Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Annonsering av anställningar via Reachmee

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Annonsering av anställningar via Reachmee"— Presentationens avskrift:

1 Annonsering av anställningar via Reachmee
Dan Åkhagen Oktober 2017, version 1.0

2 Innehåll Systemet, SLU och Roller (vem är vem i systemet)
Flöde (översiktligt, från start till mål) Att starta sitt projekt (namn, typ, deltagare) Att göra sin annons (fasta rubriker, språk) Att få chefsgodkännande Att få den publicera (kvalitetskontroll, omplacering, kanalval) Att söka ett jobb Kandidathantering i Reachmee

3 Reachmee + SLU Detta system SKA användas för att annonsera anställningar. Detta system KAN användas för att förenkla rekryteringshanteringen. Ansvar och uppgifter ligger kvar där de ligger idag. Reachmee kommer att vara kopplat till Public360 så snart som möjligt.

4 Ett öppet system Allt arbete är definierat av mallar, men du kan alltid ändra. Om du håller dig i mittfåran kommer du lyckas bra!

5 Två separata godkännanden
Din chef ska godkänna att institutionen annonserar en anställning Din HR-specialist ska godkänna annonstexten Om inte båda är klara blir det ingen publicering

6 Alla är vi SLU-are! Rätt att starta projekt
Bjuda in deltagare (som har loggat in minst en gång) Skriva annonser Du kan skicka för rekryteringsgodkännande till din chef Du kan skicka för publiceringsgodkännande till HR

7 Flöde i Reachmee Start Bjuda in deltagare Annons v1
Rekryterings-godkännande från din chef Annons v2 Annons-godkännande från HR Publicering inkl SLUid (HR) Kandidat-hantering Avslut

8 Nytt projekt! Välj rätt typ Sätt namnet rätt!
Start Nytt projekt! Välj rätt typ Generell anställning Sätt namnet rätt! 565 forskare Anna Hansson = orgid + titel + projektägare Bjud in dina deltagare från början Fundera på vilka som ska vara med

9 Välj rätt typ

10 Orgid + titel + ditt namn

11 Projektnamnet i systemet ska ställas upp enligt följande; Kostnadsställe 3 siffror, titel, namn på handläggare. Diarienummer SKA lämnas med SLU.ua XXXX så kan du komplettera det senare, eller så gör din HR-specialist det inför publicering. Rätt uppställning av SLUID visas på nästa sida! En kommentar för din egen skull gör det enklare att särskilja rekryteringarna. Här kan du meddela din HR-specialist tex om annonsen ska vara intern och andra saker. Vad som blir rubrik på platsannonsen bestäms senare!

12 Klassificering och placering

13 Såhär skriver vi SLUID Eftersom den som söker inte behöver ange refnr (då hen söker via ett svarsformulär) kan vi sätta sluid som det faktiskt ska se ut.

14 Bjuda in deltagare Bjud in deltagare

15 Se till att bjuda in minst en deltagare till ditt projekt, för att minska sårbarheten. Det står dig fritt att bjuda in så många som du vill. Tänk till en gång på behörighetsnivån, så att rekryterande chef tex har befogenhet att prioritera OCH att se andras prioritering. Men kanske kan någon ytterligare bjudas in för en second opinion, och som då inte ska se dina funderingar? (I dagsläget använder vi inte kandidattester alls, så du kan bortse från dessa bockar). OBS! För att kunna bjuda in någon till ditt projekt behöver personen ha loggat in i Reachmee EN GÅNG, först då skapas användaren.

16 Annonsen Här sätter du den riktiga annonsrubriken
Annons v1 Annonsen Här sätter du den riktiga annonsrubriken Mallen innehåller fasta underrubriker, låt dessa vara! Engelska hanteras separat i steg 2 Var noga med kvalifikationerna! Tänk på att skriva en lockande annons

17 Alla annonser ska finnas på svenska, så gör klart den svenska först
Alla annonser ska finnas på svenska, så gör klart den svenska först. Skriv en rubrik som är både rättvisande och intressant, att bara skriva Forskare är lite väl enkelt, du kan gärna komplettera med en inriktning. Introtext används inte av SLU.

