Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DOK-systemet 1 • Utvärderings- och dokumentationsinstrument • Bygger på intervjuer med klienter vid inskrivning, utskrivning och uppföljning. • Möjlighet.
Advertisements

Att beskriva och utvärdera sin egen verksamhet
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Systematisk uppföljning UIV
Göteborg 29/ Ledarskap för hållbart utvecklingsarbete Engagemang på alla nivåer Brukare Medarbetare Chefer Ledning.
UIV Uppföljning av Insatser för Vuxna missbrukare Ulf Kassfeldt
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
UBÅT Uppföljning och Beskrivning av ÅTgärder
UBÅT Uppföljning och Beskrivning av ÅTgärder
ASI och Ubåt - ett system för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
ASI (Addiction Severity Index) Beslut på bättre grunder En systematisk intervjumetod för vuxna personer med missbruks- och beroendeproblematik.
Gapminder Verktyg för att visualisera statistik för effektiv analys och uppföljning vid 1.Verksamhetsutveckling och jämlikhetsanalys 2.Samhällsbyggande.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Ett ramverk för kartläggning, uppföljning
Ett ramverk för kartläggning, uppföljning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Syftet med ASI och UBÅT är att bidra till en kunskapsbaserad lokal missbruksvård
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Syftet med ASI och UBÅT är att bidra till en kunskapsbaserad lokal missbruksvård
Syftet med ASI och UBÅT är att bidra till en kunskapsbaserad lokal missbruksvård
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kerstin Armelius och Bengt-Åke Armelius
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Innehåll i dagen Mata in Ubåtar i Net-klient Redigera inmatningar
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården ASI och UBÅT Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården ASI-Grund Kartläggning Bakgrund Problem ASI-Uppföljning Problem Förändring av problem Bättre - Sämre Problemfri Vilka resultat och effekter har åtgärden? Vilka får åtgärden? UBÅT Vilka åtgärder finns? Brukarupplevelse kvalitet Handläggare Systematisk uppföljning 2018-11-29 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

Systematisk uppföljning med ASI och UBÅT Vad vill jag veta? Bestäm frågeställning Lista vilken information som skall tas fram Ta fram och spara relevanta rapporter från ASI och UBÅT Kopiera och klistra in i nytt dokument Redigera färdigt dokument Systematisk uppföljning 2018-11-29 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

