Regiongemensam elevenkät 2016 Vallhamra skola ÅK5 Skolrapport
Om undersökningen Redovisning och beräkningar Den regiongemensamma elevenkäten har genomförts sedan 2011 och innefattar samtliga GR:s medlemskommuner. I år är första gången som Härryda deltar i den gemensamma undersökningen, tidigare år har man genomfört den på egen hand. Den gemensamma undersökningen omfattar alla kommuners grundskoleelever i årskurserna 2, 5 och 8 samt gymnasieelever i årskurs 2. Undersökningen har genomförts som en webbenkät. Varje elev har fått ett brev med en unik kod som ger tillgång till enkäten, och frågorna besvaras därefter på lektionstid. Redovisning och beräkningar I huvudsak har frågorna svarsalternativen Stämmer helt och hållet, Stämmer delvis, Stämmer ganska dåligt, Stämmer inte alls samt Vet ej. Frågan om helhetsbedömning har istället en tiogradig skala. Några olika typer av resultatvärden redovisas i rapporten. Svarsandelar – andelen av alla som besvarat enkäten som valt respektive svarsalternativ Indexvärde – beräknas per frågeområde och motsvarar genomsnittlig andel som svarat Stämmer helt och hållet eller Stämmer ganska bra på de ingående frågorna Medelvärde – beräknas av andelen som valt respektive svarsalternativ på varje fråga. Personer som svarat Vet ej exkluderas i denna beräkning
Jämförelse frågeområden Nedan visas det sammanräknade indexvärde per frågeområde för varje år (andelen som är positiva). Resultat jämförs också med genomsnittsvärdet i hela kommunen och bland GR:s 13 medlemskommuner 2016. 2011 2012 2013 2014 2015 2016 Partille ÅK5 ÅK5 Trivsel och trygghet 91% 88% 87% 95% 89% 90% Delaktighet och inflytande 62% 71% 63% 83% 76% 75% Skolmiljö 59% 82% 84% 92% 86% 69% 70% Kunskap och lärande 79% 85% Bemötande Fritidshem 64% 60% 55% 50% 80% 74% Helhet 94% 81% 78% Skolrapport • Vallhamra skola ÅK5 Rapporten bygger på svar från 72 elever av 76 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.7%
Jämförelse frågeområden 2016 Sammanräknat indexvärde (andel som är positiva) per frågeområde samt genomsnitt för kommunen och bland GR:s 13 medlemskommuner 2016. Skolrapport • Vallhamra skola ÅK5 Rapporten bygger på svar från 72 elever av 76 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.7%
Jämförelse frågeområden per kön Nedan visas det sammanräknade indexvärde per frågeområde uppdelat på kön. Som referens visas också genomsnittsvärdet för årskursen i hela kommunen och för hela GR. 95% 94% 89% 90% 71% 74% 65% 75% 76% 73% 69% 70% 87% 85% 88% 93% 81% 79% 83% 80% 78% Alla Pojke Flicka Partille ÅK5 ÅK5 Trivsel och trygghet Delaktighet och inflytande Skolmiljö Kunskap och lärande Bemötande Helhet Skolrapport • Vallhamra skola ÅK5 Rapporten bygger på svar från 72 elever av 76 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.7%
Jämförelse - Trivsel och trygghet Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 3.5 3.4 3.3 3.2 M 2015 M 2016 Ref Partille ÅK5 Jag känner mig trygg i skolan Det finns vuxna i skolan att prata med när jag behöver det Jag trivs i skolan INDEX - Trivsel och trygghet Referensvärde är Partille ÅK5 Skolrapport • Vallhamra skola ÅK5 Rapporten bygger på svar från 72 elever av 76 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.7%
Jämförelse - Delaktighet och inflytande Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 3.3 3.2 3.0 2.9 2.6 M 2015 M 2016 Ref Partille ÅK5 Lärarna i min skola tar hänsyn till elevernas åsikter Jag känner att jag kan påverka hur vi arbetar i skolan Jag känner att jag kan påverka vad vi ska arbeta med i skolan INDEX - Delaktighet och inflytande Referensvärde är Partille ÅK5 Skolrapport • Vallhamra skola ÅK5 Rapporten bygger på svar från 72 elever av 76 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.7%
