Syfte med avvikelse- och lex-hantering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AH febr 2011 Riksdagen har fattat beslut om en ny patientsäkerhetslag Den nya lagen trädde i kraft den 1 januari 2011.
Advertisements

Patientsäkerhetslagen
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Patientsäkerhetslagen (2010:659)
Agenda Utbildning för verksamhetschef
Patientnämnden Oberoende instans för utredning av problem i vården.
Socialstyrelsens termbank
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Om SOSFS 2005:28 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om anmälnings- skyldighet enligt Lex Maria OH-version mars 2006.
Utb landstingsfullmäktige, feb Britta Svensson - är resultatet av patientsäkerhetsarbetet - ett resultat som speglar vårdskadepanoramat dvs risker,
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Säkrare vård och omsorg
Medicinsk ansvarsfördelning i elevhälsan
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Hantering av Synpunkter. Ta emot synpunkter Muntligt Skriftligt Webb Blanketten bör användas och skickas först till Katrineholms kommun.
Tillsammans för världens säkraste vård
Mål Vad skall åstadkommas? Resultat Blev det som vi ville?
RLä Hantering och handläggning av våldssituationer I situationen: Håll dig lugn, så att du inte förvärrar situationen genom ditt eget beteende.
Lars Asteborg, Medicinteknisk samordnare Tillsynsavdelningen
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Vad gör en chefläkare AnnSofie Sommer Chefläkare
AVVIKELSER.
Avvikelsekampanj 15 sept -15 oktober inkomna avvikelser Inga händelseanalyser eller Lex-Maria anmälningar I sex ärende (18%) bedöms risk för vårdskada.
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Lex Maria Bakgrund: 1936 avled ett antal patienter på Maria sjukhus i Stockholm till följd av felbehandling.
Felanmälan Lex Maria Avvikelse Reklamation Garanti Olycka
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Lex Sarah Nya bestämmelser om Lex Sarah den 1 juli 2011
Lisa – arbetsskador och tillbud
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
När och hur skall Lex Maria anmälan göras och vad skall den innehålla.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete för Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning Socialtjänstlagen (SoL) Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Lex Sarah Gäller för: Äldreomsorgen Individ- och familjeomsorgen Funktionshinderomsorgen All verksamhet som omfattas av SoL, LSS samt socialförsäkringsbalken.
Juridik. Jurist inom LiV Handlägger juridiska frågor inom alla områden som förekommer inom landstinget. dokumentation, ansvar, delegering, psykiatrisk.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Kvalitetsarbete och lex Sarah. Kvalitetsarbete Insatser inom Socialtjänsten, LSS och Hälso- och sjukvårdslagen ska vara av god kvalitet. -Vad är god kvalitet?
Lex Sarah - ett verktyg för bättre kvalitet Riktar sig till dig som jobbar inom Sektor LSS, VoF, Östersunds kommun Bildspelet tar upp: - vilket ansvar.
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
”Patientsäkerhet för Alla” Hur jag som arbetar i vården bidrar till en säker vård! ”Patientsäkerhet för Alla” Grundläggande utbildning ”Patientsäkerhet.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön 1§ Dessa föreskrifter gäller arbete där det kan finnas risk för våld eller hot om våld. Risken för att utsättas.
Lex Maria.
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Arbetsmiljöavvikelse, medcontrol
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
Välkommen till information om lex Sarah
Kvalitetsarbete.
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Syftet med avvikelserapportering?
INFORMATION OM LEX SARAH 2016
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN
När det värsta har hänt - Fallbeskrivning av en lex Maria
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Rapportering av avvikelse och lex Sarah
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Presentationens avskrift:

Information om avvikelser, vårdskador, missförhållanden, lex Sarah och lex Maria 2018

Syfte med avvikelse- och lex-hantering Att upprätthålla och utveckla kvalitet och patientsäkerhet i verksamheterna och komma till rätta med fel och brister bidra till att den enskilde får vård- och omsorgsinsatser av god kvalitet och skydda den enskilde från vårdskador och missförhållanden avhjälpa/åtgärda vårdskador och missförhållanden undanröja risker för vårdskador och missförhållanden förhindra att liknande händelser inträffar igen bidra till lärande i organisationen