Innehåll i ASI-rapporter Här listas alla frågor som tas upp i ASI-rapporterna. Alla svar består i jämförelse mellan a) den egna enheten och övriga klienter i databasen eller i b) en jämförelse av två tidpunkter för den egna enheten. Från grundintervjun Bakgrund Kön, ålder, utbildning, boende, civilstånd, barn, försörjning, kriminalitet, misshandel. Missbruk och hälsa Dominerande drog alkohol och /eller narkotika, injicerat sista 6 mån, behandling för alkohol och narkotika i öppen eller sluten vård, fysisk och psykisk hälsa med olika symtom. Klientens och intervjuarens skattningar Problem och hjälpbehov inom fysisk hälsa, arbete/försörjning, alkohol, narkotika, kriminalitet, familj/umgänge och psykisk hälsa Problemprofil vid grundintervju Andel klienter i Narkotikaprofilen, Alkohol och psykiska problem samt Avgränsade alkoholproblem. *Tungt missbruk och svår psykisk problematik Andel klienter som brukar olika preparat de sista 30 dagarna Andel med tungt missbruk av alkohol och narkotika samt svåra psykiska problem Uppdelat på kvinnor och män Skillnader mellan kvinnor och män Intervjuarskattningar av problemnivå inom de olika områdena. Jämförelse görs både inom den egna enheten och mot hela databasen. Skillnader mellan åldersgrupper Intervjuarskattningar av problemnivå för Unga, medelålders och äldre klienter Behandling av missbruk och psykiska problem Andel som fått behandling för problem med alkohol, narkotika och psykiska problem i öppenvård och slutenvård Från uppföljningsintervjun   Uppföljda och inte uppföljda klienter Skillnad i intervjuarskattningar inom olika områden *Förändring av intervjuarskattning mellan G och U Differens i medelvärden samt ES-värden Reliabel förändring Andel försämrade och andel förbättrade inom olika problemområden Problemfria klienter Förändring i andel klienter som är problemfria Antal dagar med problem Klientens skattning av problem under de sista 30 dagarna inom olika områden vid G och U Förbättring i problemprofilerna Andel förbättrade i Narkotikaprofilen, Alkohol och psykiska problem och i Avgränsade alkoholproblem. Förbättring och kön Andel förbättrade kvinnor och män inom olika problemområden Förbättring för åldersgrupper Andel förbättrade bland yngre *Förändringar i tung problematik Differens i intervjuarskattning mellan G och U för tungt alkohol- och narkotikamissbruk samt svåra psykiska problem *endast i den fullständiga versionen av ASI rapporter Systematisk uppföljning 2018-11-29 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Innehåll i rapporter från UBÅT   Från UBÅT finns tre typer av rapporter med olika innehåll. I rapporterna från UBÅT görs inga jämförelser mellan t.ex. den egna enheten och övriga. Tanken är att man ska skapa en rapport för varje urval som görs med meny-systemet. Rapporten Resultat för åtgärder   Intervjuarskattningar av olika problemområden vid ASI-G och ASI-U Antal av olika åtgärder Effekter för olika åtgärder inom olika problemområden Brukarnas kvalitetsupplevelser av olika åtgärder Handläggarnas kvalitetsupplevelse av olika åtgärder Klienternas hjälpbehov efter åtgärderna. Rapporten Resultat för ställen Intervjuarskattningar av olika problemområden vid ASI-G och ASI-U för alla åtgärder vid olika ställen Effekter för alla åtgärder vid olika Ställen Brukarnas skattningar av alla åtgärder vid olika Ställen Handläggarnas skattningar av alla åtgärder vid olika Ställen Rapporten Åtgärder och skattningar   Åtgärder per klient Antal och procent Typ av verksamhet där åtgärderna genomförts Antal och procent av kommun, statlig, privat och okänt Heldygn/öppna åtgärder Externa/interna åtgärder Huvudkategorier av åtgärder Underkategorier av åtgärder Åtgärdens status Antal och procent av planerat och oplanerat avslut, pågående och planerad Brukarskattningar Psykosociala åtgärder och stödåtgärder Handläggarskattningar Åtgärder på interna ställen Åtgärder på externa ställen   Systematisk uppföljning 2018-11-29 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Vad är UBÅT? En metod för Uppföljning och Beskrivning av ÅTgärder. Skapades av oss 2012 som komplement till ASI. Databasen innehåller idag ca 6000 åtgärder (Ubåtar) för ca 3000 klienter. Ca 80 ”kommuner” är användare. UBÅT används både i klientarbete (Net-klient) och på organisationsnivå (Net-analys) UBÅT i Net-klient Berätta om Annan… möjlighet att få unika åtgärder utvärderade Systematisk uppföljning 2018-11-29 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Presentationen bygger på rapporter som genererats från databasen Net-analys hos Råbe & Kobberstad. UBÅT-rapporter: Meny De kommuner som använder R&K har gett oss tillstånd att använda deras data för att göra analyser och återkopplingar, kvalitetssäkring Vårt samarbete R&K innebär att vi gör analyser och formulerar en rapport med resultat som sedan programmeras så att användarna själva kan ta fram en rapport med resultat från sin egen verksamhet. Det har tagit 6 år att utveckla rapportsystemet. Rapporterna skapas på någon minut med hjälp av ett meny-system Data uppdateras varje natt Det finns tre olika rapporter att välja bland Se ett exempel: Resultat för Åtgärder från Täby Systematisk uppföljning 2018-11-29 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Presentationen bygger på rapporter från hela UBÅT från 2018-10-01. Det fanns i det uttaget 4866 registreringar av åtgärder i UBÅT för 2351 klienter vid 79 kommuner Effekter beräknas som skillnaden i intervjuarnas skattningar av klientens problem vid grundintervju, G och uppföljningsintervju, U. En skillnad på minst 2 skalsteg betraktas som en reliabel förändring (förbättring eller försämring) Systematisk uppföljning 2018-11-29 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Hur vanliga är olika åtgärder? Systematisk uppföljning 2018-11-29 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Hur effektiva är olika åtgärder inom olika problemområden? hela Sverige UBÅT Problemområde, procent förbättrade, 2 skalsteg Åtgärd Antal Alkohol Narkotika Psykisk hälsa Familj Arbete Fysisk hälsa Kriminalitet 12-steg 233 61 34 51 50 31 39 28 Stödboende 231 65 42 44 46 29 KBT 150 49 35 45 41 40 Stödjande samtal 113 55 48 37 25 ÅP 88 70 33 52 27 17 Annan PsySocBeh 75 63 43 54 Boendestöd 67 64 47 59 36 Arbetsträning 24 Annat stöd MET 21 Alla åtgärder 1248 58 Systematisk uppföljning 2018-11-29 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Åtgärder rangordnade efter effekter för Alkohol, Narkotika och Psykisk hälsa Systematisk uppföljning 2018-11-29 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Central fråga: Vilka åtgärder är mest effektiva för vem och för vilka problem? Klientgrupper Kvinnor-män Yngre - äldre Problemprofiler Systematisk uppföljning 2018-11-29 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Effekter av olika åtgärder för män och kvinnor Systematisk uppföljning 2018-11-29 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Effekter av åtgärder: För kvinnor och män KBT Alla åtgärder Systematisk uppföljning 2018-11-29 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

