Fallet 1) Ambulans och polis; frågar vad som hänt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lag och Rätt.
Advertisements

”Brottsplats: Storegårdsskolan”
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Fjordskolan ÅK2.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
ETT BROTT BEGÅS. Så här kan det gå till…. Tre killar begår tillsammans en väskryckning. De åker moped och kör upp jämsides med en äldre dam och rycker.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
LAG OCH RÄTT Brott och straff. Varför behöver vi lagar och regler? Lagarna är till för att : göra det lättare att leva tillsammans. De talar om vad som.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Allmänna domstolar Högsta domstolen Hovrätt Tingsrätt LEX Privatjuridik 4:1.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
Styckeindelning Anette Wahlandt Språkhandledare.
Hur tänker du kring detta? 1 Du läser något på sociala medier som upprör dig. Du kommenterar och delar inlägget och flera av dina vänner gör samma.
Lag och Rätt Samhällskunskap.
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Arbetsintervju och arbetssökning
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Den oroliga chefen kollar på klockan, Hans bästa arbetare är sen,
Konsten att läsa sakprosa
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
KORT KJOL Christina Wahldén.
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Wordgenomgång.
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Tips och råd till äldre personer
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
Försök inte lura mig Utbildning om hur äldre personer kan skydda sig mot bedrägerier.
Välkomna! INNEHÅLL Skolan berättar om vilka utmaningar de har haft under terminen. Socialtjänstens förebyggarteam presenterar vilka problem de upplever.
Steg för livet
Vad händer när ett brott begåtts?
Juridik Rättssamhället Rättegången Straffskalan
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Religion.
Balanserad hand öppning i NT
Överförmyndarnämnden
Din lön och din utveckling
VÄLKOMNA!.
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Så styrs Sverige.
Information om ekonomiskt bistånd
Övning Tid: minuter Virala konsekvenser.
Brukarundersökning 2017 Socialkontoret, Stöd och service.
Övning Tid: minuter Instagram-målet.
Lektion Tid: 80 – 100 minuter 2 övningar
Barnkonventionen.
Stockholmsenkäten urval av stadsövergripande resultat
Övning Tid: 40 minuter Lagen och rättvisan.
Försäkringskassan Försäkringskassans uppdrag är att besluta om och betala ut en stor del av de förmåner som ingår i socialförsäkringen.
Akademikerförbundet SSR
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Demokrati, politik och val.
Försök inte lura mig Utbildning om hur äldre personer kan skydda sig mot bedrägerier.
Källkritik och historiska källor
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Rättigheter = s. 20.
Introduktion till rättsfallslösning
Polisanmälan och utredningsarbetet
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Ändringar i LMA från den 1 juni 2016
Målgrupp år Boende på Tjärnaängar Kommunala fritidsledare
Gymnasievalet 2019 Vad händer nu?.
Försök inte lura mig Utbildning om hur äldre personer kan skydda sig mot bedrägerier.
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Augusti 2019.
Om Tro.
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Fallet 1) Ambulans och polis; frågar vad som hänt. 2) Tre misstänkta grips; Polis letar och hittar efter den beskrivning de fått. Åker till polisstationen. 3) Hos polisen; de misstänkta får sitta i olika rum. En är under 15 och då ringer de en socialsekreterare som måste vara med vid förhör, ungdomen får hjälp av kommunens socialtjänst. En person över 15 kan dömas, är straffmyndig.

4) De misstänkta anhålls; Polisen tar kontakt med åklagare, de är hen som utreder vad som hänt under brottet. Polisen jämför de historier, någon ljuger och de blir anhållna. 5) Förundersökning fortsätter; Offren får intervjuas igen och kolla på bilder på de misstänkta, de kollar bevis igen.

6) Häktning; Finns nog med bevis 6) Häktning; Finns nog med bevis. Åklagaren ber tingsrätten att häkta personen, det betyder att han får stanna i häktet (cellen). Så att han inte förstör viktiga bevis. 7) Åtal; Förundersökningen är klar och åklagaren anser att det finns nog bevis för åtal. Det betyder att tingsrätten ska bestämma om de är skyldiga. De misstänkta får läsa åtalet (bevis och vilka lagar som brutits).

8) Rättegång; leds av domare (ordförande och bestämmer när åklagare och advokat får tala). Notarien antecknar. Domare och notarier har läst juridik. Nämndemän har valts av de politiska partierna i kommunfullmäktige. I rättssalen finns de åtalade och deras försvarare som kallas advokater. Vittnen kan komma in. De flesta rättegångar är offentliga och vem som helst får komma och lyssna.

19) Åklagarens åtal; åklagaren beskriver åtalet mot de misstänkta 19) Åklagarens åtal; åklagaren beskriver åtalet mot de misstänkta. Domaren frågar om personen erkänner. Åklagaren kan ifrågasätta om de säger nej till brottet. 10) De som blev utsatta för brottet får berätta sin historia om hur det gick till. 11) De misstänkta ska svara på frågor. 12) Andra vittnen ska vittna och berätta vad de såg.

13) Personundersökning; En polis har tagit reda på saker om de misstänkta. Detta är viktigt då domstolen ska bestämma straff om personen bedöms skyldig. 14)Vad säger åklagaren; hen beskriver vad hen tror har hänt och berättar vilket straff hon tycker att de ska få. 15) Advokaterna svarar på åklagaren om vilket straff som skulle vara bäst för de misstänkta.

16) Skyldig eller oskyldig; Domaren, notarien och nämndemännen stannar kvar och går igenom vad de hört och bestämmer om de är skyldiga eller oskyldiga. 17) Domen berättas för de åtalade. 18) Domen kan överklagas; Om de åtalade inte håller med domaren kan de överklaga och det betyder att de vill ha en ny rättegång i en annan högre domstol. Tingsrätt – Hovrätt – Högsta domstol.