Nationella och regionala tjänsteplattformar – ryggmärgen i svensk e-hälsa 2018-10-23
Presentationens syfte och disposition Ge en överblick över digital samverkan inom svensk eHälsa Presentera strategin för samverkansarkitekturens vidareutveckling
Digital samverkan inom svensk eHälsa Nationella Tjänsteplattformen
Anpassningar för en mer komplex realitet Idag samverkar flera tjänsteplattformar för att etablera samverkan Administrationen har blivit mer komplex, tidsödande och kostnadsdrivande Denna bild kommer bli mångfalt mer komplex i framtiden då fler parter (kommuner, landsting, regioner) vill accelerera sin digitalisering Antal anslutande parter har stadigt ökat
Vision: tänk er en värld där… Läkare får en komplett bild över patientens journaler på en sekund Man ansluter en ny part med en registrering i endast ett system Digital samverkan ”bara fungerar” Tjänsteproducenter väljer vilken nivå av säkerhet som krävs och på så sätt påverkas säkerhetskraven som ställs på konsumenten …detta är några av våra visioner för samverkansarkitekturen
Inera och samverkansarkitekturen Vilka är Inera integrationsplattformar? Vilka tjänster erbjuder vi? Hur planerar vi att möta framtidens ökande krav på oss?
Vilka är Inera integrationsplattformar? Vi är den gruppering inom Inera arkitektur och regelverk som har i uppdrag att göra det möjligt att etablera säker digital samverkan i den nationella samverkansarkitekturen mellan aktörer inom SKL-sfären och myndighetssverige, med minsta möjlig administrativa börda för samverkande parter ”säker digital samverkan” – vi driver kontinuerligt utvecklingen för att stärka säkerheten som omgärdar samverkan i ett alltmer komplext och omfattande nätverk av parter. ”minsta möjliga administrativa börda” – vi driver på utvecklingen av samverkansarkitekturen tillsammans med våra kollegor på Inera arkitektur och regelverk i en riktning som syftar till att förenkla och automatisera administration.
Vilka tjänster erbjuder vi? Anslutningar till den Nationella tjänsteplattformen Teknisk kvalitetssäkring av nya och uppdaterade anslutningar Anslutningsstöd via anslutningskoordinator Utvecklingsstöd rivta.se – vad kan kommuniceras när och i vilket syfte - tjänstekontraktsbeskrivningar Innovera – en av Ineras många testmiljöer där vi ger möjlighet för parter och Inera att kvalitetssäkra samverkan utan patientpåverkan Drift och förvaltning av den Nationella tjänsteplattformen (NTjP)
Regional tjänsteplattform Inera utvecklar en referensimplementation av en tjänsteplattform, SKLTP. Denna följer de tekniska anvisningarna som finns på rivta.se SKLTP erbjuds som öppen källkod och får användas gratis för att sätta upp regionala tjänsteplattformar SKLTP används idag av den Nationella tjänsteplattformen och förvaltas kontinuerligt SKLTP underlättar integration mellan system som ska samverka via nationella tjänstekontrakt Inera erbjuder idag ingen support för att använda SKLTP
Hur planerar vi att möta framtidens ökande krav på samverkan? Insiktsarbete Etablera expertgrupp för SKLTP och samverkansarkitekturen Kunddialog – Hur mår våra kunder? Vad är problemen idag? Vad oroar man sig för inför morgondagen? Plan för förenklad tjänstesamverkan Utforma en strategi för hur stödjer vi bäst digital tjänstesamverkan i framtiden? Hur tar vi oss från där vi är nu – till att nå målet? Prioritera genomförandeplanen med stöd av expertgruppen Skapa nya samverkansformer än dagens nationella tjänstekontrakt för vård och omsorg Skapa nya tekniska lösningar för samverkan (tex FHIR, REST)
Plan för förenklad tjänstesamverkan - introduktion Samverkansarkitekturen syftar i grunden till att säkerställa tre krav på digital samverkan: Kommunikationen sker på ett nationellt överenskommet format så att alla parter ”talar samma språk” - tjänstekontrakt Det garanteras en hög säkerhetsnivå i kommunikationen mellan samverkande parter via till exempel kryptering, behörighetskontroll och loggning Säkerställ att en teknisk förbindelse mellan parter kan etableras – vi talar om att man i varje integrationspunkt ska kunna göra ett vägval om vem man ska vidarebefordra kommunikationen till Inera förvaltar och utvecklar tekniska anvisningar som vägleder parter i hur de ska uppfylla ovanstående krav för nya tillämpningar som kräver samverkan
