Skolplanering för ett växande Stockholm 2019-01-01 Skolplanering för ett växande Stockholm 2011-08-29
Skolmarknaden i Stockholm Förskola 577 kommunala 404 fristående Ca 65 procent av barnen går i Stockholms kommunala förskola Grundskola 144 kommunala 115 fristående Ca 77 procent av eleverna går i Stockholms kommunala grundskola Gymnasieskola 26 kommunala 64 fristående Ca 52 procent av eleverna går i Stockholms kommunala gymnasieskola 2019-01-01
Befolkningsprognos . Antalet barn i förskoleålder beräknas öka med 5 300 barn till 2015, sedan minska något. I snitt har 86 procent av 1-5 åringar inskrivna, ökn. 4 600 barn. Försiktighet kring minskning, erfarenhet att minskning ej blir så stor. Ökning över hela staden, störst i Bromma, Kungsholmen och Hägersten-Liljeholmen Kraftig ökning grundskolan, 23 400 fler 2019. Störst ökning bland de mindre barnen. Runt 2014 börjar de äldre öka. Gymnasieskola, minskning under perioden för att 2019 vara på samma nivå som idag. 2019-01-01
Befolkningsprognos 6-15 år, förändring Delat upp staden i fem delar. Ökning i alla områden, dock relativt låg i Järva. 2019-01-01
Elevantalsprognos Elevantalsprognos från USK Utgår från befintliga elever i respektive skola Utgår från befintliga resmönster Inklusive nybyggnadsområden 2019-01-01
Elevantalsprognos – befolkningsprognos Elevantalsökning i de kommunala grundskolorna: cirka 16 000 elever till 2019 Befolkningsökning 6-15 år cirka 23 400 barn till 2019 Förutsätter att cirka 70 procent väljer kommunal grundskola. 2019-01-01
Elevantalsprognos – kommunal grundskola Ökning i alla områden, minst i Järva, störst i Sydöst (ökning med mer än 4000 elever 2019). Tar hänsyn till befintlig struktur (kommunal-fristående) 2019-01-01
Elevantalsprognos – kapacitet Total kapacitet i den kommunala grundskolan är cirka 68 400 platser Den kommunala grundskolan beräknas ha totalt cirka 76 100 elever år 2019 Nettotillskott om minst 7 700 platser behövs Kapaciteten gås igenom löpande under projektet. Ledig kapacitet och behov matchas. 2019-01-01
Järva 2019-01-01
Järva 2019-01-01
Nordväst 2019-01-01
Nordväst 2019-01-01
Nordväst 2019-01-01
Nordväst 2019-01-01
Nordväst 2019-01-01
Innerstaden 2019-01-01
Innerstaden 2019-01-01
Innerstaden 2019-01-01
Sydöst 2019-01-01
Sydöst 2019-01-01
Sydöst 2019-01-01
Sydöst 2019-01-01
Sydväst 2019-01-01
Sydväst 2019-01-01
Sydväst 2019-01-01
Sydväst 2019-01-01
Sammanfattning Både överskott och underskott Behöver gå snabbt Samtliga områden utom Järva och Vantör har kapacitetsunderskott 2019 Behöver gå snabbt Successiv omvandling från F-5 till F-6 Störst behov F-6 7-9 kommer senare Ska vara möjligt att bibehålla befintliga resmönster 2019-01-01