Lönesamtal och bedömningsområden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Advertisements

Arbetets förutsättningar – nyckeln till en bra löneutveckling
Lön
Jämställdhetspolicy- Vad planerar vi på institutionen?
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Att tänka på inför lönesamtalet
RALS – Ramavtal löner staten Lokalt avtal för Migrationsverket
Läroplansträff Välkomna.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Avtal om lokal lönebildning 2011
SNACKA OM LÖNEÖKNING! En föreläsning om vad som
Ditt värdefulla avtal Information om det nya kollektivavtalet Avtalsinnehåll - Tips inför lönesamtal/lönesättande samtal.
Ditt samtal om lön.
Process: Lönekriterier
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Lönesamtalet.
Att tala lön med sin chef
Framtidens löner. Vi bygger framtidens löner Vi vill: Ständigt förbättra lönevillkoren på vår arbetsplats Vi som medlemmar bestämmer hur Ta chansen att.
Lönerevision i Regeringskansliet
En förberedelse inför ditt samtal med din chef
arbetsgivare - chef - medarbetare - fack
Från ideologi till verklighet
Upplägg Tidplan och förhandlingsläget övergripande
Lönebildningsprocessen
STs lönepolitiska plattform Lönen ska vara bra för både individen och verksamheten ! En lönesättning som uppfattas som rättvis av alla på en arbetsplats.
Löneförhandlingskommunikation
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
Till detta bildspel finns ett pratmanus som du får fram om du ställer dig i visningsläge ”anteckningssidor”. Samverkansavtalet 2011 Material APT Personalstaben,
Suhf:s arbetsgivardag – om lönesamtal Bakgrund Lönesättande samtal huvudregeln – uh- sektorn har ett undantag.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
SAMTALSMODELL och din lön i Skellefteå kommun
Nytt Kollektivavtal Med HRF
Coaching.
Saco-förbundet för dig i transportsektorn
Lönesättande samtal Rals 2012
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
KFS- Utbildningsavtalet
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Heby kommuns kvalitetspolicy
LOKAL LÖNEBILDNING.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Utveckla lönebildningen
Din lön och din utveckling
Vision för rätt lön.
Saco-förbundet för dig i transportsektorn
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Vision för rätt lön
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Lönebildning Vård & bildning
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
Viktiga förutsättningar -för att kunna arbeta med ökad lönespridning-
Lönesamtal och bedömningsområden
Chefsverktyg vid lönespridning – Önskvärd lönekurva
Bedömningsområden för teknisk och administrativ personal
Hur vi tillsammans kan bidra till en bra upplevelse för medarbetaren
Förbättra klubbkvalitet
Löneenkät Vision Undersökningsperiod: >
KFS- Utbildningsavtalet
LOKAL LÖNEBILDNING.
Tidplan lönerevision 2019 När Vad
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
Presentationens avskrift:

Lönesamtal och bedömningsområden Bilder att använda vid arbetsplatsmöten Reviderad 2017-09-05

Dialogerna Formella samtal Utvecklingssamtal Lönesamtal (prestationsbedömningssamtal) Uppföljande lönesamtal _____________________________________________________ Lönesättande samtal (prestationsbedömning + dialog om ny lön) (Gäller Saco-medlemmar vid UFV, Universitetsbiblioteket, UU Innovation, NCK & Internrevisionen)

Utvecklingssamtalet Ett framåtsyftande samtal Ett samtal som fokuserar på utförda arbetsprestationer i förhållande till huvudsakliga arbetsuppgifter

Lönesamtalet Ett bakåtsyftande samtal som ska genomföras inför lönerevision Ett samtal som fokuserar på utförda arbetsprestationer i förhållande till huvudsakliga arbetsuppgifter Sammanvägd bedömning av arbetsprestationer under perioden Ett samtal som utgår från bedömningsområdena/ lönekriterierna

Syftet med lönesamtalet Att som medarbetare får veta utgångspunkterna för den nya lönen Att som medarbetare få återkoppling på arbetsprestationer Att bidra till bättre förståelse för sambandet mellan mål – arbetsprestation – lön En medarbetare arbetar för hela lönen. Inte enbart för en löneökning. Lönesamtalet ska handla om en medarbetares totala arbetsprestation och totala lön och är ett tillfälle att ge återkoppling på arbetsresultatet i förhållande till de mål eller uppdrag verksamheten ska uppfylla. En medarbetare ska få information om på vilka grunder den nya lönen har förändrats och på vilket sätt medarbetaren kan påverka sin löneutveckling. Mål Uppdrag Arbets- prestation Lön

Lönesamtalets övriga innehåll Båda parter inställda på konstruktiv dialog Samtalet kopplas till övriga samtal som genomförs under året Utvecklingsmöjligheter tydliggörs Notera! Lönen fastställs i förhandlingar mellan arbetsgivaren och facket för de medarbetare som är fackligt anslutna.

