Rekryteringsprocessen från arbetsgivarens perspektiv The “MiGreat Project”- n. 2016-1-IT01-KA202- 005348 has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the author and the Commission cannot be held responsible for any use which might be made of the information contained herein.
Rekryteringsprocessen Jobbannonser Rekryteringsföretag Intervjuer
Jobbannonser Tidningar Jobbsajter Egna hemsidor
Rekryteringsföretag Rekryteringsföretag ansvarar för att hitta lämpliga kandidater till en specifik tjänst. De arbetar på två sätt: Headhunting: företaget söker personer som motsvarar arbetsgivarens behov Screening: Sökning i databasen: företaget söker bland de personer som registrerat CV i en databas I bägge fallen gör rekryteringsföretaget den första screeningen på arbetsgivarens vägnar och fortsätter sedan för att begränsa alternativen till så få som möjligt.
En intervju är den mest direkta formen för att närma sig en potentiell anställd. Vanligtvis sista steget innan rekrytering. Vanligtvis görs en till tre intervjuer innan rekryteringsprocessen är klar. Intervjuer
Vad arbetsgivare värdesätter i de olika stegen i anställningsprocessen Academic qualifications Work or voluntary experience Skills Vissa arbetsgivare värderar en kategori högre än en annan eller, i mer krävande yrken, kan de leta efter alla tre. En bra kombination av de tre garanterar effektivitet och synergi på arbetet. Alla arbetsgivare söker efter en rad kompetenser hos sina anställda, som kan delas in i tre kategorier
Kompetenser arbetsgivare letar efter Enligt ”National Association of Colleges and Employers” rapport 2018 Problemlösningsförmåga Förmåga att arbeta i ett team Kommunikationsförmåga (skriftlig) Ledarskap Hög arbetsmoral Analytiska/kvantitativa kunskaper Kommunikationsförmåga (verbal) Initiativförmåga Detaljorienterad Flexibilitet/Anpassningsförmåga Tekniska kunskaper Interpersonella färdigheter (relaterar väl till andra) Datakunskaper Organisationsförmåga Strategisk planeringsförmåga Kreativitet Vänlighet/Öppenhet Taktkänsla Entreprenörsförmåga/Risktagare Språkkunskaper
Arbete eller volontärarbete Tidigare arbetserfarenhet, helst inom samma arbetsområde, visar arbetsgivaren att upplärningstiden kommer att vara betydligt kortare och att kandidaten kan vara mer skicklig inom specifika arbetsuppgifter än andra sökande. Volontärarbete är också en faktor som spelar en viktig roll för att välja en lämplig kandidat. Visar att du har förvärvat en kompetens genom volontärarbete och att du har engagemang och erfarenhet, vilket många arbetsgivare frågar efter.
Hur man identifierar ett rekryteringsbehov Start recruiting Where can I find what I need? What do I need? Alla arbetsgivare behöver ställa två frågor innan de påbörjar rekryteringsprocessen Den första frågan är "Vad behöver vi? Vilka kompetenser ska vi söka efter? Vilka kvalifikationer behöver personen jag letar efter ha? Hur länge behöver vi honom/henne? Är det en fast anställning? Kommer det att vara ett heltidsjobb eller ett deltidsjobb? Vilken lön kan vi erbjuda? Den andra frågan, efter att kravprofilen har ställts är “var kan jag hitta den här personen”? Behöver jag hitta en ny person eller finns personen internt? Hur skall jag rekrytera den här personen? Ska jag söka en specifik person eller kan vem som helst göra jobbet?
Förberedelse inför anställningsintervjuer Olika typer av frågor Faktabaserade och generella frågor: frågor om varför någon söker tjänsten Situations- eller hypotetiska frågor : frågor som ställer kandidaten inför en situation för att se vad han/hon skulle göra Stressfrågor: frågor som syftar till att stressa den jobbsökande för att se om han/hon kan hantera det Beteendefrågor: frågor som frågar kandidaten om praktiska problem eller saker han eller hon har gjort tidigare Förberedelser inför intervjuer Läs igenom Cv:t noga och markera vad som behöver förklaras eller utvecklas. Få den sökande att känna sig bekväm och kom i håg att ha en person till med dig. Börja med frågor relaterade till CV och fortsätt med beteendefrågor. Blanda in några andra sorters frågor om det behövs. Avsluta genom att låta den sökande ställa frågor angående tjänsten och eller/arbetsplatsen.
Referenser lämnas vanligtvis över telefon. Referenser är dokument/vittnesmål från tidigare arbetsgivare, eller personer som kan vara referenser, garanter för kandidaten. Referenser bör efterfrågas av arbetsgivaren i förväg, så att kandidaten har tillräckligt med tid att kontakta tidigare arbetsgivare och be om referenser. Det finns ingen specifik mall för referenser och det är upp till arbetsgivaren att efterfråga ett specifikt format. Referenser lämnas vanligtvis över telefon.