Nationella och regionala tjänsteplattformar – ryggmärgen i svensk e-hälsa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Federativa lösningar Hur blir federativa lösningar en naturlig grund för elektronisk samverkan mellan kommuner, myndigheter, landsting, privata utförare.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Addera Stöd för PULL i EI
Organisera vattentjänsterna för framtiden
Handlingsplan disposition
Landstings, regioners och kommuners samarbete inom eHälsoområdet
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Regional digital agenda för Östergötland
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Vården i siffror September 2014.
Rätt information till rätt person i rätt tid
Välkomna till en dag om eArkiv
”Vägen mot e-samhället”
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Projekt och Arkitektur
Program för god äldreomsorg Att bygga infrastruktur för socialtjänsten.
Anslutning till Mina meddelanden
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
1 Processen i Region Skåne Regional arbetsgrupp –identifiera målgrupper, –ta fram lämpliga kommunikationskanaler, –ta fram utbildningsmaterial, verktyg.
KIV KIV är en regiongemensam katalog för säker elektronisk kommunikation och kvalitetssäkrad informationsmängd. Genom KIV erhålls en enhetlig informationsmängd.
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
G2. Arkitektur som håller ordning
HSA Integration.
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Nationella och regionala tjänsteplattformar och tjänstekontrakt Arvid Thunholm – Integrationskoordinator Inera Picsara Användardagar
Hur skapar vi robusta välfärdstjänster? Samhället förlitar sig allt mer på nätinfrastrukturen. Vad finns det för risker med detta och hur skapar vi robusta.
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Nationell Elektronisk remiss Erica Määttä Lindblad 6 april 2016.
Tre alternativa patientöversikter för ökad valfrihet. Inera berättar tillsammans med Tieto och Cambio. Andreas Mårtensson - Inera Jon Durefelt - Tieto.
Stöd och Behandling nyutveckling Integration av visuell kommunikation och vårdsystem 1 Rita Bodin/Maria Berglund.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Introduktion till The Rational IT Model
Tempen på införandet av e-hälsa
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Framtidens välfärdslösning
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
stöd för uppföljning och förbättring
Digital plattform Delaktig kommunikation
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Projektet Vårddatalager
SLL om tjänster för det kommunala området
Vad erbjuder Inera Huddinge Vad erbjuder Inera Huddinge
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Förstudie av nationellt diagnostiskt nätverk patologi
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Patrik Sundström, programansvarig för ehälsa
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
ArtDatabanken Till styrmodell .
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Test & Kvalitetssäkring
Möjligheter och utmaningar med Personuppgiftstjänsten och dess lösning för nationell ReservID-hantering.
Programmet Stöd för första linjens digitala vård
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
FSO dagar 2019.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Nationella och regionala tjänsteplattformar – ryggmärgen i svensk e-hälsa 2018-10-23

Presentationens syfte och disposition Ge en överblick över digital samverkan inom svensk eHälsa Presentera strategin för samverkansarkitekturens vidareutveckling

Digital samverkan inom svensk eHälsa Nationella Tjänsteplattformen

Anpassningar för en mer komplex realitet Idag samverkar flera tjänsteplattformar för att etablera samverkan Administrationen har blivit mer komplex, tidsödande och kostnadsdrivande Denna bild kommer bli mångfalt mer komplex i framtiden då fler parter (kommuner, landsting, regioner) vill accelerera sin digitalisering Antal anslutande parter har stadigt ökat

Vision: tänk er en värld där… Läkare får en komplett bild över patientens journaler på en sekund Man ansluter en ny part med en registrering i endast ett system Digital samverkan ”bara fungerar” Tjänsteproducenter väljer vilken nivå av säkerhet som krävs och på så sätt påverkas säkerhetskraven som ställs på konsumenten …detta är några av våra visioner för samverkansarkitekturen

Inera och samverkansarkitekturen Vilka är Inera integrationsplattformar? Vilka tjänster erbjuder vi? Hur planerar vi att möta framtidens ökande krav på oss?

Vilka är Inera integrationsplattformar? Vi är den gruppering inom Inera arkitektur och regelverk som har i uppdrag att göra det möjligt att etablera säker digital samverkan i den nationella samverkansarkitekturen mellan aktörer inom SKL-sfären och myndighetssverige, med minsta möjlig administrativa börda för samverkande parter ”säker digital samverkan” – vi driver kontinuerligt utvecklingen för att stärka säkerheten som omgärdar samverkan i ett alltmer komplext och omfattande nätverk av parter. ”minsta möjliga administrativa börda” – vi driver på utvecklingen av samverkansarkitekturen tillsammans med våra kollegor på Inera arkitektur och regelverk i en riktning som syftar till att förenkla och automatisera administration.

Vilka tjänster erbjuder vi? Anslutningar till den Nationella tjänsteplattformen Teknisk kvalitetssäkring av nya och uppdaterade anslutningar Anslutningsstöd via anslutningskoordinator Utvecklingsstöd rivta.se – vad kan kommuniceras när och i vilket syfte - tjänstekontraktsbeskrivningar Innovera – en av Ineras många testmiljöer där vi ger möjlighet för parter och Inera att kvalitetssäkra samverkan utan patientpåverkan Drift och förvaltning av den Nationella tjänsteplattformen (NTjP)

Regional tjänsteplattform Inera utvecklar en referensimplementation av en tjänsteplattform, SKLTP. Denna följer de tekniska anvisningarna som finns på rivta.se SKLTP erbjuds som öppen källkod och får användas gratis för att sätta upp regionala tjänsteplattformar SKLTP används idag av den Nationella tjänsteplattformen och förvaltas kontinuerligt SKLTP underlättar integration mellan system som ska samverka via nationella tjänstekontrakt Inera erbjuder idag ingen support för att använda SKLTP

Hur planerar vi att möta framtidens ökande krav på samverkan? Insiktsarbete Etablera expertgrupp för SKLTP och samverkansarkitekturen Kunddialog – Hur mår våra kunder? Vad är problemen idag? Vad oroar man sig för inför morgondagen? Plan för förenklad tjänstesamverkan Utforma en strategi för hur stödjer vi bäst digital tjänstesamverkan i framtiden? Hur tar vi oss från där vi är nu – till att nå målet? Prioritera genomförandeplanen med stöd av expertgruppen Skapa nya samverkansformer än dagens nationella tjänstekontrakt för vård och omsorg Skapa nya tekniska lösningar för samverkan (tex FHIR, REST)

Plan för förenklad tjänstesamverkan - introduktion Samverkansarkitekturen syftar i grunden till att säkerställa tre krav på digital samverkan: Kommunikationen sker på ett nationellt överenskommet format så att alla parter ”talar samma språk” - tjänstekontrakt Det garanteras en hög säkerhetsnivå i kommunikationen mellan samverkande parter via till exempel kryptering, behörighetskontroll och loggning Säkerställ att en teknisk förbindelse mellan parter kan etableras – vi talar om att man i varje integrationspunkt ska kunna göra ett vägval om vem man ska vidarebefordra kommunikationen till Inera förvaltar och utvecklar tekniska anvisningar som vägleder parter i hur de ska uppfylla ovanstående krav för nya tillämpningar som kräver samverkan

Plan för förenklad tjänstesamverkan – standardvägval och standardbehörigheter Varje kommunicerande part har en logisk adress (HSA-Id). Om en part försöker kontakta en annan, men en tjänsteplattform i kedjan inte känner till eftersökt logisk adress, kan anrop fås att vidarebefordras till den Nationella tjänsteplattformen via ett standardvägval En registrerad standardbehörighet ger en part rätt att kommunicera med alla andra parter för ett visst tjänstekontrakt Tolkning: Anrop för angivet tjänstekontrakt till en logisk adress som tjänsteplattformen inte hittar vägval för med andra metoder (explicit TAK-ning, trädklättring) Skickas till den nationella tjänsteplattformens för vidare vägval

Plan för förenklad tjänstesamverkan – nationell vitlista Journalsystem utför idag en extra lokal kontroll av vilka parter de lämnar ut data till Inera inför en nationell vitlista för att effektivisera hanteringen av behöriga parter Lokala kontroller görs framgent mot nationell vitlistning istället för lokalt registrerade behörigheter

Konfigurerbara krav på kontroll av anropsbehörigheter Säkerhetskraven skiljer sig idag från olika typer av samverkan. Att till exempel få ta del av journaldata kräver helt annan säkerhet än att få skicka en remiss till någon. Idag implementeras dessa olika krav med samma mekanismer, vilket kan bli bökigt. Det står också i vägen för vår plan att förenkla för parter att etablera samverkan Varje part får besluta vilken mekanism som ska användas för behörighetskontroll för att ta del av partens data. Inera kommer erbjuda tekniska lösningar för ett antal alternativa strategier.

Aggregerad tjänsteadresseringskatalog Om vägval för logiska adressater endast registreras i den regionala tjänsteplattform och sedan görs tillgänglig för den Nationella tjänsteplattformen i form av en Aggregerad tjänsteadresseringskatalog kommer behovet av nationell registrering av logiska adressater helt försvinna. Den Nationella tjänsteplattformen kan med information i Aggregerade tjänsteadresserings-katalogen hitta rätt vägval P okänd => skicka till NTjP P känd av VGR => skicka till VGR P känd => skicka till P C P SLL NTjP VGR Tolkning: Den regionala plattformen som producenten ansluts via har gjort två TAK-ningar Den första TAK-ningen anger var en specifik producent (identifierad av dess logiska adress) hanterar anrop för att visst tjänstekontrakt. TAK-ningen anger även vilken regional tjänsteplattform som står bakom TAK-ningen Den andra TAK-ningen anger vilken URL som den regionala tjänsteplattformen hanterar anrop för ett visst tjänstekontrakt på (denna TAK-ning görs endast en gång per RTP) TAK Agg TAK TAK P P

Framtidssäker drift av den Nationella tjänsteplattformen Volymerna som kommuniceras via den Nationella tjänsteplattformen ökar kontinuerligt Driftsplattformen som den Nationella tjänsteplattformen använder är i stort den samma som när den skapades för över tio år sedan – den är dyr och komplex att skala upp för att hantera ökade anropsvolymer Ineras nya rekommenderade driftsplattform kan skala upp och ner dynamiskt, till och med över dygnet, i takt med att lasten ökar respektive minskar. Det kräver en del arbete att gå över till denna nya plattform.

Tidplan Vi har ingen tidplan, men vi har en plan Vi vill kunna ändra kurs i takt med att våra och våra kunders insikter om behov och möjliga lösningar fördjupas Vi vill inte lova en exakt leverans vid en viss tidpunkt utan vi vill ha med våra kunder på en resa där vi kontinuerligt förbättrar för dem och låter dem återkoppla huruvida vi gör ett bra jobb Om det ställs krav på acceleration av specifika delar av genomförandet krävs extra finansiering via programråd eller ökad förvaltningsbudget – detta initieras av kundbehov och kräver ”sponsorer” i beslutande forum. Löfte: Vi kommer aldrig resignera och sluta kämpa för våra kunder i deras strävan att i sin tur leverera kundnytta i världsklass