Bedömningsområden och lönekriterier Ledningen har beslutat om: Sex bedömningsområden för forskande och undervisande personal Fyra bedömningsområden för teknisk och administrativ Till varje bedömningsområde finns förslag till lönekriterier Varje institution/motsvarande ska definiera vilka lönekriterier som gäller för lönesättning Ledningen har beslutat om bedömningsområdena. För att skapa en bra process vid framtagandet av lönekriterier rekommenderas att detta görs i samverkan mellan chefer och medarbetare (eller medarbetarrepresentanter)

Syftet med bedömningsområden och lönekriterier Att spegla vägledande principer som bidrar till en god verksamhet och de krav som ställs på medarbetare Att ge stöd till chefer och medarbetare i lönesamtalet Att öka enhetlighet och minska utrymme för subjektiva tolkningar Kriterierna behöver fyllas med mening vid varje vetenskapsområde alternativt institution/enhet

Bedömningsområden för forskande och undervisande personal Prestationer som bidragit till universitetets verksamhet i sin helhet Prestationer som bidragit till en god arbets- och studiemiljö Prestationer inom forskning (inklusive handledning av doktorander och administration kopplat till forskningen) Prestationer inom undervisning (inklusive undervisning på forskarutbildning och administration kopplat till undervisningen) Prestationer inom samverkan med det omgivande samhället Prestationer i ledningsuppdrag och/eller administrativa uppdrag Lönekriterierna har reviderats inför lönerevisionen 2015. Revisionen innebär i sak inga större förändringar, revideringen har inneburit en omformulering av kriterier till bedömningsområden. Bedömningsområdena har ingen inbördes rangordning. För att markera vikten av helhetssyn och helhetsbedömning ligger de två bedömningsområdena som handlar om helhet (bidragit till universitetets verksamhet i sin helhet, bidragit till en god arbets- och studiemiljö) överst på listan.

Bedömningsområden för teknisk och administrativ personal Prestationer som bidragit till ett gott stöd till verksamheten Prestationer som bidragit till universitetets verksamhet i sin helhet Prestationer som bidragit till en god arbets- och studiemiljö Prestationer gällande ledningsuppdrag och/eller administrativa uppdrag

Nivåbeskrivningar vid bedömning Vid bedömning av arbetsprestationer kan följande nivåer användas: Personen utgör genom sina arbetsprestationer en förebild Personen utmärker sig genom sina arbetsprestationer positivt Personens arbetsprestationer är tillfredsställande Personens arbetsprestationer har brister/behöver utvecklas Syftet med en nivåbeskrivning är att underlätta bedömning av och dialog om arbetsprestation. Nivåerna kan utgöra en av utgångspunkterna för saklig motivering av ny lön.

Lönekriterier med fyra nivåer Personens arbetsprestationer har brister/behöver utvecklas: Medarbetaren brister i någon aspekt i vilja eller förmåga i relation till sitt uppdrag och/eller roll Beskriver en arbetsprestation som i någon aspekt behöver utvecklas för att uppnå förväntningarna Ett utgångsläge att utvecklas från

Lönekriterier med fyra nivåer Personens arbetsprestationer är tillfredsställande: Uppfyller förväntningarna Medarbetaren har erforderlig kunskap och förmåga och visar vilja till utveckling

Lönekriterier med fyra nivåer Personen utmärker sig genom sina arbetsprestationer positivt: Beskriver arbetsprestationer som ger mervärde till verksamheten Medarbetaren visar vilja och förmåga att prestera inom olika områden

Lönekriterier med fyra nivåer Personen utgör genom sina arbetsprestationer en förebild: Medarbetaren är en bärare av Uppsala universitets uppdrag och mål Uppfattas inom och utanför den egna arbetsplatsen som en positiv förebild

Användningen av utgångspunkter och nivåbeskrivningar Chef och medarbetare bör enbart fokusera på de utgångspunkter som bäst fångar upp arbetsuppgifter och krav i arbetet Beskrivningar bör användas för att skapa en helhetsbedömning av arbetsprestationer Beskrivningar kan utgöra ett stöd i dialogen mellan medarbetare och ansvarig chef

Att tänka på före lönesamtalet Har du fått tillräcklig information om förutsättningarna inför lönerevisionen? Förbered dig Tänk igenom vad du vill förmedla i samtalet kopplat till samtalets syfte Utvärdera helheten Har något förändrats sedan förra lönesamtalet? Hur bedömer du arbetsprestationen?

Om ni har olika uppfattningar om arbetsprestationen Det är okej att tycka olika Lyssna in varandra, försök förstå varandras olika perspektiv Tydlighet är viktigt för att båda parter ska kunna förstå varandra Era olika synpunkter bör framgå i en dokumentation från lönesamtalet

När lönerevisionen är avslutad Besked om ny lön och uppföljande samtal Chef informerar om ny lön – efter den lokala förhandlingen mellan arbetsgivaren och facket Medarbetare erbjuds ett uppföljande samtal med syfte att förklara den nya lönen - dialog om hela lönen, inte bara lönejusteringen

Att diskutera … Hur kan lönesamtalet bidra till att kopplingen mellan arbetsinsats och lön blir tydligare?