Välkomna Namn: Mohammed Taha Jobbar på Trafikverket i Malmö Högskoleingenjör inom järnvägsteknik Intresse för teknik och socialt arbete Bollsporter på fritiden Hemlig talang
STEG för kvalitetssäkrad kapacitets- tilldelning (En del av ePilot119) www.epilot.se
Agenda Syfte och mål Trafikverkets kapacitetstilldelningsprocess STEG – Styrning av Tågtrafik med Elektronisk Graf Resultat Fortsatt arbete Frågor och diskussion
Syfte och mål Syfte: optimera trafik och underhåll Varför just detta delprojekt? Använda STEG som metod
Kapacitetstilldelningsprocessen 2014 augusti: VO Investering – PSB 2016 2015 februari: UE ansöker om underhåll 2016 2015 april: JF ansöker om trafik 2016 2015 september: VO Samhälle – fastställd tågplan 2016 2015 december: Tågplan 2016 verkställs 2016: uppföljning av utfall sker inte systematiskt? Återkoppling
Kapacitetstilldelningsprocessen Exempel på fördelar med uppföljning av utfall: Internt Projektledare PSB BAP koordinator Banarbets-planerare Framtida upphandlingar Externt UE – korrekta anbud JF – framtida tågplaner
STEG, Styrning av Tågtrafik med Elektronisk Graf
STEG, databas ID Starttid Sluttid Från Till Spår Typ Plan.starttid Plan.sluttid 110042 2014-03-14 07:54:00.000 2014-03-20 11:26:49.503 Rensjön Bergfors E Avspärrning 2014-03-14 07:56:00.000 2014-03-14 08:02:00.000 110054 2014-03-14 08:25:00.000 2014-03-20 11:26:36.663 1,2 E-s 2014-03-14 08:26:00.000 2014-03-14 08:38:00.000 2014-03-14 08:38:00.0000 Torneträsk 2,3 Är STEG-ID det samma som ObjektID? Är alla jobb förplanerade?
STEG, erhållen information Planerad (minus) verklig starttid verklig sluttid Planerat arbete (h) Verkligt arbete (h) Skillnad planerat och verkligt pass (h) % 0:04:03 0:14:21 0,42 0,24 0,17 41% 0:00:00 0:01:36 0,32 0,29 0,03 8% -0:02:00 0:00:40 0,33 0,04 13% -0:30:50 -0:29:00 10% 0:07:00 0:09:18 0,25 0,21 15% 0:00:49 -1:06:17 0,78 1,90 -1,12 -143% -0:11:19 -0:12:49 0,38 0,41 -0,03 -7% -0:00:27 0:12:17 0,30 0,09 71% 0:01:00 0:01:23 0,01 2% Det är möjligt att sortera bort kortare jobb för ”mer rättvisa” procentsatser!
STEG, erhållen information
STEG, erhållen information Exempel på möjlig uppföljning: Bandel: 119 Period: maj-juni Anordningstyp: A-skydd
STEG Resultat Uppföljning och återkoppling Verklig beläggningsgrad Studera trender för underhåll Grund för NTL Uppföljning och återkoppling
Fortsatt arbete Koppla utfallet till en registrerad händelse i Basun Koppla objekt från BAP till objekt i STEG
Frågor och diskussion
Tack för er uppmärksamhet ”Ta STEG i rätt riktning, även om det finns hinder på vägen”