Remissvar Förslag på övergripande strategi och handlingsplan för att omsätta de mänskliga rättigheterna i praktisk handling , 0454/15 Strategisk plan samt handlingsplan för att omsätta de mänskliga rättigheterna i konkret handling.
Två ärenden – en information Förslaget om förändrings- och budgetanpassning har varit uppe för information innan det gick till KS i augusti 2015. Vill ändå nämna detta – då dessa förslag är tätt knutna till varandra och behöver synkroniseras. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Förändrings- och budgetanpassningsarbete vid SLK avseende Mänskliga rättigheter, Dnr 1159/15 Förslag om överföring av viss verksamhet till: Social resursnämnd – förslag 1 eller Nämnden för konsument- och medborgarservice – förslag 2 Remissvar: SDN: Jämställdhets- och MR-frågorna är strategiska ledningsfrågor. Samordnas centralt nära stadens ledning FN: Viktigt KS och SLK har det kommunövergripande ansvaret, fortsatt samordning, kompetens, strategiskt stöd Bolag: Stärk samverkan med Jämlikt Göteborg för ett socialt hållbart samhälle KS råd: MR som helhet ska vara kvar på SLK Organisering och utveckling av MR-arbetet Båda ärendena - CSG den 28 april, KS den 4 maj Ny rubrik: Organisering och utvecklingen av MR-arbetet. Bygger förslaget utifrån remissvaren. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Förslag på övergripande strategi och handlingsplan Kommunfullmäktige Kommunstyrelse Nämnd/styrelse med samordnande uppdrag 1 Styrgrupp för långsiktigt arbete 2 Övergripande strategisk handlingsplan 3 Processer för Lärande 5 6 Kommun- övergripande insatser Kort sammanfatta hur förslaget såg ut. Skickades ut för synpunkter från samtliga SDN, FN, Bolag gm Stadshus AB och KS sex råd. Organisatorisk etablering av rättighetsfrågor och jämställdhet. Förslaget innehåller sex olika insatser som tillsammans utgör en helhet där varje del förutsätter och stärker övriga delar i utvecklingen, samt tydliggör stadens gemensamma struktur och värdegrund med utgångspunkt i de mänskliga rättigheterna. En övergripande förutsättning för strategin är att KS/KF utser nämnd/styrelse för långsiktigt, samordnande uppdrag. Forma ett övergripande, långsiktigt OPERATIVT ANSVAR, att forma infrastruktur för styrning, ledning och samverkan med utgångspunkt i bred delaktighet, forma vision som utgångspunkt för stadens arbete. Nämnd/styrelse får uppdraget att samordna – samarbetar/synkroniserar med nämnd/styrelse som för det prioriterade målet om mänskliga rättigheter, budget 2016. Utgångspunkt är kartläggning av nuläget. Fördel nämnd/styrelse med samordningsuppdrag samma som den n/s KS utser som processägare till målet ”Alla stadens verksamheter ska genomsyras av MR och främja likabehandling. Verksamhets- och personalperspektiv. Professionalisering/sammanhållet MR-uppdrag. Styrgrupp inrättas. Representation SDF/FF/Bolag. Utser en/flera arbetsgrupper. Formar vision, ramar, definitionsarbete, kartläggning av nuläge, anknytning till jämställdhetsperspektivet. Tar fram en övergripande strategisk handlingsplan – innehåller instruktioner om generella/specifika åtaganden (SKL – könsuppdelad statistik, priofrågor/projekt/ÖK, utbildningar och evenemang, kommunikation i text och bild, remissvar/utredningar/beslutsunderlag). Nämnders/styrelsers egna operativa handlingsplaner. Utgår från ÖS HP, konkretiserar insatser enligt anvisningar. Fast förankring, brett stöd – professionerna tar större ansvar utifrån yrkesroll för förändring av arbetssätt/metodutveckling. Förslaget innehåller också förslag om pilotprocesser för lärande. Träna på att rättighetssäkra pågående arbetsprocesser. Koppla processledare och följeforskare till sådana processer – infrastruktur för gemensamt lärande i staden. En utgångspunkt är kunskap om den enskildes rättigheter/skyldigheter. Utveckla arbetssätt och metoder. Skapa lärande organisation , organisera för lärande/spridning. Processtöd/forskning. Sist; arbetet behöver ”sitta ihop” i hela styrnings- ledningskedjan. Kommunövergripande stödprocesser behöver formas för att stödja arbetet. KS och deras nämnder/styrelser behöver involveras i arbetet. Gemensam inriktning i hela kedjan – från uppdrag, genomförande till beslut. KS/KF/nämnder/styrelser – bred politisk enighet, aktivt deltagande. Reglementen/ägardirektiv justeras. Stadengemensamma program/planer, system och processer – stödja arbetet. Förslaget ut på remiss: Göra uppdraget känt, få igång delaktighet, insikt om att n/s förväntas driva förändringsarbete, få igång dialog/ansvar – vara med och formulera arbetet, initialt påbörja etablering av strukturer/engagera chefer, vad man vill uppnå ligger till grund för formulering av en övergripande strategisk handlingsplan och operativa handlingsplaner – som i sin tur leder till operativt arbete. Remiss till samtliga SDN, samtliga fackförvaltningar samt Stadshus AB för urval till de bolag de bedömer viktigast, till samtliga samråd. Inne senast 11 nov 2015. ÖS HP – juni 2016, O HP – slutet 2016. Operativa handlingsplaner 4
Antal tillfrågade/avlämnade yttranden Ytterligare ett yttrande har inkommit, från Göteborgs rättighetscenter. Inte begärt yttrande från organisationen i detta skede. Innebörden av synpunkterna i yttrandet från GRC återfinns också i de synpunkter som inkommit från några av våra remissinstanser. Synpunkterna är således omhändertagna. Även flera politiska partier i nämnderna bifogat egna yttranden. Stärker nämndernas/styrelsernas synpunkter om att integrera rättighetsperspektiv i den ordinarie verksamhetens struktur – planering, genomförande och uppföljning. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Samordnande, befintlig nämnd/styrelse HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Övergripande strategisk handlingsplan HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Sammanfattning – remiss 0454/15 Avstyrker förslag om samordnande nämnd: SDN, Stadshus AB, fyra av tretton facknämnder och fem av sex KS-råd. Rådet som tillstyrker menar dock att KS bör ha det samordnade uppdraget med SLK som ansvarig förvaltning. Två nämnder anmält intresse ta ett samordnande ansvar; Social resurs och KOM. De allra flesta nämnder/styrelser/råd tveksamma till att ny organisering leder till ökad måluppfyllelse , däremot ser många risk i att pågående arbete försvagas. Fler avstyrker än tillstyrker förslaget om övergripande strategisk handlingsplan. Tydlig efterfrågan på organisatorisk etablering med fokus på integrering av MR och jämställdhet i ordinarie verksamhet: I stort sett samtliga välkomnar stärkt MR-arbete - högaktuellt och nödvändigt. Förbättra infrastruktur med systematiskt arbete avseende styrning, ledning och samverkan. Förbättra infrastruktur för systematiskt arbete kopplat till lärande och kompetensfrågor. Samordningsvinster med Jämlikt Göteborg, men bredda med normkritiskt perspektiv. Samordna uppdraget med uppdraget om förändrings- och budgetanpassningsarbetet vid SLK. Samtliga diskrimineringsgrunder och rättighetsområden bör ingå i organisering av arbetet. Positivt arbeta med jämställdhet och MR samordnat, men viktigt betona jämställdhetspolitikens bredare, samhällsförändrande syfte. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Strategisk plan samt handlingsplan för att omsätta de mänskliga rättigheterna i konkret handling Tjänsteutlåtande - KS 4 maj Strategisk plan för arbetet med mänskliga rättigheter Handlingsplan för att omsätta de mänskliga rättigheterna i konkret handling Huvudsaklig inriktning i planerna: Förbättra infrastruktur/plattform för styrning, ledning, samordning och uppföljning. Förbättra infrastruktur/plattform för lärande och kompetensfrågor. Utveckla samverkan och samarbetet med Jämlikt Göteborg – Hela staden socialt hållbar. Bredda nuvarande perspektiv och säkra jämställdhetsperspektivet. Viktiga principer för strategisk plan och handlingsplan: Bygger på lagstiftning/konventioner/lokala mål Alla nivåer behöver samverka Utveckling i ordinarie verksamhet/personalpolitik Utgår/bekräftar och bygger på arbete som redan pågår Bred delaktighet/medskapande på alla nivåer processen att få igång arbetet SLK samordnar vid behov Webb-baserad basutbildning, studier/fördjupningsrapporter HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
KONTAKT: HR Mänskliga rättigheter, Göteborgs Stad Inger Rydström inger KONTAKT: HR Mänskliga rättigheter, Göteborgs Stad Inger Rydström inger.rydstrom@stadshuset.goteborg.se