Jämförelse - Skolmiljö Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 3.2 3.1 3.0 3.6 3.4 3.3 3.5 2.3 2.1 2.8 2.6 2.9 M 2015 M 2016 Ref Partille ÅK5 Jag får möjlighet till studiero i skolan Vi har god tillgång till datorer/läsplattor på min skola Klassrummen på min skola är bra Jag tycker att det finns bra utrymmen att vara på under rasterna Skolans toaletter är bra Jag tycker att maten som serveras i min skola är god INDEX - Skolmiljö Referensvärde är Partille ÅK5 Skolrapport • Vallhamra skola ÅK5 Rapporten bygger på svar från 72 elever av 76 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.7%
Jämförelse - Kunskap och lärande Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 2.8 2.9 3.5 3.6 3.4 3.3 3.2 3.1 M 2015 M 2016 Ref Partille ÅK5 Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer Det jag lär mig i skolan är nyttigt och användbart Lärarna i min skola hjälper mig med skolarbetet om jag behöver det Lärarna förklarar så att jag förstår Lärarna tar hänsyn till mina behov och förutsättningar Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena Mina lärare förväntar sig att jag ska nå kunskapskraven i alla ämnen Jag tycker att de läromedel (böcker, datorprogram m.m.) som används är bra Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet INDEX - Kunskap och lärande Skolrapport • Vallhamra skola ÅK5 Rapporten bygger på svar från 72 elever av 76 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.7% Referensvärde är Partille ÅK5
Jämförelse - Bemötande Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 3.5 3.3 3.0 3.1 3.6 3.2 3.4 M 2015 M 2016 Ref Partille ÅK5 I min skola pratar vi om hur vi ska vara mot varandra I min skola upplever jag att vi respekterar varandras olikheter Lärarna på skolan bemöter mig väl Andra elever på skolan bemöter mig väl INDEX - Bemötande Referensvärde är Partille ÅK5 Skolrapport • Vallhamra skola ÅK5 Rapporten bygger på svar från 72 elever av 76 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.7%
Jämförelse - Helhetsbedömning Nedan redovisas andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Värde 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Vet ej 7.0 M 2016 Ref Partille ÅK5 Om du tänker på din skola i sin helhet. Hur nöjd är du då med den? Referensvärde är Partille ÅK5 Skolrapport • Vallhamra skola ÅK5 Rapporten bygger på svar från 72 elever av 76 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.7%
Jämförelse Kommunspecifika frågor Nedan redovisas för varje kommunspecifik fråga med andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015) om sådan finns. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 2.6 2.9 3.1 2.5 M 2015 M 2016 Ref Partille ÅK5 I skolan pratar vi om att vara schysst på nätet Jag pratar ofta med mina lärare om hur jag utvecklas i de olika ämnena Skolrapport • Vallhamra skola ÅK5 Rapporten bygger på svar från 72 elever av 76 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.7%
Prioriteringsmatris PRIORITERA (T2) Det finns vuxna i skolan att prata med när jag behöver det (D2) Jag känner att jag kan påverka hur vi arbetar i skolan (M1) Jag får möjlighet till studiero i skolan (M5) Skolans toaletter är bra (M6) Jag tycker att maten som serveras i min skola är god (K1) Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer (K8) Jag tycker att de läromedel (böcker, datorprogram m.m.) som används är bra (K9) Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet (B2) I min skola upplever jag att vi respekterar varandras olikheter VÅRDA (D2) Lärarna i min skola tar hänsyn till elevernas åsikter (K3) Lärarna i min skola hjälper mig med skolarbetet om jag behöver det (K5) Lärarna tar hänsyn till mina behov och förutsättningar (K7) Mina lärare förväntar sig att jag ska nå kunskapskraven i alla ämnen BEVARA (T1) Jag känner mig trygg i skolan (T3) Jag