flicka Partille ÅK5 ÅK5 Trivsel och trygghet Delaktighet och inflytande Skolmiljö Kunskap och lärande Bemötande Helhet Skolrapport • Casa Montessori ÅK5 Rapporten bygger på svar från 18 elever av 18 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 100.0%

Jämförelse - Trivsel och trygghet Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 3.7 3.4 3.5 3.2 3.6 3.3 M 2015 M 2016 Ref Partille ÅK5 Jag känner mig trygg i skolan Det finns vuxna i skolan att prata med när jag behöver det Jag trivs i skolan INDEX - Trivsel och trygghet Referensvärde är Partille ÅK5 Skolrapport • Casa Montessori ÅK5 Rapporten bygger på svar från 18 elever av 18 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 100.0%

Jämförelse - Delaktighet och inflytande Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 2.9 3.3 3.2 3.1 3.5 3.0 2.6 M 2015 M 2016 Ref Partille ÅK5 Lärarna i min skola tar hänsyn till elevernas åsikter Jag känner att jag kan påverka hur vi arbetar i skolan Jag känner att jag kan påverka vad vi ska arbeta med i skolan INDEX - Delaktighet och inflytande Referensvärde är Partille ÅK5 Skolrapport • Casa Montessori ÅK5 Rapporten bygger på svar från 18 elever av 18 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 100.0%

Jämförelse - Skolmiljö Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 3.3 3.2 3.0 3.4 3.5 3.8 3.7 2.2 2.3 2.1 3.1 2.9 M 2015 M 2016 Ref Partille ÅK5 Jag får möjlighet till studiero i skolan Vi har god tillgång till datorer/läsplattor på min skola Klassrummen på min skola är bra Jag tycker att det finns bra utrymmen att vara på under rasterna Skolans toaletter är bra Jag tycker att maten som serveras i min skola är god INDEX - Skolmiljö Referensvärde är Partille ÅK5 Skolrapport • Casa Montessori ÅK5 Rapporten bygger på svar från 18 elever av 18 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 100.0%

Jämförelse - Kunskap och lärande Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 2.6 2.4 2.9 3.4 3.7 3.5 3.3 3.6 3.2 3.0 3.1 3.8 M 2015 M 2016 Ref Partille ÅK5 Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer Det jag lär mig i skolan är nyttigt och användbart Lärarna i min skola hjälper mig med skolarbetet om jag behöver det Lärarna förklarar så att jag förstår Lärarna tar hänsyn till mina behov och förutsättningar Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena Mina lärare förväntar sig att jag ska nå kunskapskraven i alla ämnen Jag tycker att de läromedel (böcker, datorprogram m.m.) som används är bra Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet INDEX - Kunskap och lärande Skolrapport • Casa Montessori ÅK5 Rapporten bygger på svar från 18 elever av 18 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 100.0% Referensvärde är Partille ÅK5

Jämförelse - Bemötande Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 3.7 3.5 3.3 3.1 3.6 3.2 M 2015 M 2016 Ref Partille ÅK5 I min skola pratar vi om hur vi ska vara mot varandra I min skola upplever jag att vi respekterar varandras olikheter Lärarna på skolan bemöter mig väl Andra elever på skolan bemöter mig väl INDEX - Bemötande Referensvärde är Partille ÅK5 Skolrapport • Casa Montessori ÅK5 Rapporten bygger på svar från 18 elever av 18 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 100.0%

Jämförelse - Helhetsbedömning Nedan redovisas andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Värde 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Vet ej 7.6 7.0 M 2016 Ref Partille ÅK5 Om du tänker på din skola i sin helhet. Hur nöjd är du då med den? Referensvärde är Partille ÅK5 Skolrapport • Casa Montessori ÅK5 Rapporten bygger på svar från 18 elever av 18 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 100.0%

Jämförelse Kommunspecifika frågor Nedan redovisas för varje kommunspecifik fråga med andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015) om sådan finns. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 3.2 3.7 3.1 2.5 2.9 2.6 M 2015 M 2016 Ref Partille ÅK5 I skolan pratar vi om att vara schysst på nätet Jag pratar ofta med mina lärare om hur jag utvecklas i de olika ämnena Skolrapport • Casa Montessori ÅK5 Rapporten bygger på svar från 18 elever av 18 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 100.0%