Plan för förenklad tjänstesamverkan – standardvägval och standardbehörigheter Varje kommunicerande part har en logisk adress (HSA-Id). Om en part försöker kontakta en annan, men en tjänsteplattform i kedjan inte känner till eftersökt logisk adress, kan anrop fås att vidarebefordras till den Nationella tjänsteplattformen via ett standardvägval En registrerad standardbehörighet ger en part rätt att kommunicera med alla andra parter för ett visst tjänstekontrakt Tolkning: Anrop för angivet tjänstekontrakt till en logisk adress som tjänsteplattformen inte hittar vägval för med andra metoder (explicit TAK-ning, trädklättring) Skickas till den nationella tjänsteplattformens för vidare vägval
Plan för förenklad tjänstesamverkan – nationell vitlista Journalsystem utför idag en extra lokal kontroll av vilka parter de lämnar ut data till Inera inför en nationell vitlista för att effektivisera hanteringen av behöriga parter Lokala kontroller görs framgent mot nationell vitlistning istället för lokalt registrerade behörigheter
Konfigurerbara krav på kontroll av anropsbehörigheter Säkerhetskraven skiljer sig idag från olika typer av samverkan. Att till exempel få ta del av journaldata kräver helt annan säkerhet än att få skicka en remiss till någon. Idag implementeras dessa olika krav med samma mekanismer, vilket kan bli bökigt. Det står också i vägen för vår plan att förenkla för parter att etablera samverkan Varje part får besluta vilken mekanism som ska användas för behörighetskontroll för att ta del av partens data. Inera kommer erbjuda tekniska lösningar för ett antal alternativa strategier.
Aggregerad tjänsteadresseringskatalog Om vägval för logiska adressater endast registreras i den regionala tjänsteplattform och sedan görs tillgänglig för den Nationella tjänsteplattformen i form av en Aggregerad tjänsteadresseringskatalog kommer behovet av nationell registrering av logiska adressater helt försvinna. Den Nationella tjänsteplattformen kan med information i Aggregerade tjänsteadresserings-katalogen hitta rätt vägval P okänd => skicka till NTjP P känd av VGR => skicka till VGR P känd => skicka till P C P SLL NTjP VGR Tolkning: Den regionala plattformen som producenten ansluts via har gjort två TAK-ningar Den första TAK-ningen anger var en specifik producent (identifierad av dess logiska adress) hanterar anrop för att visst tjänstekontrakt. TAK-ningen anger även vilken regional tjänsteplattform som står bakom TAK-ningen Den andra TAK-ningen anger vilken URL som den regionala tjänsteplattformen hanterar anrop för ett visst tjänstekontrakt på (denna TAK-ning görs endast en gång per RTP) TAK Agg TAK TAK P P
Framtidssäker drift av den Nationella tjänsteplattformen Volymerna som kommuniceras via den Nationella tjänsteplattformen ökar kontinuerligt Driftsplattformen som den Nationella tjänsteplattformen använder är i stort den samma som när den skapades för över tio år sedan – den är dyr och komplex att skala upp för att hantera ökade anropsvolymer Ineras nya rekommenderade driftsplattform kan skala upp och ner dynamiskt, till och med över dygnet, i takt med att lasten ökar respektive minskar. Det kräver en del arbete att gå över till denna nya plattform.
Tidplan Vi har ingen tidplan, men vi har en plan Vi vill kunna ändra kurs i takt med att våra och våra kunders insikter om behov och möjliga lösningar fördjupas Vi vill inte lova en exakt leverans vid en viss tidpunkt utan vi vill ha med våra kunder på en resa där vi kontinuerligt förbättrar för dem och låter dem återkoppla huruvida vi gör ett bra jobb Om det ställs krav på acceleration av specifika delar av genomförandet krävs extra finansiering via programråd eller ökad förvaltningsbudget – detta initieras av kundbehov och kräver ”sponsorer” i beslutande forum. Löfte: Vi kommer aldrig resignera och sluta kämpa för våra kunder i deras strävan att i sin tur leverera kundnytta i världsklass