Fokus är på system och organisation även om individperspektivet i vissa fall inte kan utelämnas helt SYSTEM-PERSPEKTIV INDIVID-PERSPEKTIV Vad har brustit i organisationen? Vems är felet? Tunnelseende Fokus på bakomliggande orsaker Reaktiv, ”samma igen” Proaktiv, undvika, upptäcka, förebygga, generalisera Ingen spridning för lärande Lära av händelser, spridning

OLIKA TYPER AV AVVIKELSER Arbetsskada/ Arbetsskadetillbud System: Blanketter på Insidan Rapportör: Personal tillsammans med ansvarig chef T ex: En personal cyklar omkull på väg till jobbet OLIKA TYPER AV AVVIKELSER Handläggs av chef + ev åtgärder. Vidare till AMV, FK, FC, skyddsombud, kommunhälsa Chef tar emot, vidtar ev. åtgärder och besvarar utr-mall, sen till MAS/utvledare för fortsatt utredn/analys/beslut. Diarieförs. Anmäls till IVO enligt delegationsordning. Utreds o åtgärdas av ansvarig chef. Allvarliga händelser kan leda till lex S/lex M – utredning. Handläggs av chef. Allvarliga synpunkter kan leda till lex S/lex M-utredning. Olika typer av avvikelser. Blått rör arbetsmiljö, arbetsskador och tillbud som personal råkat ut för. Grönt är klagomål och information från medborgare, brukare och anhöriga via ”Tyck till”, har ofta fokus på konsekvenser för brukare och dem vi är till för. Rosa/rött handlar om avvikelser i utfört/icke utfört arbete där brukare drabbas, allvarliga avvikelser kan leda till lex Sarah eller lex Maria Allvarligt Missförh/vårdskada = Lex S/Lex M - anmälan Rapportör: MAS, utvledare kvalitet, FC, CKU Synpunkter/ klagomål System: ArtVise Rapportör: Brukare, medborgare, anhöriga Missförh/vårdskada = Lex S. Lex M - rapport System: Magna Cura eller blankett Rapportör: Personal/chef Icke förväntad, negativ händelse (avvikelse) System: Magna Cura eller blankett Rapportör: Personal T ex: Klient tycker att handläggningen av ekonomiskt bistånd tar för lång tid T ex: Magna Cura fungerar inte eller glömt ge läkemedel med ingen/liten påverkan T ex: Arbetsgruppen har missat att genomföra beslutade insatser hos en brukare under en period T ex: De uteblivna insatserna ledde till bestående fysiska skador dvs ett allvarligt missförhållande /vårdskada

Ev. rättsliga åtgärder vid sidan av ”lexarna” Vid sidan av socialförvaltningens avvikelsehantering/lex-arbete kan parallella processer pågå. T.ex. kan en stöld av exempelvis pengar eller läkemedel leda till polisanmälan och förundersökning/brottsutredning hos polisen och en arbetsrättslig utredning gällande en anställd där HR-avdelningen är involverade. I vissa fall kan kommunens och/eller brukarens försäkringsbolag bli involverade i en skadestånds- eller ersättningsfråga. (Handbok för tillämpningen bestämmelserna om av Lex Sarah, Socialstyrelsen)

Förenklad avvikelse- och Lex-hantering Medarbetare rapporterar Chef resp. leg personal tar emot och vidtar åtgärder Chef utreder och bedömer Chef avslutar alt. skickar utredning vidare till Utv.ledare kvalitet resp. MAS Utv.ledare kvalitet resp. MAS analyserar, utreder och beslutar Utv.ledare kvalitet/MAS återkopplar Chef följer upp och genomför åtgärder

Var regleras bestämmelserna om avvikelser, vårdskador/lex Maria och missförhållande/lex Sarah? – 5-7 kap. SOSFS 2011:9 Missförhållanden/påtaglig risk för missförhållanden (lex Sarah): – 14 kap. 3-7 §§ och 7 kap. 6 § socialtjänstlagen (2001:453) – 24 b-g §§ och 23 e § lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (1993:387) – SOSFS 2011:5 Vårdskada/risk för vårdskada (lex Maria): –5 kap.1§, 2 § ,4 § hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) –3 kap. och 6 kap. patientsäkerhetslagen (2010:659) – HSLF-FS 2017:40, 2017:41

Vill du veta mer? På Kvalitetsfabriken finns rutiner, mallar, checklistor och länkar