Då – Nu – Sen Sveriges universitets- och högskoleförbund

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skolans utmaningar i förändringstid! - några perspektiv utifrån en nationell och regional horisont.
Advertisements

Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Bolognaprocessen. Kommunikéerna •(Sorbonne 1998) •Bologna 1999 •Prag 2001 •Berlin 2003 •Bergen 2005.
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Universities in the ”eye of the hurricane” Interaction – Globalisation – Humboldt – Resources – Innovation.
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Om privatisering av universitet och institut Ulf Bengtsson.
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
CPMR Bildat 1973 CPMR har till syfte att stödja och arbeta för Europas perifera och maritima regioner genom att främja en balanserad territoriell utveckling.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
Vilken av följande kategorier tillhör du? 1.Lärare/forskare 2.Administratör 3.Student 4.Extern gäst.
Förslag på Ny Organisation
Högskola med eller utan forskningsanknytning
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Det nationella digitala biblioteket
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Rebecka Lettevall Prorektor, Södertörns högskola
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Hur blir man klok på universitetet?
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Att arbeta för ett starkare lärosäte Agneta Bladh Rektor Högskolan i Kalmar.
Hur styrs SLU och särskilt utbildningen?
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
Den största Högskolereformen sedan 1977
Vision och övergripande mål - vad vill vi uppnå med autonomiarbetet? Högre kvalitet i verksamheterna (”världsklass”) Ökad harmonisering av och transparens.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Biblioteksstämma 2007 Viktiga frågor ur KB:s perspektiv 23 november 2007 Gunilla Herdenberg och Gunnar Sahlin.
Medicinska fakulteten. Regleringsbrevet Är regeringsbeslut som beskriver bland annat universitetets –Anslagstilldelning inom GU och FO –Ersättning per.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd kansli*
Landsbygdsnätverket Erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras och metoder utvecklas.
SUHF:s expertgrupp för studieadministrativa frågor Cilla Häggkvist Biträdande chef för studentavdelningen vid Uppsala universitet Verkställande ledamot.
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Analysen – vad har underlaget från fakultetsstyrelserna givit? - Svårt att skatta utbildningsutbudet i yrkes- och professionsinriktning, bildningsorientering.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Vad är och vad gör SUHF Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
Utbildningsutskottet
SUHF:s Högre LedarProgram, HeLP
Välkommen till studentdagen 2016
Att styra och leda ett lärosäte
HfR den 7 maj 2009 Propositioner 2009/10.
Aktuella forskningsfrågor Universitetsstyrelsen
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
Göteborgs universitet Året 2016
SUHFs Högre LedarProgram, HeLP
Samverkan kring tre regeringsuppdrag
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Uppsala universitet i siffror
Strategin Statens roll i utbildningssystemet – slutrapport
Kunskapsmiljöer Linné
Ny arbetsordning för universitetet
Uppsala universitet i siffror
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
NSHU – ny myndighet för främjande av högre utbildning
Presentationens avskrift:

Då – Nu – Sen Sveriges universitets- och högskoleförbund The Association of Swedish Higher Education Institutions Då – Nu – Sen

Universitet har generellt tillstånd att utfärda examen på forskarnivå Högskolor måste ansöka om att utfärda examen på forskarnivå i specifika områden Med 1977 års högskolereform blev termen ”högskola” en gemensam benämning på universitet och högskolor ”Riksdagen beslutar vilka statliga högskolor som skall finnas” (HL 2 kap 1 §) ”Universitet” är inte skyddat enligt lag, utan huvudmannen (staten/regeringen) avgör när beteckningen får användas

Lite historik Förebilden kommer från antiken och Platons akademi. Grundades i en lund nordväst om Aten 387 f.Kr. Ordet akademi kom från att denna lund var förknippad med Akademos (en hjälte i grekisk mytologi) Universitetet i Paris/Sorbonne (1100-talet/1257) Universitetet i Bologna (1088) Uppsala universitet (1477) Lunds universitet (1668) Stockholms universitet (1878/1960) Göteborgs universitet (1891/1954) Humboldt (1767-1835) och det moderna universitetet Ämneskunskaper Forskningsanknytning ”Lern- und Lehrfreiheit” Här och överallt på jorden

Akademiskt ”ABC” Akademisk kvart Antagning Akademisk högtid Akademiska symboler Artikel Avancerad nivå Campus College Dekan Disciplinnämnd Disputation Doktor Examen Fakultet Forskarutbildning Forskning Föreläsning Grundnivå Högskola Innovation Institution Kandidat Licentiat Magister Master Mobilitet Monografi Nation Prefekt Rektor Samverkan Seminarium Studiemedel Studentinflytande Tentamen Utbildning Undervisning Universitet

Högskolereformer 1977 ”Den mest genomgripande reformen under 1900-talet” Mötte regionala behov Arbetsmarknadsanknytning All eftergymnasial utbildning – ett system – HÖGSKOLA Ökad centralstyrning – Regelstyrning Nya och regionalt förankrade högskoleenheter – utan forskning Av riksdagen beslutade anslag: utbildning – forskning/forskarutbildning Studentinflytande och MBL Tillträdesreglerna ändrades och 25:4 tillkom Grundutbildningen inriktades mot yrken genom linjer och innehållet styrdes av utbildningsplaner fastställda av UHÄ samtidigt tillkom fler utbildningar Lokalisering av linjerna och antalet nybörjarplatser beslutades av regering och riksdag – ”totaldimensionering” Linje- och fakultetsnämnder infördes Externa ledamöter i högskolestyrelser och nämnder Källa: Hur styrs den svenska högskolan? HSV 1998

