Rapporten innehåller totalresultaten för åk 2, 5 och 8. Enkät i grundskolan Rapporten innehåller totalresultaten för åk 2, 5 och 8.
Fakta om undersökningen Undersökningen inom skolan har genomförts våren 2012. Undersökningen är en totalundersökning i årskurserna 2, 5 och 8 samt till föräldrarna i åk 2. Det är tredje gången som undersökningen genomförs i dessa årskurser. Tidigare har mätningen genomförts i årskurserna 3, 6 och 9. Urvalet är hämtat från stadens register BOSKO. Enkäten består av ett tjugotal påståenden på en femgradig instämmandeskala. Frågorna har reviderats under hösten 2011 av en projektgrupp där personer från utbildningsförvaltningen och stadsledningskontoret deltagit. Undersökningen är genomförd som webbenkät för elever i årskurs 2, 5 och 8. Nytt för i år är att även eleverna i årskurs 2 har fått svara på enkäten i skolan via webben. För att underlätta för eleverna i åk 2 att svara har några frågor formulerats om och vissa har utelämnats. Tidigare år har enkäten till årskurs 2 endast varit riktad till föräldrar och skickats ut som en postalenkät. Föräldrarna i årskurs 2 fick ett brev hemskickat och kunde välja om de ville svara på enkäten på papper eller som webbenkät. Det är andra gången som enkäten genomförs som webbenkät i skolan. Tillvägagångssättet var följande; Ansvarig klasslärare/mentor fick ett klasslösenord av utsedd kontaktperson på varje skola. Klassläraren/mentorn bestämde tid för ifyllande. Enkäten kunde nås från stadens hemsida www.stockholm.se/grundskoleenkat Klassläraren gick in på stadens hemsida enligt ovanstående adress och kom sedan in på länken genom sitt unika klasslog-in som tillhandahållits av skolans kontaktperson. Alternativ 1 för ifyllande; Hade klassläraren tillgång till en dator i klassrummet gick klassläraren in på ovanstående adress och öppnar upp länken. Därefter kunde eleverna en efter en svara på enkäten. Alternativ 2: Fanns tillgång till datasal i skolan kunde flera elever samtidigt gå in och svara på enkäten enligt förfarandet ovan. Svarsfrekvens enkät i grundskolan Skolform Elev Åk 2 Föräldrar Åk 2 Elev Åk 5 Elev Åk 8 Fristående 66% 60% 73% 64% Kommunala 82% 67% 89% 80% Totalt 86% 76%
KUNSKAP Andel positiva svar Föräldrar åk 2 2010 Föräldrar åk 2 2011 Elev åk 2 2012 79 % 78 % 80 % 92 % åk 5 2010 åk 5 2011 åk 5 2012 87 % 85 % åk 8 2010 åk 8 2011 åk 8 2012 70 % 72 %
KUNSKAP Andel positiva svar Föräldrar åk 2 2010 Föräldrar åk 2 2011 Elev åk 2 2012 79 % 81 % 78 % 58 % åk 5 2010 åk 5 2011 åk 5 2012 80 % åk 8 2010 åk 8 2011 åk 8 2012 66 % 67 % 59 %
KUNSKAP Andel positiva svar Föräldrar åk 2 2010 Föräldrar åk 2 2011 Elev åk 2 2012 84 % 86 % 96 % åk 5 2010 åk 5 2011 åk 5 2012 90 % 91% åk 8 2010 åk 8 2011 åk 8 2012 66 % 68 %
