God praxis i handläggningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Jag önskar dig styrkan hos de fyra elementen Jag önskar dig styrkan hos de fyra elementen DENNA PRESENTATION GÅR IGÅNG AUTOMATISKT – SKRUVA BARA UPP DINA.
Advertisements

Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Byte till AKAP-KL från KAP-KL Arbetstagarorganisationernas roll Det material som omnämns i presentationen finns på OFRs hemsida,
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Spånga-Tensta.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Hur man använder EasyWorship del 1
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Så här anmäler du dig till högskolan VT18
Svenska som andraspråk 1
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
enklare verksamhetsutveckling och samverkan för en smartare välfärd
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Jämställt bemötande på Skatteverket
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Ekonomi och samhälle Introduktion
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Steg för livet
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Säker användning av dator och nättjänster
Den digitala resan är påbörjad
Ha kul ihop (man måste få något gott på avslutningen)
Fysiskt tvång - fasthållningar
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Religion.
Kartkontroll och godkänd karta
Upplysningen 1700.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Ha kul ihop man måste få något gott på avslutningen
Din lön och din utveckling
9...
Elektronisk hantering i stället för blanketter – är det möjligt?
Kurs mindfulness Studenthälsan
CASE Jolanda Riissanen
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Övning Tid: minuter Virala konsekvenser.
Supportstuga inför terminsstart
ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
8 tips för dig som redaktör
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Rasmus Lilja, Anton Hyldéen, Andreas Sandberg
Flödet mellan Ladok och NyA för programstudenter Linda Strand Lundberg från Ladokkonsortiet Sofia Yegen från Universitets- och högskolerådet.
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Vad är målet? Hur kommer vi dit? På vilket sätt?
Kurs mindfulness Studenthälsan
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Led- och muskelmottagning
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
2018 Liria Ortiz / Peter Wirbing
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
I Anteckningarna finns kommentarer till bilderna.
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

God praxis i handläggningen NUAK 2018

Antagningspass djup… …Så var det tänkt - så ni andra kan gå nu… Så klart inte men det blir lite annorlunda! Lite om bakgrunden, PA-avancerad nivå. Nu lite annorlunda men vi åker så får vi se vad det tar vägen.

Så vem är jag…. Peter Citron, Antagningen Linnéuniversitetet Bla bla bla….

Mål! Problematisera mer än att erbjuda konkreta lösningar Det här är personliga reflektioner till största del, det finns få eller inga färdiga manualer. Dela med mig av min erfarenhet. Hur många här har erbjudits en handläggarutbildning i samband med att ni började er tjänst? Hands up! System ändras, regelverk ändras och system byts ut.

Statlig tjänsteman Detta är var man oftast får, eller hur? Ganska mycket kring vad som förväntas av en i en övergripande mening men väldigt lite konkretiserat ner till själva handläggarsituationen…

Behandlar vi alla Lika? I någon grad är de ärende vi handlägger alltid unika och hänsyn måste tas till det men oftast rör detta små skillnader, huvudparten är i högre utsträckning överensstämmande. Vi vill oftast motivera avsteg med att det handlar om en unik situation men hur ofta är det sant och skulle tredje part tycka att vi agerar rätt. Iklädd er alltid utifrån perspektivet!

Måste vi behandla alla lika? Det handlar om rättssäkerhet Att kunna förutse…. Förutsägbart/transparens Tydligt Rättvist Pålitligt …och det handlar om service Det vi gör för en bör vi kunna göra för alla i samma situation och informationen ska inte variera beroende på vem som frågar eller svarar. Det enkla svaret är ja, exempel kring sena meriter, reservantagning, missat ja-svar. En fördel för någon blir nästan alltid detsamma som en nackdel för en annan, återigen tredjeman-perspektivet.

När blir vi korrupta? Av vilken anledning vill vi göra avsteg? Vem är vinnaren vem är förloraren. Antagning efter att ett utbildningstillfälle stängt. Jämför med skatteverket kring avdrag vid inkomstdeklaration.

Nu behöver jag lite vatten, ta fem minuter och resonera lite kring vad ni tycker kring detta med era närmaste grannar. Det blir ingen redovisning men givetvis tillfälle för eventuella frågor eller ni spontant vill dela med er av något.

Handläggarhygien Ett förhållningssätt, en inre kompass. Ett lite grisigt namn som kanske inte väcker så positiva känslor, dök upp tidigt kring NyAs tillblivelse och var tänkt att bli grunden för en användarhandbok. Inte vad du kan använda systemet till utan mer hur det är tänkt att du ska göra.

Fokusera på rätt saker Bedöm utefter kända och objektiva faktorer Fråga istället för att gissa Det är personer inte ärende ni handlägger Skriv tjänsteanteckningar för det om inte är självklart. Meddelande Saklig och opartisk.

Att inte låta sig nedslås… I alltmer snillrika och effektiva system så handlägger vi allt oftare de som av en eller annan anledning misslyckas….

För vem skriver vi tjänsteanteckningar?

Så intressant….

Meddelande Balans mellan skyldighet och service, undvik informationsöverflöd Saklig information eller informera för att ha ryggen fri….

Meddelande: Mycket information, ett steg som vi inte ofta kontrollerar, på många sätt fortsätter vi att bete oss på samma sätt som när vi skickade egna antagningsbesked.

Ny tid för lite erfarenhetsutbyte, den bästa vägen tillframgång Ny tid för lite erfarenhetsutbyte, den bästa vägen tillframgång. Byt lite anekdoter kring roliga tjänsteanteckningar och meddelande situationer.

Tid kontra nytta, effektivitet - ineffektivitet Att göra rätt är alltid rätt! Och det handlar alltid om både korrekt bedömning och service Skapa rutiner! Använd mallar.

Att aldrig lova… ”Kontakta Antagningen så löser dem det…” ”Jag vet inte, jag kollar upp med Antagningen och återkommer” Hjälp varandra istället för att stjälpa varandra.

Handlägga lite som att köra bil. Koll bakåt, koll framåt koll på nuet Handlägga lite som att köra bil. Koll bakåt, koll framåt koll på nuet. Passa er för viltolyckor?

Och att köra frekvent ger oss den erfarenhet som leder till kompassen.

NyA-webben Reservantagning – NyA-webben, samma uppgift som tidigare men med bättre stöd. Villkorshantering - NyA-webben, samma uppgift som tidigare men med bättre stöd. Uteblev – För korrekt reservantagning, meddelas av sökande genom att inte närvara Återbud – meddelas alltid av sökande, via sitt konto eller direkt till lärosätet.

Konsten att göra olika Anstånd Studieuppehåll Antagning till senare del Tillgodoräknande….