Högskolereformer 1993 Utbildning, forskning och effektiv resursanvändning i centrum, inte administration Mötte nationella behov Målstyrning – avreglering – decentralisering Långsiktiga mål – HL/HF och kortsiktiga – regleringsbrev Linjesystemet avskaffades – examensordning infördes Nytt anslagssystem: HÅS och HÅP Större lokal frihet för den institutionella organisationen Rätt för högskolor med fakulteter att inrätta alla nya professurer Friare benämning av universitet och högskola Stiftelsehögskolor, utan statligt huvudmannaskap Ny högskolelag och högskoleförordning Inrättande av ett fristående nationellt utvärderingssekretariat (nu: UKÄ) VHS (nu: UHR) inrättades för att sköta den centrala antagningen Källa: Hur styrs den svenska högskolan? HSV 1998

Högskolereformer 2007 Internationell påverkan i ett europeiskt perspektiv Bolognadeklarationen (Bologna 1999) – Bolognaprocessen Tre övergripande mål främja mobilitet främja anställningsbarhet främja Europas konkurrens- och attraktionskraft som utbildningskontinent De övergripande målen har sex operativa mål Tydliga och jämförbara examina Två utbildningsnivåer: grundnivå och avancerad nivå Ett poängsystem Främja av mobilitet Främja av europeiskt samarbete inom kvalitetssäkring Främja den europeiska dimensionen i högre utbildning

Nu

Vad är SUHF? Ett samarbetsorgan för 37 svenska universitet och högskolor Tillvaratar lärosätenas intressen utåt och verkar inåt i frågor där samordning behövs En arena för samverkan Arbetar genom framställningar, rekommendationer och uttalanden Verkar internationellt genom NUS, EUA och IAU Har motsvarigheter i alla europeiska/världens länder

Högsta beslutande organ Förbundsförsamlingen (2 ggr/år – rektor och förvaltningschef) Lärosäten medlemmar

Styrelse och presidium Helen Dannetun, Linköpings universitet, ordförande Stefan Bengtsson, Chalmers, vice ordförande Styrelse (7 rektorer, 1 förvaltningschef) Presidium (ordförande, vice ordförande och generalsekreterare)

Marita Hilliges, generalsekreterare Kansli Marita Hilliges, generalsekreterare Lars Alberius, utredare Linda Gerén, utredare Pia Vallgårda, administratör

Expertgrupper: Permanenta grupper arbetsgivarfrågor arkiv- och informationshantering fastighetsfrågor forskningsadministration internationella frågor kvalitet samverkan studieadministrativa frågor Arbetsgrupper: Enskilda uppdrag eller utredningar flyktingfrågor högskola – yrkeshögskola lärarutbildning Examensordningar digitalisering

Expertgruppen för studieadministrativa frågor Uppdrag Studieadministrativa frågor Regelfrågor för tillträde till högskoleutbildning Utfärdande av examina Situationen för internationella studenter Undergrupper Högskoleprovsgruppen Nationella bedömargruppen för antagningsfrågor (NBA) UHR är i ett av sina uppdrag lärosätenas antagningsmyndighet. Myndigheten hjälper till med tekniken och hanteringen på uppdrag av lärosätena. Det är högskolans regler som gäller!

Nätverk Kräver någon form av sektorskoordinering mot motpart (restriktiva mot nya) Bibliotekschefer HfR Utbildningar Rektorsprogram Högre ledarprogram (HeLP)

Aktuellt inom högskolepolitiken Styr- och resurstilldelning (Strut) Internationella frågor - utredning Effektivitet Självständighet/autonomi Kvalitet/utvärdering av både utbildning och forskning Kvalitet/samverkan Jämställdhetsintegrering Horisont Europa Budgetpropositionen 2018… Nyanlända Forskningspropositionen (2016) med 50 olika åtgärdspunkter Attraktiva karriärvägar Tioåriga nationella forsknings- program Mer finns och är på gång …

Sen

Generation X, Y, Z…

1961 – 1980 Generation X, Y, Z… Den ironiska generationen Dagisgenerationen Den förlorade generationen Nyckelbarn Gillar ironi Arbetar självständigt Från analogt till digitalt Högutbildade Engagerade Påverkar gärna Ambitiösa Ledare Bred kunskap Äger Facebook

1982 – 1994 Generation X, Y, Z… Millenniegenerationen Generation Ordning MTV-generationen Internet, mobil och dator hela livet Toleranta Flexibla Kritiska Globalt homogen generation – alla har tillgång till samma information Familjen är oerhört viktig Experimenterar med olika identiteter och kan tillhöra olika subkulturer Förväntar sig feedback och bekräftelse varje dag Mindre respekt för auktoriteter Hellre emojis än ord när de messar ”Attention span” om endast 8 sekunder

1996 – 2010 Generation X, Y, Z Generation Now iGenerationen Minns inte 1900-talet Äkta digitala infödingar, ständigt uppkopplade Sociala medier i centrum Youtube/Insta Prata istället för skriva Läser inte böcker Bilder säger mer än ord Konservativa Eftertänksamma Ansvarstagande Alltid varit medvetna om en krisande klimatsituation Deppade Förvirrade On-demand Utbildning viktigt Mål- och karriärfixerade, gärna på distans 1996 – 2010 Generation Now iGenerationen Post-millenniegenerationen Generation Hopplös

Sen – då

The weaker sex Economist, 30 maj 2015

www.suhf.se