Referenser – Carbon Capture and Storage (infångning och lagring av koldioxid) Bakgrund Fossila bränslen står för cirka 80% av världens energiförsörjning. För att minska koldioxidutsläppen i samband med förbränning vill Vattenfall undersöka möjligheterna att fånga in koldioxiden och lagra den i marken. Projektet är ett profilprojekt för Vattenfall. Utmaningen är att skapa förståelse för varför Vattenfall satsar på koldioxidinfångning. Att få acceptans för fortsatt utnyttjande av fossila bränslen och erkännande för detta pragmatiska sätt att skapa förutsättningar för att drastiskt minska koldioxidutsläppen på ett kostnadseffektivt sätt. Kommunikationsaktiviteterna omfattar att ta fram informationsmaterial, faktablad och presentationer samt arrangera presskonferenser och hålla i seminarier. Aktiviteterna samordnas med berörda enheter i flera länder. En webbplats har skapats för projektet och den uppdateras nu fortlöpande. Uppdraget pågår och vi fortsätter att driva kommunikationen inom projektet för att öka acceptansen för lagring av koldioxid samt för etablering av nya pilot- och demonstrationsprojekt i Danmark och Tyskland. Problemet Uppdraget Slutresultatet 1 1
Referenser – Lillgrund vindkraftpark Bakgrund Lillgrund vindkraftpark var ett pilotprojekt för Vattenfall Vindkraft AB för egen utveckling av större vindkraftparker. Det startade våren 2005 och pågick till hösten 2007. Det fanns ett behov att utveckla strategier och verktyg för acceptansarbete i vindkraftprojekt som skulle kunna användas i pilotprojektet men framförallt i de planerade framtida satsningar. Inom projektet utvecklades generiska kommunikationsmodeller och -verktyg (ProWind) parallellt med specifika strategier, budskap, analyser, planer och aktiviteter för kommunikationsarbetet inom Lillgrundprojektet. Det operativa arbetet fokuserade på kommunikation med lokala intressenter för att öka acceptansen för parken. Exempel på aktiviteter som genomfördes är informationsmöten, utställningar, utskick, enkätundersökningar, studiebesök, annonsering/artiklar i media och hemsida. Resultatet av kommunikationsarbetet är att de lokala intressenterna fått ökad kunskap om vindkraftparken samtidigt som den lokala acceptansen ökat. Andra resultat är en bättre synlighet för Vattenfalls vindkraftsatsning och en utvecklad kommunikationsprocess för kunden. Problemet Uppdraget Slutresultatet 2 2
Referenser – Stockholms Ström Bakgrund Svenska Kraftnät, Vattenfall och Fortum samarbetar för att förstärka och förnya elnätet i Stockholmsregionen. En ny nätstruktur gör det möjligt att riva 15 mil luftledningar och använda marken till annat. Projektet beräknas pågå till år 2015. Att få acceptans hos närboende för att bygga nya ledningar och acceptans hos kommunpolitikerna för att de berörda kommunerna ska bidra ekonomiskt i förhållande till det markvärde som frigörs när luftledningarna rivs. Att tillsammans med projektledaren hitta en strategi för att underlätta genomförandet av projektet och få berörda kommunpolitiker att vara med i finansieringen. Kommunicera nyttan med en ny nätstruktur. Kommunikationsarbetet ska även underlätta samarbetet mellan de tre parterna. Exempel på aktiviteter är konferens för kommunpolitiker, öppet hus, gemensam grafisk profil, utställningar, utskick, studiebesök, annonsering, artiklar i media och gemensam webb www.stockholmsstrom.net Arbetet pågår. Kommunikationsinsatserna ska göra det lättare att genomföra projektet, göra Stockholms Ström känt och ge positiv uppmärksamhet åt Svenska Kraftnät, Vattenfall och Fortum. Problemet Uppdraget Slutresultatet 3 3
Referenser – Strategiskt kommunikationsstöd åt Vattenfalls miljöchef Bakgrund Uppdraget påbörjades år 2000 och har vidareutvecklats sedan dess och pågår fortfarande. Det fanns ett behov att utveckla strategier och verktyg för acceptansarbete i vindkraftprojekt som skulle kunna användas i pilotprojektet men framförallt i de planerade framtida satsningar. Vi planerar, genomför och utvecklar miljö- och klimatkommunikationsarbetet inom Vattenfall. Vi ansvarar för att konsekvent förmedla Vattenfalls budskap inom miljö-och klimatområdet till vattenfalls externa intressenter – som kunder, den intresserade allmänheten, politiker, samarbetspartners och internt till Vattenfalls medarbetare. Förutom att vi tar fram informationsmaterial på webb och i olika trycksaker genomför vi omvärldsbevakning inom miljö- och klimatområdet. Vi bidrar till att stödja Vattenfalls strategi att vara nummer ett för kunden och miljö, genom att visa att Vattenfall bedriver ett engagerat och konsekvent miljöarbete. Problemet Uppdraget Slutresultatet 4 4