Klienterna i socialtjänstens missbruksvård har olika problembild Med klusteranalys av intervjuarskattningar för alla problemområden går det att särskilja tre olika undergrupper bland klienterna. Inom varje grupp har klienterna likartade mönster av problem och skiljer sig från de andra grupperna. Alkohol och Psykiska problem Avgränsade Alkoholproblem Narkotikaprofilen Systematisk uppföljning 2018-11-29 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ För vem? Klienter i problemprofilerna Alkohol Narkotika AlkPsyk AlkPsyk AvgrAlk AvgrAlk Narkotikaprofil Narkotikaprofil Systematisk uppföljning 2018-11-29 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Effekter av åtgärder: För vem? Yngre och äldre Yngre: Till 45 år Äldre: Från 45 år Systematisk uppföljning 2018-11-29 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Brukarskattningar Brukarna skattar sju olika aspekter av hur man upplevt en åtgärd på en skala mellan 1 och 10, där 10 uttrycker den mest positiva upplevelsen och 1 den mest negativa upplevelsen. Skattningar på 7, 8, 9 eller 10 definieras här som en positiv skattning. Brukarna skattar följande frågor för varje enskild åtgärd: Hur länge fick du vänta på denna åtgärd?* *Omvänds vid beräkningar Hade du något inflytande på valet av denna åtgärd? Var du motiverad att genomföra denna åtgärd? Hade du något inflytande över denna åtgärds genomförande? Hur nöjd är du med det bemötande du fick under denna åtgärd? Hur nöjd är du med den hjälp du fick genom denna åtgärd? På vilket sätt har dina problem förändrats pga den hjälp du fick genom denna åtgärd? Systematisk uppföljning 2018-11-29 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Handläggarskattningar Handläggarna svarar på följande sex frågor i anslutning till varje åtgärd, oftast vid avslut: Hur bra tyckte du att denna åtgärd passade för klienten när åtgärden planerades? Fanns det någon annan åtgärd som du tycker skulle ha passat bättre? Hur väl tycker du att åtgärden har genomförts av de som ansvarat för genomförandet? Hur väl tycker du att klienten har bidragit till åtgärdens genomförande? Hur upplever du att klientens problem har förändrats efter åtgärdens avslutande? Hur nöjd är du med din egen/socialtjänstens insats/-er för klienten i samband med denna åt-gärds genomförande? Systematisk uppföljning 2018-11-29 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

Vad kan resultaten och rapporterna användas till? Informera: Politiker Chefer Kollegor Informera: Media Brukare Anhöriga Lära av varandra: Med andra enheter Med hela/delar av Sverige Externa ställen: Jämföra resultat Inför upphandling Stimulera och motivera: Handläggare Brukare I klientarbetet Systematisk uppföljning 2018-11-29 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Framtidsvision: Handläggare kan klicka fram resultat i arbete med sin klient Effekter Systematisk uppföljning 2018-11-29 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Problembilden är lika för män och kvinnor Män Kvinnor Systematisk uppföljning 2018-11-29 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Yngre har mindre problem med Alkohol men mer problem än äldre inom andra områden Till 45 år Från 45 år Systematisk uppföljning 2018-11-29 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Lathund för ASI-rapporter Systematisk uppföljning 2018-11-29 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/