- att kartlägga psykosociala risker

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bedöma kroniskt tillstånd
Advertisements

© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Samhället är mer än summan av sina delar
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Om risk- och skyddsfaktorer
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
Vardagsutveckling - vad är det?
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Stress kan göra det svårt för oss att sova, passa tider
En reviderad läroplan för förskolan
”Varför betalar man svart?”
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
Riktlinjer för presentationer
Vanliga fel vid riskbedömning
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Socialstyrelsens termbank
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
© Steve Wretman & Helena Moreau
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Kunskapskrav och matriser
Hållbarhetsbedömning i Uppsala kommun
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Läroplansträff Välkomna!.
SBAR utvecklades för; Verktyg för säkrare kommunikation
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Hälsofrämjande arbetsplats
Marie Hultén Demenssköterska i Mora Författare Utbildar/föreläser Baseboll.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Frisk under risk - om förekomst och förebyggande av stressrelaterad psykisk ohälsa bland underläkare.
Kompetensförsörjning lärare och socialsekreterare ”Verktygslådan” AttraheraRekryteraIntroduceraEngageraVäxla.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Hälsofrämjande insatser i skolan. Utvärdering av DISA. Pernilla Garmy Skolsköterska, Doktor i medicinsk vetenskap Skolsköterskekongress, Stockholm 15 april.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Skarpnäck stadsdel.
Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.
Management Support Consultants 1 Dilemma eller möjlighet? Ledningsgruppen.
Skolan som arena för psykisk hälsa
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Träff 11 Välkomna!.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Läkarintyg för sjukpenning
Presentationens avskrift:

- att kartlägga psykosociala risker Stormöte – skolan som arena 26 april 2018 Monica, socionom, KBT steg I, Fil Mag Pedagogik Utvecklingsledare BUP & Katinka, Maria, Helena, skolsköterskor med specialistkompetens

Riskfaktorer förstärker varandra ju fler de är En enstaka riskfaktor har sällan någon avgörande betydelse för ett barn men risken för en negativ utveckling ökar om ett barn utsätts för flera risker. Man kan ofta se en växande effekt där varje belastning läggs till den negativa inverkan från tidigare riskfaktorer. Belastningar förstärker varandra ju fler de är. En skolmiljö med dålig struktur och många som bråkar får exempelvis större betydelse för barn som har svårigheter i skolan än för dem som är framgångsrika i sitt skolarbete.

Viktiga riskfaktorer - markörer Bristande språklig förmåga med svårigheter att sätta ord på tankar och känslor. Inlärningssvårigheter, framför allt läs- och skrivsvårigheter. Bristande självkontroll med en låg tolerans för frustrationer. Bristande social kompetens, svårt att få och behålla vänner. Bristande självförtroende och en negativ självuppfattning. (Hänger ofta ihop med depressiva känslor som en följd av tidigare misslyckanden.)

Identifiera och gradera risk- och skyddsfaktorer Riskfaktorer är nödvändigtvis inte orsak När? Var? Hur? Hur frekvent? (Hur ofta) Hur intensivt? (Hur starkt)

Normalfördelning – något att utgå ifrån? Vid mätning av många fenomen i naturen och i samhället visar det sig att observationsvärdena tenderar att följa ett visst mönster - en normalfördelning. Observationsvärdena tenderar att huvudsakligen ligga i närheten av värdenas medelvärde, med desto färre observationsvärden som återfinns ju längre från medelvärdet man kommer.

Viktigt med självkritik vid bedömning Gör vi korrekta bedömningar/utredningar i vår verksamhet? Skulle oberoende bedömare komma fram till samma sak? Gör vi mer korrekta bedömningar om vi använder strukturerade bedömningsinstrument?

Perspektiv och perspektivförskjutning

Perspektiv och perspektivförskjutning

Aktiviteten fråga alla – strukturerad och systematisk

Fråga men undvik omöjliga frågor - Varför är kameralinsen rund när alla bilder är fyrkantiga? Tack för att jag har fått vara med i en spännande process i detta projekt