Prioriteringsmatris PRIORITERA (D2) Lärarna i min skola tar hänsyn till elevernas åsikter (D3) Jag känner att jag kan påverka vad vi ska arbeta med i skolan (M5) Skolans toaletter är bra (M6) Jag tycker att maten som serveras i min skola är god (K9) Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet (B3) Lärarna på skolan bemöter mig väl VÅRDA (T1) Jag känner mig trygg i skolan (T2) Det finns vuxna i skolan att prata med när jag behöver det (T3) Jag trivs i skolan (M3) Klassrummen på min skola är bra (K5) Lärarna tar hänsyn till mina behov och förutsättningar (K8) Jag tycker att de läromedel (böcker, datorprogram m.m.) som används är bra (B2) I min skola upplever jag att vi respekterar varandras olikheter BEVARA (M4) Jag tycker att det finns bra utrymmen att vara på under rasterna (K2) Det jag lär mig i skolan är nyttigt och användbart (K3) Lärarna i min skola hjälper mig med skolarbetet om jag behöver det (K4) Lärarna förklarar så att jag förstår (K7) Mina lärare förväntar sig att jag ska nå kunskapskraven i alla ämnen (B1) I min skola pratar vi om hur vi ska vara mot varandra (B4) Andra elever på skolan bemöter mig väl BEVAKA (D2) Jag känner att jag kan påverka hur vi arbetar i skolan (M1) Jag får möjlighet till studiero i skolan (M2) Vi har god tillgång till datorer/läsplattor på min skola (K1) Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer (K7) Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena Frågevärde Samband Prioriteringsmatrisen visar hur starkt samband varje fråga har med den helhetsbedömning man gör av skolan. Utifrån styrkan på sambandet och frågans medelvärde sorteras frågorna in i fyrfältaren, där tex. kvadranten för Prioritera innehåller de frågor som har det starkaste sambandet med helhetsbedömning och de lägsta medelvärdena. Skolrapport • Casa Montessori ÅK5 Rapporten bygger på svar från 18 elever av 18 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 100.0%

Tabell – frekvens per fråga Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Trivsel och trygghet Jag känner mig trygg i skolan Stämmer helt och hållet 67% 12 Stämmer ganska bra 33% 6 Stämmer ganska dåligt 0% Stämmer inte alls Summa 18 9 Vet ej Det finns vuxna i skolan att prata med när jag behöver det 72% 13 56% 89% 28% 5 44% 11% Jag trivs i skolan 61% 11 39% 7 Skolrapport • Casa Montessori ÅK5 Rapporten bygger på svar från 18 elever av 18 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 100.0%

Tabell – frekvens per fråga Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Delaktighet och inflytande Lärarna i min skola tar hänsyn till elevernas åsikter Stämmer helt och hållet 35% 6 25% 44% Stämmer ganska bra 59% 10 63% 56% Stämmer ganska dåligt 6% 1 13% 0% Stämmer inte alls Summa 17 8 9 Vet ej 11% Jag känner att jag kan påverka hur vi arbetar i skolan 65% 11 75% 29% 5 Jag känner att jag kan påverka vad vi ska arbeta med i skolan 38% 33% 41% 7 18% 3 22% Skolrapport • Casa Montessori ÅK5 Rapporten bygger på svar från 18 elever av 18 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 100.0%

Tabell – frekvens per fråga Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Skolmiljö Jag får möjlighet till studiero i skolan Stämmer helt och hållet 29% 5 38% 22% Stämmer ganska bra 65% 11 50% 78% Stämmer ganska dåligt 6% 1 13% 0% Stämmer inte alls Summa 17 8 9 Vet ej 11% Vi har god tillgång till datorer/läsplattor på min skola 33% 6 44% 56% 17% 3 18 Klassrummen på min skola är bra 14 4 Skolrapport • Casa Montessori ÅK5 Rapporten bygger på svar från 18 elever av 18 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 100.0%

