Sponsor: Black/Green Belt: Projektdeltagare: Företag/Process/Enhet:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
SIQs MODELL Uppskattad tidsåtgång: 30 minuter Till avsnittet tillhör ett test som tar ca 10 minuter att genomföra 2.
Kontaktsjuksköterskans uppdrag och ansvar Klara Karlsson & Jennie Jackson Samordnande kontaktsjuksköterskor Hematologiska processen.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
A3 PROCESS – PRAKTISK PROBLEMLÖSNING Problem uppfattat 1. Förstå nuläge 2. Identifiera grundorsaken 3. Planera motåtgärder, visualisera önskat läge 4.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Lönebildning inom friskolorna
7 frågor Ett verktyg för att göra en tydlig, fullständig och specifik beskrivning av ett problem.
PGSA: Planera – Agera - Studera - Agera
Länsgemensam ledning i samverkan
på personer i behov av hjälp
En plattform för samhällsekonomisk analys
XX kommun Kommunikationsplan.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Kritiskt förhållningssätt
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Lärandeansatsen i Socialfonden
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Nätverk för lärare på fritidshem
Nätverk för lärare på fritidshem
Strategier för att förstå det vi läser
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg
SEX SIGMA.
Mer information om Ladok
Delrapport SAM 3.0 Vuxenutbildningsnätverket
Metod för utvecklings-arbete
Sponsor: Black Belt: Projektdeltagare: Företag/Process/Enhet:
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Projekt! Mål, förstudie, uppstart
Sponsor: Black Belt: Projektdeltagare: Företag/Process/Enhet:
Manuell fakturering Version:
Procapita Vård- och omsorg Avvikelser
Styrkor Svagheter Möjligheter Risker/Hot SWOT
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Göteborgs universitet förnyas
Rapportera framsteg eller status
Systematiskt kvalitetsarbete
Verktyg för förändringsteori
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Varför behövs en ny version av MIS Sak 2.0
Behovskartläggning Kartläggningen beskriver målgruppens behov och skapar därmed förutsättningar för att utveckla processer som motsvarar behoven. Den.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Hållbar utveckling måste vara
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Tips för det praktiska ledarskapet
Kreativa verktyg och metoder
Utveckling och samordning av virkesmätningen
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
[Projektnamn] Utvärdering
Kontinuitetshantering
Struktur i modellen, 5 steg
Presentationens avskrift:

Sponsor: Black/Green Belt: Projektdeltagare: Företag/Process/Enhet: Versionsnummer: Datum: Observera! Denna mall innehåller ett stort antal bilder. Det är inte meningen att dessa ska följas slaviskt. Klipp och klistra. Använd de bilder som stödjer ditt projekt. Lägg gärna till andra saker du finner viktiga. I mallen finns ett antal bilder av mer symboliks karaktär som främst har som avsikt att påminna dig om verktyg och tekniker som kan vara relevanta. Projektets titel Välj en tydlig och beskrivande titel som gör att man enkelt kan förstå vad projektet handlar om Sponsor: Black/Green Belt: Projektdeltagare: Företag/Process/Enhet:

DEFINIERA Bakgrund: Beskrivning av bakgrunden till det aktuella problemet samt en redogörelse för problemet och dess symtom. Figurer och foton kan ofta ge en tydlig bild. Tänk på ett en läsare/åhörare som inte är insatt i problemet skall förstå. Problemformulering: Tag fram en tydligt och klart problemformulering. Syfte, måltillstånd och mål: Projektets huvudsakliga avsikt preciseras i ord (syfte). Inkludera gärna ett mätbart mål om möjligt. Avgränsningar: Specificera sådant som inte ingår i det aktuella projektet.

DEFINIERA Business Case: Varför är projektet viktigt att genomföra? Varför bör projektet omgående genomföras? Hur påverkar projektet verksamhetens resultat, mål och framgång? Möjlig avkastning: Ekonomiskt, kundrelaterat och/eller medarbetarrelaterat. Anges kvantitativt och/eller kvalitativt. Denna kalkyl bör verifieras av verksamhetens controller/ekonom.

DEFINIERA Tidsplan: - Bryt ned de tänkta arbetet I delaktiviteter och tidsätt dessa. - Beskriv detta i lista eller Gantschema. - Tidsplanen skall regelbundet följas upp och uppdateras vid behov.

Resursbehov: (Erforderlig tid och andra resurser) DEFINIERA Resursbehov: (Erforderlig tid och andra resurser)

DEFINIERA Riskanalys med förslag till åtgärder: (Gällande projektets genomförande) Eventuell kommunikationsplan: - Behöver projektets existens kommuniceras till berörda medarbetare? - Vilken information bör gå ut och hur skall detta ske? - Krävs löpande kommunikation under projekttiden? Använd intressentanalys, kraftfältsanalys och/eller miniriskmetoden efter behov

DEFINIERA ”Voice of the Customer” Förekommande kunder: - Vilka påverkas av det aktuella problemet internt och externt. Behov och förväntningar hos respektive kund: - Vilka behov och förväntningar finns hos de identifierade kunderna gällande det aktuella problemet. - Vid behov bör relevant kundundersökning (intervju, enkät, fokusgrupp, etc) genomföras. - Vilka av dessa faktorer är relevanta att beakta i problemlösningsarbetet. - Sträva efter att betrakta det aktuella problemet ur ett kundperspektiv.

