Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012
Advertisements

Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency Egenkontroll och tillsyn Peter Sörngård.
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
1 Vad är riskanalys? Iden med riskanalys är att gemensamt skapa: god framförhållning kontrollerad osäkerhet för att öka möjligheterna att lyckas med projektet.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Återkoppling från Socialstyrelsens workshop 27/
Fossilbränslefritt Kronoberg
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
Policy, riktlinjer, handlingsplan för resor och fordon i tjänsten 2014
Barnets bästa i främsta rummet
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En plattform för samhällsekonomisk analys
Utställning av Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
Analysseminarium – ÖK februari
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Tisdag den 21 mars – Samling och kaffe/te med macka
Integrerad infrastruktur-/ samhällsplanering som bidrar till attraktivitet, tillväxt och hållbarhet Christer Karlsson.
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
Förslag till Länsplan Robert Örtegren, Trafikdirektör.
Skolverket – utvärdering för lärande Jessica Lindvert, chef insatsutvärdering ge en lägesbild av hur vi arbetar med utvärdering i Skolverket, och att.
Fysiskt tvång - fasthållningar
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Vilken planeringsprocess?
Miljömålen består av tre slags mål
Användning av EU-fonder för klimatanpassning
Grundkurs Natura 2000 tillstånds-prövning
Reflektioner kring FU 2012 Enheten för miljöekonomi vid institutionen för nationalekonomi med statistik, Göteborgs Universitet. Magnus Hennlock
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
En klimat- och luftvårds-strategi för sverige
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Individuell energimätning och personuppgiftslagen
Nu ökar vi takten för att nå miljömålen
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Uppföljning av skyddade områden 2017
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
Cykel information Agneta Nordström
reviderad Natura handbok
Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Schyst offentlig upphandling
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Region Västernorrland
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Möjligheter till finansiering?
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Så får vi praktisk nytta av nya ISO 50001
Evidensbaserade miljöanalyser
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Hållbar utveckling måste vara
Dokumentera rätt i vården
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Led- och muskelmottagning
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Tips för det praktiska ledarskapet
Vatten i regionplaneringen – nu och i framtiden
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
Presentationens avskrift:

Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012 Medfinansiering av transportinfrastruktur – vad betyder de nya riktlinjerna för miljömålen? Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Grundläggande principer för god planering Identifiera problem eller mål, specificera och prioritera mellan olika mål (Politiska beslut) Identifiera kostnadseffektiva och alternativa sätt att nå målen (Myndighet och experter) Samråd med allmänhet och intressenter Justera planen utifrån samråd Välj och genomför alternativ/plan (Politiska beslut) Följ upp och vidta korrigerande åtgärder Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Den nya planeringsprocessen Positivt med reformering av planeringssystemet Kritik från Naturvårdsverket, SIKA och Riskrevisionen - Inte följt regeringens direktiv - Inte följt miljöbalkens bestämmelser om miljöbedömning - Inte bidrar till uppfyllelse av transportpolitiska mål - Bristfällig tillämpning av fyrstegsprincipen - Påtaglig osäkerhet avseende de samhällsekonomiska analyserna  brister i politiska beslutens kvalitet och jämförbarhet Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Den nya planeringsprocessen Medfinansieringsutredningens förslag otydliga Ny planeringsprocess påbörjad innan nya planeringssystemet klart Metod för miljöbedömning utarbetad innan planeringssystemet klart Kopplingen mellan den ekonomiska planeringen och den fysiska planeringen Medfinansieringsutredningen (SOU 2011:49) och Effektivare planering av vägar och järnvägar (SOU 2010:57) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

En sammanhållen planeringsprocess Kopplingen mellan ekonomisk och fysisk planering måste förtydligas och stärkas Identifieringen av lämpliga projekt i den ekonomiska planeringen kräver detaljkunskap om t.ex. riksintressen, natura 2000 och miljökvalitetsnormer Fyrstegprincipen måste finnas med också på projektnivå, val av alternativ ska ingå Transportplaneringen måste knytas till annan samhällsplanering Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Större genomslag för fyrstegsprincipen Åtgärder som kan påverka transportbehovet och val av transportsätt Åtgärder som ger effektivare utnyttjande av befintlig infrastruktur och fordon Trafikverket  bättre möjligheter trafikslagsövergripande Trafikverket  bättre möjligheter steg 2-4 åtgärder Risk för att steg 1 åtgärder inte hamnar i fokus, ej rådighet Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Planeringssystemet måste anpassas till kraven på miljöbedömning Planeringsprocessen och miljöbedömningsprocessen måste integreras Det måste finnas tillräckligt med tid för olika moment i processerna Tid för samråd (2-4 stycken) Det måste finnas tid att göra om ett moment i miljöbedömnings-processen Kort om tid mellan regeringsdirektiv om åtgärdsplan och färdig plan Alternativ bör genereras och konsekvensbedömas under processen Riksdagen kan inte besluta om enskilda stor objekt efter samråd om MKB (inte före heller) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Målen måste vara överordnade samhällsekonomiska beräkningar Bör användas med beaktande av de brister och osäkerheter som konstaterats Bör användas för att identifiera kostnadseffektiva åtgärder för måluppfyllelse ej styra samhällsutvecklingen Exempel på brister: Rutiner, organisering, uppföljning och styrning av metoderna Kalkylperioden 40 år allvarlig påverkan på klimatet mycket längre Sammanvägning av prissatta och icke prissatta effekter Inducerad trafik på längre sikt Enskilda projekt när det är helheten vi vill åt Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Kopplingen till mandatperioder Utgångspunkt: En ny riksdag ska så snart det är praktiskt möjligt ta ställning till den framtida inriktningen och åtgärderna som rör transportinfrastrukturen Inriktningen måste ligga fast över mandatperioder Det behövs breda politiska uppgörelser inom transportpolitiken liksom inom energi och utrikespolitiken Att knyta planeringen till mandatperioder riskerar att regeringen inte känner samma behov av breda uppgörelser Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Måste vara möjligt att ompröva beslut Nålsögefenomenet, 1994  sämre kostnadskontroll Planerat för vissa projekt i decennier Hur mycket nya vägar behöver vi om personbilstrafiken ska minska med 20 % till 2030? Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Finansieringsfrågor Huvudprincip över statsbudgeten Trängselskatter som styrmedel ej finansieringskälla Medfinansiering kan påverka prioriteringsordningen Kommuner och regioner med god ekonomi kan gynnas Svårare att ompröva beslut pga ingångna avtal Avgiftsfinansiering av broar och tunnlar två nackdelar: dyrare och kan styra fel Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Det räcker inte med tekniska åtgärder! ”En övergripande slutsats från EET-strategin är att det inte räcker enbart med tekniska åtgärder, förnybar energi och reningsutrustning för att nå miljömålen”. (Strategin för effektivare energianvändning och transporter 2007) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Tekniken kanske räcker? ”Det är svårt att göra förutsägelser, särskilt om framtiden” På kortare sikt (15-20 år) kan man på grund av ledtider etc. se att tekniken inte klarar målet, särskilt inte om transporterna fortsätter att öka. På lång sikt är det svårare att veta hur långt tekniken räcker. Men till 2050 ska utsläppen ner från 10 till nära noll Andra problem: buller, yta, barriärer, energi, tid. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Beslutsstrategier - val av beslutsalternativ Förväntad nytta Mest sannolika utfallet Satsa på bästa möjliga utfall Undvik sämsta tänkbara utfall Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency