Riskbaserad lotsplikt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Kommentarer om energieffektiviseringsdirektivet
Staten och det civila samhällets organisationer
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Nationell samordning av kommunala öppna data 22 maj 2014.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Transportstyrelsens marknadsövervakning
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Regional digital agenda för Östergötland
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
En plattform för samhällsekonomisk analys
Inriktningsplanering för
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Vårdförbundets idé om en hälsosam vårdmiljö
Systematiskt kvalitetsarbete
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Beredningsprocessen vid förslag till nya Nationella riktlinjer och Nationell utvärdering.
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Miljömålsberedningen Miljömålen – grunden för svensk miljöpolitik.
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Vitalis 2016 Rådet för statlig styrning med kunskap.
Kommunernas tillgång till EBH-stödet, eller ”Kommunaccessen”.
Bakgrund Idén föddes 2011 Studiebesök inom industrin Lars Rex
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Kvalitet i särskilt boende
Workshop RMPG MD Alvesta 20 okt 2016 Arbetsformer för RMPG MD
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Pilotlän för grön utveckling
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Välkomna till workshop Mer nytta för svensk krisberedskap från EU
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
– med fokus på uppdrag och mål
Analysera, justera och fastställa
Årsklocka SAM (systematiska arbetsmiljöarbetet) jan feb mar apr maj
Utveckla lönebildningen
Risk- och sårbarhetsanalyser
Vägen till självkörande fordon - introduktion
Omställningen av hälso- och sjukvården
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Miljömålen består av tre slags mål
Riskanalysen -grunden för all revision Seminarium 46
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Verktyget Utmärkelsen….
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Workshop om utmaningarna på digitaliseringsresan
Digitalt först med användaren i fokus
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Miljömålen består av tre slags mål
Kommundirektören och digitaliseringen
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Systematiskt kvalitetsarbete
Riskanalys av XXXXXXXXXXX
Samordnad utveckling för god och nära vård
OM DIGIBAROMETER Digibarometer är att workshopmaterial som tagits fram inom det regeringsuppdrag som Lantmäteriet har för att öka kompetens och.
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Medarbetarenkät 2018 – sammanfattning och analys
Presentationens avskrift:

Riskbaserad lotsplikt Informationsmöte referensgrupp, 17 januari 2017

Välkomna! Syfte Bilda referensgrupp Informera om arbetet och inhämta synpunkter Dagordning Presentation av arbetsgrupp och referensgrupp Inledning Arbetets bakgrund Utredningens upplägg och struktur Arbete i referensgrupp Genomgång av riskmatris Frågor och synpunkter om lotsplikt

Transportstyrelsen 3

Infrastrukturenheten Sjötrafik och flygplatser Luftfartsskydd Flygtrafiktjänst

Transportstyrelsens uppdrag Vi är regeringens verktyg för genomförande av sin politik Vi ska bidra till att de transportpolitiska målen uppnås

Säkerhetsläget Sammantaget är säkerhetsläget inom yrkessjöfart på en hög nivå. Sjöfartsverket och redare bidrar på ett mycket positivt sätt till den höga säkerheten inom svensk sjöfart Inom Paris MoU är Sverige rankad på första plats i den årliga sammanställningen (White List) vilket indikerar en hög regelefterlevnad för fartyg i internationell trafik med svensk flagg För Transportstyrelsen och aktörerna inom båda trafikslag är den största utmaningen framförallt att upprätthålla den höga säkerhetsnivån

Antal omkomna

Transportstyrelsens mål (1 av 4) Våra regler är tidsenliga och möjliggör samhällets utveckling Analysera och tillvarata omvärldens behov av förändring Utveckla förmågan att göra samhällsekonomiska analyser och bedöma effekter av införda regler Pröva om regler är rätt verktyg Fortsatt sträva efter att utveckla funktionsbaserade regler

Transportstyrelsens mål (2 av 4) Vi har förmåga att möta teknikutvecklingen i transportsystemet Identifiera behov av regelförändring för att möjliggöra teknikutveckling Tydliggöra vår roll och medverkan i aktuell forskning och utvecklingsprojekt Ta initiativ till och driva myndighetsarenor för autonoma transporter och drönare

Transportstyrelsens mål (3 av 4) Vi har säkra digitala lösningar som möter samhällets behov Fastställa principer för fortsatt arbete med digitalisering Ompröva invanda arbetssätt och tänka digitalt först Leverera de viktigaste digitala lösningarna

Transportstyrelsens mål (4 av 4) Vi bidrar till hållbara transporter Ta hänsyn till miljön i allt vad vi gör Identifiera viktiga miljöfrågor Utveckla förmågan att analysera miljökonsekvenser

Arbetets bakgrund Översyn av lotsplikt Handlingsplan för svensk sjöfartsnäring Lotsutredningen SOU 2007:106 Synpunkter från branschen Målbild Översyn av lotsplikt

Arbetets övergripande mål Anpassa lotsplikten efter sjöfartens förutsättningar och med bibehållen sjösäkerhet möjliggöra morgondagens teknik- och miljöutveckling Arbetets fokus är hur reglerna för lotsplikt kan förenklas och moderniseras med ett riskbaserat synsätt

Arbetets organisation Referensgrupp Uppdragsgivare Chalmers Kustbevakningen Lighthouse Linnéuniversitetet Lotsförbundet Sjöbefälsföreningen Svensk Sjöfart Sveriges Hamnar Sv Skeppsmäklarefören VTS Andreas Holmgren Arbetsgrupp Struktur/ledning Siv Thorsköld Carl-Göran Rosén Joakim Milton Linda Eliasson Henrik Ramstedt Sjöfartsverket Expertgrupp Lotsar Lotsdispens-innehavare Enskilda sjöbefäl

Utredningens upplägg och struktur Fas 1 Utveckla ett verktyg för att på ett systematiskt och opartiskt sätt värdera lotsleders risk (sep-okt 2016) Fas 2 Transportstyrelsen bjuder in Sjöfartsverket för att gemensamt utreda hur lotsplikten kan göras riskbaserad. Skapa en referensgrupp (okt-dec 2016) Fas 3 Jan 2017: Presentation av arbetet för referensgruppen Feb 2017: Ta emot synpunkter på parametrar från referensgruppen, justera verktyget Mars 2017: Fastställa verktygets parametrar Maj 2017: Genomgång med referensgruppen av lotsledernas riskbedömning Fas 4 Föreskriftsarbete (påbörjas aug 2017)

Arbete i referensgrupp Delaktighet i arbetet Korrespondens Kommande datum 1-17 feb: Verktyget för synpunkter 9 maj: Delge bedömning av lotsleder 31 maj: Workshop. Diskussion om bedömningarna av varje lotsled 3 aug: Slutlig bedömning av lotslederna Aug 2017-2018: Föreskriftsarbete

Genomgång av riskmatris

Parametrar i riskmatris Farledsbredd Naturskyddsområde Manövrering Strandtyp känslighet Trafikintensitet fritidsfartyg Strandnära bebyggelse Trafikintensitet handelsfartyg Dricksvattentäkt Utmärkning Blockering av farled/skadad sluss Girkomplexitet Skadad infrastruktur Vindkänslighet/sjöhävning Strömkänslighet VTS Bro-/slusspassage Lotsledens längd Sjömätning Sjökort Isförhållanden Farledserfarenhet

Konsekvenser för skyddade områden Exempel Västervik

Frågor och synpunkter om lotsplikt