KUNSKAP Andel positiva svar Föräldrar åk 2 2010 Föräldrar åk 2 2011 Elev åk 2 2012 79 % 80 % 81 % 88 % åk 5 2010 åk 5 2011 åk 5 2012 72 % 74 % 76 % åk 8 2010 åk 8 2011 åk 8 2012 39 % 41 % 40 %
KUNSKAP Andel positiva svar Föräldrar åk 2 2010 Föräldrar åk 2 2011 Elev åk 2 2012 88 % 89 % 91 % 95 % åk 5 2010 åk 5 2011 åk 5 2012 93 % 94 % åk 8 2010 åk 8 2011 åk 8 2012 78 % 80 % 81 %
KUNSKAP Andel positiva svar Föräldrar åk 2 2010 Föräldrar åk 2 2011 Elev åk 2 2012 % 93 % åk 5 2010 åk 5 2011 åk 5 2012 92 % åk 8 2010 åk 8 2011 åk 8 2012 84 %
TRYGGHET Andel positiva svar Föräldrar åk 2 2010 Föräldrar åk 2 2011 Elev åk 2 2012 % 84 % 86 % 89 % åk 5 2010 åk 5 2011 åk 5 2012 83 % 85 % åk 8 2010 åk 8 2011 åk 8 2012 77 % 78 %
TRYGGHET Andel positiva svar Föräldrar åk 2 2010 Föräldrar åk 2 2011 Elev åk 2 2012 82 % 85 % 84 % 90 % åk 5 2010 åk 5 2011 åk 5 2012 88 % åk 8 2010 åk 8 2011 åk 8 2012 83 %
TRYGGHET Andel positiva svar Föräldrar åk 2 2010 Föräldrar åk 2 2011 Elev åk 2 2012 ’53 % 52 % 58 % 64 % åk 5 2010 åk 5 2011 åk 5 2012 54 % 63 % åk 8 2010 åk 8 2011 åk 8 2012 43 % 41 % 46 %
TRYGGHET Andel positiva svar Föräldrar åk 2 2010 Föräldrar åk 2 2011 Elev åk 2 2012 75 % 77 % 79 % 85 % åk 5 2010 åk 5 2011 åk 5 2012 76 % åk 8 2010 åk 8 2011 åk 8 2012 65 % 67 %
TRYGGHET Andel positiva svar Föräldrar åk 2 2010 Föräldrar åk 2 2011 Elev åk 2 2012 66 % 64 % 69 % åk 5 2010 åk 5 2011 åk 5 2012 76 % 77 % 80 % åk 8 2010 åk 8 2011 åk 8 2012 79 %
INFLYTANDE Andel positiva svar Föräldrar åk 2 2010 Föräldrar åk 2 2011 Elev åk 2 2012 80 % 81 % 93 % åk 5 2010 åk 5 2011 åk 5 2012 83 % 84 % 85 % åk 8 2010 åk 8 2011 åk 8 2012 60 % 62 %
INFLYTANDE Andel positiva svar Föräldrar åk 2 2010 Föräldrar åk 2 2011 Elev åk 2 2012 73 % 74 % % åk 5 2010 åk 5 2011 åk 5 2012 87 % 88 % åk 8 2010 åk 8 2011 åk 8 2012 62 % 65 %
INFLYTANDE Andel positiva svar Föräldrar åk 2 2010 Föräldrar åk 2 2011 Elev åk 2 2012 90 % 89 % 85 % 94 % åk 5 2010 åk 5 2011 åk 5 2012 93 % 96 % åk 8 2010 åk 8 2011 åk 8 2012 83 %
INFLYTANDE Andel positiva svar Elev åk 2 2012 Föräldrar åk 2 2012 89 % 86 % åk 5 2012 92 % åk 8 2012 82 %
ÖVRIGA FRÅGOR Andel positiva svar Föräldrar åk 2 2010 Elev åk 2 2012 78 % 80 % 93 % åk 5 2010 åk 5 2011 åk 5 2012 75 % 79 % 82 % åk 8 2010 åk 8 2011 åk 8 2012 58 % 69 % 68 %
ÖVRIGA FRÅGOR Andel positiva svar Föräldrar åk 2 2010 Elev åk 2 2012 % 82 % åk 5 2010 åk 5 2011 åk 5 2012 åk 8 2010 åk 8 2011 åk 8 2012
ÖVRIGA FRÅGOR Andel positiva svar Föräldrar åk 2 2010 Elev åk 2 2012 78 % 79 % 80 % % åk 5 2010 åk 5 2011 åk 5 2012 75 % 76 % åk 8 2010 åk 8 2011 åk 8 2012 58 % 59 %
ÖVRIGA FRÅGOR Andel positiva svar Föräldrar åk 2 2010 Elev åk 2 2012 83 % 84 % % åk 5 2010 åk 5 2011 åk 5 2012 86 % åk 8 2010 åk 8 2011 åk 8 2012 71 % 73 % 75 %
ÖVRIGA FRÅGOR Andel positiva svar Föräldrar åk 2 2010 Elev åk 2 2012 15 % 19 % 20 % 21 % åk 5 2010 åk 5 2011 åk 5 2012 24 % 29 % 33 % åk 8 2010 åk 8 2011 åk 8 2012 31 % 32 %