SIPOC (Övergripande processbeskrivning med kunder och leverantörer) DEFINIERA SIPOC (Övergripande processbeskrivning med kunder och leverantörer) Leverantörer Input Process Output Kunder ______________

DEFINIERA Eventuellt flödesschema: - Krävs ofta om arbetet i bakomliggande process är oklart eller förekommer i många olika varianter.

Critical to Quality (CTQ) Projektets Y MÄTA Identifiering av projektets kritiska faktorer: - Den eller de faktorer som projektet har för avsikt att förbättra. - Mätbarhet eftersträvas om möjligt. Critical to customer Critical to process Critical to delivery Critical to cost Critical to safety Critical to compliance Critical to Quality (CTQ) Projektets Y

MÄTA Specificera aktuella mätetal: - Vanligen kvantitativa mått men kan även utgöras av kvalitativa storheter. - Baseras på identifierade CTQ och Y. Specificera aktuell mätmetod: Specificera aktuell nivå (baseline) och målnivå:

Identifiera problemets bakomliggande mätsystem

MÄTA MÄTPLAN Vad skall mätas? Hur skall det mätas? (mätteknik, urvalsmetod, urvalsstorlek, mätperiod, etc) När skall det mätas? Vem skall mäta? Hur skall data dokumenteras? Riskanalys gällande mätningen

Test av mätmetod, MSA och/eller riskanalys: MÄTA Test av mätmetod, MSA och/eller riskanalys:

MÄTA Alternativ kvalitativ faktainsamling: - Gemba walks - SIPOC - Spagettidiagram - Flödesschema - Matrisflödesdiagram - Värdeflödesanalys - Koncentrationsdiagram - Video och foto

MÄTA Insamlad data/fakta: - Redovisning av insamlad kvantitativ och/eller kvalitativa data /data som är relevant att inkludera i denna chart.

Se boken “Ständiga förbättringar” av Lars Sörqvist ANALYSERA Val av relevant analysmetod för det aktuella problemet: (Baserat på problemtyp, situation och erfarenhet) SYSTEMBEROENDE PROBLEM INDIVIDBEROENDE Analytisk problemlösning Innovativ problemlösning Ofrivilliga fel Metodfel Medvetna fel Kommunikationsfel Kvantitativ problemlösning Kvalitativ problemlösning Felsäkring Best-practice-studie Se boken “Ständiga förbättringar” av Lars Sörqvist

ANALYSERA Identifierade hypoteser gällande tänkbara orsaker (x): (Vanlig analysmetod) Y Huvudorsak Orsak

Fastställande av mest signifikanta rotorsaker: ANALYSERA Fastställande av mest signifikanta rotorsaker:

ANALYSERA Analys – upplägg, plan och genomförande: - Behov av kompletterande data, t ex om problemets orsaker (x) - Valda tillvägagångssätt och upplägg av projektets analys - Användning av analysverktyg - Eventuell plan för analysen

ANALYSERA Analysresultat: - Klipp in relevanta Minitabdiagram eller annat av värde efter behov. - Kommentera analys och dragna slutsatser med förklarande text. - Placera dessa bilder på relevanta platser i denna presentation så läsaren/åhöraren förstår arbetets logiska gång.

Identifierade tänkbara lösningar: FÖRBÄTTRA Identifierade tänkbara lösningar:

FÖRBÄTTRA Val av lösning:

Verifiering och test av lösning: Riskanalys (FMEA) gällande lösningen: FÖRBÄTTRA Verifiering och test av lösning: Riskanalys (FMEA) gällande lösningen:

Precisering och beskrivning av vald lösning: FÖRBÄTTRA Precisering och beskrivning av vald lösning:

FÖRBÄTTRA Genomförandeplan Tillvägagångssätt Tidsplan Budget Ansvar Riskanalys gällande genomförande Uppföljning av genomförande

Verifiering av initiala resultat: FÖRBÄTTRA Verifiering av initiala resultat:

STYRA Identifierat behovet av säkring och styrning: - Vilken risk finns att den implementerade lösningen och uppnådda resultat inte blir bestående? - Finns det områden som är särskilt kritiska? - Vad kan vi göra för att säkra resultatet? - Kan felsäkring tillämpas? Metodik för kontinuerlig uppföljning och styrning: - Kvantitativ uppföljning - Kvalitativ uppföljning

STYRA Överlämnandeplan - Hur överlämnandet skall ske till ”linjen” då projektet avslutas. - Klargörande av ansvar. - Uppföljning. - Riskanalys.

STYRA Uppnådda resultat: - Uppfyllande av projektets syfte och mål. Uppnådd avkastning: Ekonomiska effekter Kundeffekter Medarbetareffekter

STYRA Viktiga erfarenheter: - Vad har vi lärt oss genom projektet? - Hur fungerade Sex Sigma-metodiken och använda verktyg? - Vad gjorde vi bra och vad skulle vi gjort annorlunda (efterklokhet)? Förslag till förbättring av Sex Sigma-programmet:

STYRA Möjligheter att sprida resultatet till andra enheter: - Kan den aktuella lösningen komma någon annan i verksamheten till godo? - Finns det liknande problem? Förslag på framtida Sex Sigma-projekt: - Idéer och problem som vi stött på under arbetet som borde hanteras.

STYRA Intern marknadsföring: (Hur synliggörs och kommuniceras projektets framgångar)

STYRA Projektets avslutande: - Faktorer som bör beaktas. - Saker som återstår att göra. - Praktiska aspekter gällande avslutandet. - Annat av värde. Sponsorns godkännande: _______________________ Sponsor _______________________ Datum