trivs i skolan (M2) Vi har god tillgång till datorer/läsplattor på min skola (M3) Klassrummen på min skola är bra (M4) Jag tycker att det finns bra utrymmen att vara på under rasterna (K2) Det jag lär mig i skolan är nyttigt och användbart (K4) Lärarna förklarar så att jag förstår (B1) I min skola pratar vi om hur vi ska vara mot varandra (B3) Lärarna på skolan bemöter mig väl BEVAKA (D3) Jag känner att jag kan påverka vad vi ska arbeta med i skolan (K7) Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena (B4) Andra elever på skolan bemöter mig väl Frågevärde Samband Prioriteringsmatrisen visar hur starkt samband varje fråga har med den helhetsbedömning man gör av skolan. Utifrån styrkan på sambandet och frågans medelvärde sorteras frågorna in i fyrfältaren, där tex. kvadranten för Prioritera innehåller de frågor som har det starkaste sambandet med helhetsbedömning och de lägsta medelvärdena. Skolrapport • Vallhamra skola ÅK5 Rapporten bygger på svar från 72 elever av 76 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.7%
Tabell – frekvens per fråga Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Trivsel och trygghet Jag känner mig trygg i skolan Stämmer helt och hållet 46% 33 52% 33% Stämmer ganska bra 53% 38 67% Stämmer ganska dåligt 1% 1 2% 0% Stämmer inte alls Summa 72 48 24 Vet ej Det finns vuxna i skolan att prata med när jag behöver det 41% 29 38% 50% 49% 34 45% 6% 4 5% 4% 3 70 22 3% 2 8% Jag trivs i skolan 47% 51% 37 48% 58% Skolrapport • Vallhamra skola ÅK5 Rapporten bygger på svar från 72 elever av 76 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.7%
Tabell – frekvens per fråga Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Delaktighet och inflytande Lärarna i min skola tar hänsyn till elevernas åsikter Stämmer helt och hållet 38% 27 45% 25% Stämmer ganska bra 56% 40 49% 71% Stämmer ganska dåligt 3% 2 2% 4% Stämmer inte alls 0% Summa 71 47 24 Vet ej 1% 1 Jag känner att jag kan påverka hur vi arbetar i skolan 18% 11 20% 12% 59% 36 57% 65% 15% 9 11% 24% 8% 5 61 44 17 29% Jag känner att jag kan påverka vad vi ska arbeta med i skolan 16% 10 10% 29 27% 23% 35% 13% 8 14% 64 20 17% Skolrapport • Vallhamra skola ÅK5 Rapporten bygger på svar från 72 elever av 76 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.7%
Tabell – frekvens per fråga Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Skolmiljö Jag får möjlighet till studiero i skolan Stämmer helt och hållet 29% 20 36% 14% Stämmer ganska bra 49% 33 45% 57% Stämmer ganska dåligt 21% 14 17% Stämmer inte alls 1% 1 2% 0% Summa 68 47 21 Vet ej 6% 4 13% Vi har god tillgång till datorer/läsplattor på min skola 32 52% 30% 35% 65% 10% 7 4% 71 48 23 Klassrummen på min skola är bra 44% 50% 33% 47% 34 54% 7% 5 8% 72 24 Skolrapport • Vallhamra skola ÅK5 Rapporten bygger på svar från 72 elever av 76 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.7%
Tabell – frekvens per fråga Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Jag tycker att det finns bra utrymmen att vara på under rasterna Stämmer helt och hållet 71% 51 75% 63% Stämmer ganska bra 22% 16 19% 29% Stämmer ganska dåligt 4% 3 2% 8% Stämmer inte alls 3% 2 0% Summa 72 48 24 Vet ej Skolans toaletter är bra 13% 9 15% 30% 21 26% 38% 33% 23 24% 17 28% 17% 70 46 Jag tycker att maten som serveras i min skola är god 11 21% 44% 32 40% 54% 15 14 Skolrapport • Vallhamra skola ÅK5 Rapporten bygger på svar från 72 elever av 76 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.7%