Jämförelsevärden – Andel positiva svar KUNSKAP Fråga (Elev Åk 2) Åk 2 Åk 5 Åk 8 1. Jag får stöd och hjälp i skolan om jag behöver det. (92) 80 87 72 2. Jag vet vad jag behöver kunna för att nå målen i de olika ämnen. (58) 78 59 3. Mina lärare är bra på att undervisa. (96) 86 91 66 4. Mina lärare är bra på att väcka mitt intresse så att jag får lust att lära mig. (88) 81 76 40 5. Mina lärare tror att jag kan utvecklas och lära mig mer. (95) 94 6. Mina lärare förväntar sig att jag ska nå målen i alla ämnen. (Frågan utelämnad för elev åk 2) 93 92 84 Totalt (89) 85 67 TRYGGHET OCH TRIVSEL (Elev Åk 2) 7. Jag trivs i skolan. 8. Jag känner mig trygg i skolan. (90) 88 83 9. Jag kan arbeta i lugn och ro på lektionerna. (64) 58 63 46 10. Vi har en bra stämning på skolan. (85) 79 11. Under detta läsår har jag inte blivit illa behandlad av andra elever i skolan. (Elev åk 2 2012: Jag har inte blivit retad av andra elever i skolan i år) (69) OBS! Här jämförs negativa värden (dvs. andel 1+2) (80) 75 71 INFLYTANDE 12. Lärarna lyssnar på mig och tar hänsyn till vad jag tycker. (93) 62 13. Jag är nöjd med det inflytande som jag har över mitt skolarbete. (Frågan utelämnad för elev åk 2) 74 14. I utvecklingssamtalen pratar vi om vad jag gör bra och vad jag behöver förbättra. (Elev och föräldrar åk 2 2012: På utvecklingssamtalet (samtalet jag har med min lärare och mina föräldrar) går det bra att prata om hur jag utvecklas och lär mig) (94) 96 15. Utvecklingssamtalen genomförs på ett sätt som jag förstår. 82 90
Jämförelsevärden – Andel positiva svar ÖVRIGT Fråga (Elev Åk 2) Åk 2 Åk 5 Åk 8 15. Jag är nöjd med min skola (93) 80 82 68 16. Jag kan rekommendera min skola till en kompis. (Frågan utelämnad för elev åk 2) 76 59 17. Jag vet att jag kan byta skola om jag vill. (Frågan utelämnad för elev och föräldrar åk 2) 86 75 18. Jag använder ofta dator i arbetet när jag är i skolan. (21) 20 33 32 Totalt (57) 67 69 58
”Följande frågor bildar indexet:” Om du tänker på din skola i sin helhet- hur nöjd är du då? Är din skola lika bra som du hoppades att den skulle vara? Tänk dig en perfekt skola. Hur nära ett sådant ideal tycker du att din skola kommer?
NEI – åk 2 Nationell jämförelse
”Följande frågor bildar indexet:” Om du tänker på din skola i sin helhet- hur nöjd är du då? Är din skola lika bra som du hoppades att den skulle vara? Tänk dig en perfekt skola. Hur nära ett sådant ideal tycker du att din skola kommer?
NEI – åk 5 Nationell jämförelse
”Följande frågor bildar indexet:” Om du tänker på din skola i sin helhet- hur nöjd är du då? Är din skola lika bra som du hoppades att den skulle vara? Tänk dig en perfekt skola. Hur nära ett sådant ideal tycker du att din skola kommer?
NEI – åk 8 Nationell jämförelse