Tabell – frekvens per fråga Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Jag tycker att det finns bra utrymmen att vara på under rasterna Stämmer helt och hållet 72% 13 56% 89% Stämmer ganska bra 22% 4 33% 11% Stämmer ganska dåligt 6% 1 0% Stämmer inte alls Summa 18 9 Vet ej Skolans toaletter är bra 2 6 44% Jag tycker att maten som serveras i min skola är god 39% 7 10 67% Skolrapport • Casa Montessori ÅK5 Rapporten bygger på svar från 18 elever av 18 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 100.0%

Tabell – frekvens per fråga Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Kunskap och lärande Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer Stämmer helt och hållet 11% 2 22% 0% Stämmer ganska bra 33% 6 Stämmer ganska dåligt 39% 7 67% Stämmer inte alls 17% 3 Summa 18 9 Vet ej Det jag lär mig i skolan är nyttigt och användbart 71% 12 75% 29% 5 25% 17 8 6% 1 Lärarna i min skola hjälper mig med skolarbetet om jag behöver det 72% 13 78% 4 Skolrapport • Casa Montessori ÅK5 Rapporten bygger på svar från 18 elever av 18 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 100.0%

Tabell – frekvens per fråga Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Lärarna förklarar så att jag förstår Stämmer helt och hållet 67% 12 78% 56% Stämmer ganska bra 33% 6 22% 44% Stämmer ganska dåligt 0% Stämmer inte alls Summa 18 9 Vet ej Kunskap och lärande Lärarna tar hänsyn till mina behov och förutsättningar 65% 11 63% 35% 38% 17 8 6% 1 11% Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena 41% 7 29% 5 18% 3 25% 12% 2 Skolrapport • Casa Montessori ÅK5 Rapporten bygger på svar från 18 elever av 18 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 100.0%

Tabell – frekvens per fråga Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Kunskap och lärande Mina lärare förväntar sig att jag ska nå kunskapskraven i alla ämnen Stämmer helt och hållet 69% 11 88% 50% Stämmer ganska bra 31% 5 13% Stämmer ganska dåligt 0% Stämmer inte alls Summa 16 8 Vet ej 11% 2 Jag tycker att de läromedel (böcker, datorprogram m.m.) som används är bra 61% 56% 67% 39% 7 44% 33% 18 9 Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet 10 6 22% Skolrapport • Casa Montessori ÅK5 Rapporten bygger på svar från 18 elever av 18 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 100.0%

Tabell – frekvens per fråga Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Bemötande I min skola pratar vi om hur vi ska vara mot varandra Stämmer helt och hållet 67% 12 Stämmer ganska bra 33% 6 Stämmer ganska dåligt 0% Stämmer inte alls Summa 18 9 Vet ej I min skola upplever jag att vi respekterar varandras olikheter 72% 13 78% 22% 4 6% 1 11% Andra elever på skolan bemöter mig väl 61% 11 56% 39% 7 44% Skolrapport • Casa Montessori ÅK5 Rapporten bygger på svar från 18 elever av 18 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 100.0%

Tabell – frekvens per fråga Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Lärarna på skolan bemöter mig väl Stämmer helt och hållet 61% 11 67% 56% Stämmer ganska bra 33% 6 Stämmer ganska dåligt 6% 1 0% 11% Stämmer inte alls Summa 18 9 Vet ej Skolrapport • Casa Montessori ÅK5 Rapporten bygger på svar från 18 elever av 18 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 100.0%

Tabell – frekvens per fråga Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Helhet Om du tänker på din skola i sin helhet. Hur nöjd är du då med den? 10 18% 3 25% 11% 9 6% 1 0% 8 29% 5 13% 44% 7 24% 4 38% 6 2 Summa 17 Vet ej Skolrapport • Casa Montessori ÅK5 Rapporten bygger på svar från 18 elever av 18 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 100.0%

Tabell – frekvens per fråga Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Extrafrågor till elever i Partille kommun I skolan pratar vi om att vara schysst på nätet Stämmer helt och hållet 69% 11 100% 44% Stämmer ganska bra 31% 5 0% 56% Stämmer ganska dåligt Stämmer inte alls Summa 16 7 9 Vet ej 11% 2 22% Jag pratar ofta med mina lärare om hur jag utvecklas i de olika ämnena 18% 3 33% 59% 10 75% 25% 6% 1 17 8 Skolrapport • Casa Montessori ÅK5 Rapporten bygger på svar från 18 elever av 18 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 100.0%