18 Att jobba med annonsmallen
Mycket mer öppen än tidigare Svenska först, engelska i steg två LÅT STÅ! Rubrikerna ska vara kvar

19 Den första märkliga raden är en variabel som automatiskt kommer att läsa in institutionens namn, låt den vara. Rubrikerna i annonsen är de som vi har bestämt ska vara där, och de är desamma som i dagens system. Fyll på text efter tycke och smak. Avsnittet om Arbetsuppgifter är en av de viktigaste för den som ska söka jobbet. Avsnittet Kvalifikationer är ett av de viktigaste för oss, som ska matcha de sökande mot annonsen!

20 Rubrikerna ska vara kvar, men välj det alternativ som stämmer med den anställning du ska annonsera.
Det finns möjlighet att lägga till lokala fackliga kontaktpersoner om så önskas, annars följer alltid denna länk med som leder till en sida på medarbetarwebben med en kontaktperson per arbetstagarorganisation och ort!

21 Lägg till kontaktpersoner
Klicka på knappen för att lägga till andra kontaktpersoner. Om du ska vara kontaktperson själv finns det en snabblänk. Kontaktpersoner läggs till ”för hand” och har ingen koppling till projektdeltagarna. Välj att lägga till i favoriter så att du lätt kan söka fram hen när du gör en annan annons!

22

23 Spara! Alla annonser ska avslutas med SLUs generella avslutningstext. När du är klar med annonsen klickar du på spara. Du kan ändra annonsen senare fram tills publiceringsförfrågan.

24 Rekryterings-godkännande från din chef
Rekryteringsgodkännade Detta handlar om att vi ska ha ett beslut på ATT en anställning ska utannonseras, inte ett godkännande av annonstext. Det är ett måste-steg för att kunna gå vidare till publicering. Din chef behöver ha loggat in i systemet minst en gång innan för att du ska kunna skicka till hen. Om du har gjort en annons klar så skickas den med!

25 Rekryteringsgodkännade
Rekryterings-godkännande från din chef Rekryteringsgodkännade

26 Skriv in mottagaren. Rätt att anställa och således godkänna rekrytering har i grunden prefekt (och stf) men det kan ha delegerats inom institutionen. Se till att du känner dig trygg med den som ger sitt godkännande till att anställningen annonseras. Du kan skicka godkännandet till dig själv i det fall du har mandat att godkänna annonseringen. Det kommer upp en blå knapp i systemet som gör att du kan godkänna direkt.

27 Såhär ser mailet ut som kommer till den som ska godkänna annonseringen
Såhär ser mailet ut som kommer till den som ska godkänna annonseringen. Via länken kommer mottagaren in i systemet och godkänna eller avslå.

28 Om din chef visar sig vara på semester kan du AVBRYTA denna förfråganb och skicka till hens ställföreträdare istället. Om du har mandat, eller om du är prefekt själv, kan du skicka för godkännande hos dig själv. Då får du en blå knapp att klicka på för omedelbart godkännande. Vem som har godkänt sparas i systemet. OBS det får inte finnas pågående godkännandeförfrågningar när annonsen ska publiceras. Bara du som skickat dem har rätt att återkalla dem.

29 Annons v2 Lägga till engelska

30 Precis samma som för den svenska, skriv rubrik och lägg in din engelska text. Spara!

31 Annons-godkännande från HR
Klicka på skicka till granskning. Annonsen går då till institutionens HR- specialist via e-post. Innan den kan publiceras behöver det ha gjorts ett chefsgodkännade.

32 Vad gör HR? Varje tisdag (senast) kollar vi önskade rekryteringar mot SLUs övertaligheter och företrädesrätter för att se eventuella omplaceringsmöjligheter. Vi kollar att svenska alltid finns Vi ”snabbläser” annonsen för att kolla text mm. OCH så läser vi kvalifikationerna noga! Sen publicerar vi i rätt kanaler


Ladda ner ppt "Annonsering av anställningar via Reachmee"

Liknande presentationer


Google-annonser