Källkritik och historiska källor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Advertisements

Återberättande text Berättar om något som har hänt.
Vad kännetecknar en novell?
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Sveriges minoritetsgrupper. Minoritetsgrupp 2 Fyra kriterier avgjorde valet av de fem minoriteterna: Det ska vara en grupp med en uttalad samhörighet,
{ Historiska källor. Källa: ur LGR 11 Förmåga: kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap, Kunskapskrav: Eleven.
RETORIK Så bygger du ett bra tal. RETORIK Konsten att påverka andra människor Kunna genomskåda andras budskap Varför köper vi en viss produkt? Varför.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Guds utvalda folk - förbundsfolket
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Återberättande text Kurs C.
Religion - vad är det?.
Historiskt Källmaterial
Vikingatiden Historia åk 4
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Konsten att läsa skönlitteratur
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Källkritik Källa – är det som finns kvar av det förflutna, det som används som en källa till det förflutna. Historisk litteratur – är framställningar.
Religion.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Vad är det som ska hända? Kärnan!
Granska läromedel.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Säker användning av dator och nättjänster
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
Iris Rosengren Larsson
Läsförståelse.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Källkritik för högstadiet
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Upplysningen 1700.
Källkritik & Informationssökning
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Kap 6 1NT - Högfärsfråga 2 kl (Staymans 2 kl)
Källkritik.
Övning Tid: minuter Virala konsekvenser.
Elliot Dahl Maria Karlsson.
Svara på frågorna genom att använda texten på s
Att tolka en källa Stormaktstiden.
Källkritik Historia.
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Några källkritiska frågor att ställa i historia
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Veckans fördjupning handlar om en känd hemsida som fyller 15 år
Textgenrer.
Verb I denna PowerPoint kommer ni få veta lite om  verb I olika former och hur de används I den svenska grammatiken. 
Kap 6 1NT - Högfärsfråga 2 kl (Staymans 2 kl)
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Morgondagens Ledare Uppgift 1
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Algoritmer.
Att använda källor.
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Catha Glaas Herrängens skola
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
KÄLLOR OCH KÄLLKRITIK.
Berättar om något som har hänt
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Struktur i modellen, 5 steg
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Källkritik och historiska källor

Äkthetskriteriet Äkthetskriteriet innebär om en specifik källa är vad den utger sig för att vara. Är den äkta helt enkelt? Exempelvis uppgavs det att man hittat Hitlers dagböcker år 1983, den 22:a april. Redan den 25:e april erkändes dagböckerna äkthet, kanske lite förhastat. En grundlig genomgång av dagböckerna visade sedan att både papperet som dagböckerna var skrivna på och bläcket som användes, var både producerade efter andra världskrigets slut, då Adolf Hitler redan var död. Han kunde alltså inte ha skrivit dagböckerna, de var en förfalskning. 

Tidskriteriet  När upprättades källan? Är det en skriven källa kan det vara bra att försöka fastställa vilken närhet den skrivna berättelsen har till den beskrivna händelsen. En dagbok är exempelvis en väldigt bra källa då de flesta som förde dagbok förr i tiden gjorde det dagligen eller nästan varje dag.  

Beroende Är källan en så kallad förstahandskälla eller bygger den på någon annans information och historia? Med en förstahandskälla menas att författaren/författarna av en skriven källa har bevittnat något med sina egna ögon. Om källan är beroende av annan information avtar därför källans trovärdighet. 

Tendens  Finns det några värderingar i texten? Vill författaren av texten föra fram något speciellt med sin text? Ett tips här är att leta efter värdeord och var författaren väljer att sätta dessa i texten. Är författaren exempelvis på någons sida i en tvistefråga är det rimligt att författaren skriver på ett bättre sätt om den ena parten än om den andra. Det kan här vara viktigt att försöka fastställa vem som skriver något, vem är författaren och vad kan deras agenda eventuellt vara? 

Inledning I den  här övningen i källkritik förflyttar vi oss till 1700-talet. Gustav III fick problem med att få de olika stånden att gå med på en krigsbevillning 1789 mot Ryssland. Till slut hade han lyckats få alla stånd utom adeln att gå med på bevillningen. De källor ni ska läsa handlar om hur adeln till slut även gick med på detta. Förhåll dig kritiskt till de fem författare som uttalar sig om händelserna vid "riddarhusbullret" och "hantverksuppbådet". På vissa punkter kan författarna vara överens, på andra skiljer sig deras syn. De intar olika ståndpunkter i vissa frågor, försök urskilja vilka. Vilka författare ger de mest trovärdiga berättelserna från vad som hände denna dag år 1789? 

Övning: Bevillningsfrågan Läs de 5 olika källorna för vad som utspelade sig under denna dag den 27:e April 1789, då Gustav III hade samlat de fyra stånden för att gå med på en krigsbevillning. Efter varje läst källa kan det vara bra att notera vad dessa säger.  Svara sedan på de 6 frågorna på nästa slide/sida.  

Frågor till texterna 1. Identifiera källproducenterna med hjälp av att söka på internet. Vilken ståndstillhörighet, yrke, status, ålder, ideologiska ståndpunkter har författaren?  2. När skrev de sina texter? Finns det meningar i texterna, eller något annat som avslöjar om de skrivit texten samma dag eller i efterhand?  3. Är någon av texterna beroende av andra källor?  4. Var författarna närvarande vid händelserna de beskriver? Ögonvittnen? Förstahandskälla? 5. Finner du någon tendens i källorna?  6. Vilken av källorna skulle du använda dig av för att tala om vad som hände denna dag? Förklara varför du väljer som du gör.