Tabell – frekvens per fråga Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Kunskap och lärande Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer Stämmer helt och hållet 18% 13 21% 13% Stämmer ganska bra 61% 43 55% 71% Stämmer ganska dåligt 17% 12 Stämmer inte alls 4% 3 6% 0% Summa 71 47 24 Vet ej 1% 1 2% Det jag lär mig i skolan är nyttigt och användbart 59% 42 56% 65% 37% 26 38% 35% 48 23 Lärarna i min skola hjälper mig med skolarbetet om jag behöver det 62% 44 63% 31% 22 30% 33% 4 Skolrapport • Vallhamra skola ÅK5 Rapporten bygger på svar från 72 elever av 76 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.7%
Tabell – frekvens per fråga Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Lärarna förklarar så att jag förstår Stämmer helt och hållet 46% 33 52% 33% Stämmer ganska bra 51% 37 63% Stämmer ganska dåligt 3% 2 2% 4% Stämmer inte alls 0% Summa 72 48 24 Vet ej Kunskap och lärande Lärarna tar hänsyn till mina behov och förutsättningar 42% 57% 44% 31 48% 35% 6% 4 9% 3 71 23 1% 1 Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena 37% 26 27% 36 64% 10% 7 13% 5% 70 22 8% Skolrapport • Vallhamra skola ÅK5 Rapporten bygger på svar från 72 elever av 76 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.7%
Tabell – frekvens per fråga Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Kunskap och lärande Mina lärare förväntar sig att jag ska nå kunskapskraven i alla ämnen Stämmer helt och hållet 55% 33 62% 39% Stämmer ganska bra 40% 24 31% 61% Stämmer ganska dåligt 2% 1 0% Stämmer inte alls 3% 2 5% Summa 60 42 18 Vet ej 17% 12 13% 25% Jag tycker att de läromedel (böcker, datorprogram m.m.) som används är bra 43% 30 48% 32% 44% 31 38% 59% 9% 6 8% 4% 3 6% 70 48 22 Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet 33% 30% 51% 35 50% 52% 14% 10 69 46 23 Skolrapport • Vallhamra skola ÅK5 Rapporten bygger på svar från 72 elever av 76 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.7%
Tabell – frekvens per fråga Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Bemötande I min skola pratar vi om hur vi ska vara mot varandra Stämmer helt och hållet 57% 41 54% 63% Stämmer ganska bra 38% 27 40% 33% Stämmer ganska dåligt 6% 4 4% Stämmer inte alls 0% Summa 72 48 24 Vet ej I min skola upplever jag att vi respekterar varandras olikheter 23% 16 26% 17% 39 61% 13% 9 7% 5 9% 69 46 23 3 Andra elever på skolan bemöter mig väl 25% 45 56% 75% Skolrapport • Vallhamra skola ÅK5 Rapporten bygger på svar från 72 elever av 76 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.7%
Tabell – frekvens per fråga Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Lärarna på skolan bemöter mig väl Stämmer helt och hållet 60% 43 56% 67% Stämmer ganska bra 32% 23 31% 33% Stämmer ganska dåligt 4% 3 6% 0% Stämmer inte alls Summa 72 48 24 Vet ej Skolrapport • Vallhamra skola ÅK5 Rapporten bygger på svar från 72 elever av 76 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.7%
Tabell – frekvens per fråga Skolrapport • Vallhamra skola ÅK5 Rapporten bygger på svar från 72 elever av 76 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.7%
Tabell – frekvens per fråga Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Helhet Om du tänker på din skola i sin helhet. Hur nöjd är du då med den? 10 11% 8 17% 0% 9 10% 7 6% 28% 20 21% 43% 15 23% 6 13% 9% 5 4 4% 3 8% 2 1 3% Summa 71 48 23 Vet ej 1% Skolrapport • Vallhamra skola ÅK5 Rapporten bygger på svar från 72 elever av 76 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.7%
Tabell – frekvens per fråga Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Extrafrågor till elever i Partille kommun I skolan pratar vi om att vara schysst på nätet Stämmer helt och hållet 29% 20 37% 14% Stämmer ganska bra 38% 26 41% Stämmer ganska dåligt 22% 15 13% Stämmer inte alls 10% 7 5% Summa 68 46 22 Vet ej 6% 4 4% 8% Jag pratar ofta med mina lärare om hur jag utvecklas i de olika ämnena 11% 47% 31 44% 52% 19 27% 33% 9 16% 66 45 21 6 Skolrapport • Vallhamra skola ÅK5 Rapporten bygger på svar från 72 elever av 76 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.7%