Vuxenstöd - missbruk, våld i nära relationer, socialpsykiatri enligt SoL
Hos oss arbetar.. Enhetschef, sex socialsekreterare, en handläggare i avhysningsförebyggande ärenden, en handläggare i dödsbo och skuldsanering samt en administratör. Socialsekreterarna arbetar med utredning och verkställighet, varav en tjänst är inriktad mot våld i nära relationer.
Vad arbetar vi med? Myndighetsutövning enligt Socialtjänstlagen och Lagen om vård av missbrukare (LVM) Ansökan om vård och behandling för beroende o missbruksproblem. Orosanmälningar om beroende o missbruk Yttranden på begäran från andra myndigheter Ansökan om skydd och stöd vid våld i nära relationer Ansökan om behandling för spelproblematik Motivations- och Stödsamtal till klienter och anhöriga Stöd till brottsoffer Socialpsykiatrin: Ansökan om daglig sysselsättning, stöd i hemmet (individstöd), kontaktperson samt särskilt boende.
Hur ser läget ut i Timrå kommun? En ökning de senaste åren av personer >60 år med missbruksproblematik Blandat komplext substansmissbruk Unga vuxna med svår problematik: socialt, psykisk, blandmissbruk Svårigheter med att genomföra en hel vårdkedja, då många är bostadslösa efter behandling (vi har en god samverkan, men det finns som vi alla känner till, ont om lediga bostäder i kommunen, så vi måste ibland köpa stödboendelösningar) Samsjuklighet En ökning av skyddet kring Våld i nära relationer
Bostadslöshet/Socialtjänstens ansvar Bostadslösa och andra med speciella svårigheter att anskaffa bostad. Socialtjänstlagen saknar bestämmelser som ger bostadslösa en allmän rätt till att få en bostad av socialtjänsten. Finns INGEN ALLMÄN RÄTT till bostad från socialtjänsten. Endast tre grupper kan sägas ha lagstadgad allmän rätt till bostad. Personer med funktionshinder (5 kap 5 och 7§§ SoL , 4 kap 1§ SoL) Äldre som inte klarar sitt boende (5 kap 5 och 7§§ SoL , 4 kap 1§ SoL) Personer som säker asyl i Sverige ( rättvisa och jämlika villkor på bostadsmarknaden, Ds 2006:9, Miljö- och samhällsdepartementet 2006) Men tillhör man LMAs personkrets får inget bistånd ges (personer som fått avslag men befinner sig kvar i kommunen), inte ens akut ( oskäligt bistånd till enskilda) enda undantaget är om politiskt beslut tas enligt 4 kap 2§ om ett ”bjuda” på bistånd till den gruppen. ( i så fall ska det först avslås på 4 kap 1§ och sedan beviljas enligt 4 kap 2§) Inget ek bist, insats för arbete/sysselsättning eller hjälp/kostnad för bostad. För EU-migranter så krävs att man har uppehållsrätt för att ansöka om bistånd. Nyanlända ( men ett kommunansvar och inte ett socialtjänstansvar) En rätt för den enskilde att få hjälp med sin bostadssituation kan dock i vissa fall följa av biståndsrätten enligt 4 kap 1§ SoL Regeringsrättens ( nu högsta förvaltningsdomstolen) praxis i bostadsärenden. Av avgörandena framgår att två kriterier skall vara uppfylla för att rätt till bistånd skall föreligga: (1) dels skall den enskilde vara helt bostadslös och (2) dels skall hon eller han ha speciella svårigheter att på egen hand skaffa bostad. Det är inte tillräckligt att man har allmänna svårigheter att anskaffa bostad. Av Regeringsrättens avgöranden framgår att det skall vara frågan om sådana speciella svårigheter som följer av att man tillhör en socialt utsatt grupp av människor. Regeringsrätten har dock sett det som godtagbart att boendestandarden i vissa fall är lägre än vad som anses skäligt på längre sikt. När en akut situation föreligger eller när ett lämpligt boende inte kan beredas den biståndssökande för en rimlig kostnad kan boende på härbärge godtas under en övergångsperiod (RÅ 1994 not 574).
Socialtjänstlag (2001:453) Lagens intention; Missbrukare 9 § Socialnämnden skall aktivt sörja för att den enskilde missbrukaren får den hjälp och vård som han eller hon behöver för att komma ifrån missbruket. Nämnden skall i samförstånd med den enskilde planera hjälpen och vården och noga bevaka att planen fullföljs. ___________________________________________Timrå kan erbjuda extern missbruksbehandling Internt kan vi erbjuda sysselsättning och individuellt stöd i hemmet. Vi har inga bostäder att erbjuda = ingen hel vårdkedja
Kostnader januari 2018-juni 2018? Boende med missbruksbehandling:1 453 090 kr Statliga institutioner (tvångsvård) både LVU o LVM: 1 242 479 kr Boende (sängplats och mat): 716 787 kr
Kostnader januari 2018- juni 2018 forts… Idag:Stödboende (kortsiktiga lösningar) Boende både inklusive som exlusive mat utan behandlingsinnehåll har beviljats 6 personer totalt 462 dygn= 716 787 kr (ofta vid samsjuklighet, kan också vara efter en lång behandling o bostadslöshet) Tänk om det fanns ett önskat läge : 1:a i Tallnäs kostar ca. 2400 kr/månad exklusive mat = 14.400 kr/6 månader 49 personer skulle isåfall kunna ges lägenhet till samma kostnad i 6 månader som 462 boendedygn.
Att möta våldsutsatta, kommunens ansvar……
Kostnader januari 2018 – juni 2018, våld i nära relationer/skyddat boende Skyddat boende 2 124 227 kr (delar återsökningsbart) Ökat behov av skydd har givit en ökning av kostnader, samt att vi sedan jan. 2018 betalar 1500kr/dygn vid kvinnojouren (tidigare 200kr/dygn). Positivt: Från hösten 2018 har vi dock tillgång till en bostad för skydd (för de som kan bo var i Timrå kommun).
Utmaningar 2019? Vi måste se över hur vi kan förhålla oss till de Nationella riktlinjerna kring vård och stöd vid missbruk o beroende? Samverkan. Att i större utsträckning arbeta med förebyggande arbete. Att titta på eventuell dagverksamhet för våra mest utsatta (en form av ”slinkin”- verksamhet och ev ett härbärge) för att förhoppningsvis minska kostnader Att tillsammans arbeta för att möta unga vuxna (18-30 år) med missbruk, social- och psykisk problematik, så att de får den hjälp och det stöd de behöver. Att möta åldersgruppen >60 år med komplex problematik: ensamhet, psykisk ohälsa samt ett för stort tablett och alkoholberoende Bostäder