Programmet Stöd för första linjens digitala vård

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Regional digital agenda för Östergötland
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Nyttorealisering på 10 min
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Regional digital agenda för Östergötland
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Beskrivning av strukturen för ledning och styrning i samverkan 4 utgångpunkter är grunden i arbetet 1.Gemensamma värderingar 2.Hälsosamt åldrande 3.Samband.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Behov av habilitering och rehabilitering
Välkomna till en dag om eArkiv
E-hälsa och strategisk IT
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Kommunikation SKS-gruppen PSA Regionkansliets Informations-
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Kartläggning av inköpsprocessen
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Framtidens vårdinformationsmiljö
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Stöd och behandling – för verksamhetsnära design.
Samordningsprogram Hitta och jämför vård 2.0 Mål och aktuell status Oktober 2015.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Projekt Stöd och behandling
Tempen på införandet av e-hälsa
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Wordcloud –Digitalisering 18 oktober
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Torsdag Arbetspass 1 Kompetensförsörjning – problem och
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Tillsammans för en smartare välfärd
Heby kommuns kvalitetspolicy
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Sofia Kialt projektledare​
Utveckla lönebildningen
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Nästa generation webbtidbok är behovsdriven
Vad innebär regionbildningen?
Målbild för första linjens vård och för 1177 Vårdguidens roll
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
En tjänst för ökad tillgänglighet
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Samordnad utveckling för god och nära vård
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Programmet Stöd för första linjens digitala vård Varmt välkomna! Tanken med seminariet är att beskriva hur Inera kommer att arbeta för att realisera målbilden. Och att synliggöra några av de prioriterade projekten för att få er input om behov, förväntningar, möjligheter, utmaningar. Realisering av målbilden för första linjens vård och för 1177 Vårdguidens roll Kundforum 23-24 oktober 2018

Agenda Programmet – Stöd för första linjens digitala vård Syfte Arbetsområden Organisation och arbetsformer Dialog – 4 stationer

Syfte

Vad är ett program? Genomför större förändringar inom en organisation/verksamhetsområden. Styr mot en strategisk målbild och ansvarar för att resultatet uppnås. ORGANISATION VERKSAMHET STRATEGISK MÅLBILD FÖRÄNDRING P P P P Initiativen realiseras via projekt och skapar värde genom att styra projektens riktning. Har en bestämd start- och sluttidpunkt.

Programmets syfte Styra och leda relevanta verksamhetsdelar samordnat mot målbilden på kort och lång sikt samt att successivt säkerställa leveranserna. Realisera målbilden etappvis utifrån Ineras ansvarsområden. Löpande förvaltning Stödja landstingen, regionerna och kommunerna att realisera målbilden utifrån sina ansvarsområden. Utvecklingsprojekt Kommunikation Effektivt användande av kompetens samt utvecklings- och förvaltningsresurser. Varumärke I målbilden tar man höjd för kommunernas verksamheter som kopplar till första linjens vård. Men i dagsläget finns ingen konkret plan eller beslutade projekt eller aktiviteter med kommunerna. Vi hoppas få möjlighet att påbörja ett arbete med kommunerna under programmets gång. Juridik Hålla samman en gemensam kommunikation kring programmet. Uppföljning

Arbetsområden

Programmets arbetsområden Styrning mot målbild och effektmål – smarta arbetsformer Utveckling av infrastruktur och arkitektur för ett fungerande ”ekosystem” Utveckling av tjänster och utveckling av 1177 Vårdguidens koncept/roll Stöd i förändrings-arbetet och införandet av digitala tjänster Programmet startade den 1 oktober och befinner sig i en etableringsfas som omfattar allt från programplan, organisation, arbetsformer, projektstarter till resurstillsättning. Programmet kommer att sträcka sig till 2020/2021. Programmet behöver organiseras för att på ett flexibelt och snabbfotat sätt kunna integrera nya uppdrag och projekt för att kunna möta behovet av stegvis utveckling. Projekt och förändringsaktiviteter

Projekt 2018 – Q1 2019 Bedömningsstöd för vård-behov och hänvisning 3.0 Utveckling av rådgivningsstödets funktioner och innehåll samt infrastruktur Tillgängliggöra nuvarande rådgivningsstödets innehåll via api eller liknande teknisk lösning Invånarens digitala symtombeskrivning (anamnes) Webbtidbokning 3.0 Nytt koncept Fler konsumenter Omnikanallösning för 1177 Vårdguiden: Fler funktioner för 1177 Vårdguiden på telefon (chatt, bild, video, sms…) Provtagningstjänst för hemtester och egenadministration 1177 Vårdguiden-app Avsiktsförklaring 2018 – prioriterade första leveranser. Nästan alla landsting och regioner har beslutat att man är med. Stöd för digitala vårdmöten Integrationsramverk Referensarkitektur som stödjer ”ekosystemet”

Organisation

Programorganisation Programledning Projekt Projekt Partner-projekt Ineras programråd Direktörs-nätverk SKL Särskilda referensgrupper, expertgrupper, m.m. Projekt Projekt Kundråd, nätverksgrupper, m.m. Programmet behöver organiseras för att på ett flexibelt och snabbfotat sätt kunna integrera nya uppdrag och projekt för att kunna möta behovet av stegvis utveckling. Programmet ska präglas av öppenhet, delaktighet och transparens, och det mot samtliga programmets intressenter. Era behov och kunskaper ska kontinuerligt tas tillvara i arbetet. Och förankring i rätt grupperingar och på rätt nivåer är en framgångsfaktor. Landsting och regioner ska kunna följa och delta i programmet och de ingående projekten på flera olika sätt. Det handlar förutom om redan etablerade samverkansforum, även om möjlighet att medverka i expert och referensgrupper. Men det handlar också om att programmet ska öppna upp för partnerskap i form av att landsting kan ha en ledande roll i utveckling av en specifik tjänst/funktion samt möjlighet att ha regionala resurser arbetande i olika projekt, där ett syfte är att öka leveranstakten. För att skapa tydlighet och transparens blir även skriftlig information via webben och nyhetsbrev centrala kommunikationsvägar, en särskild programwebb håller på att sättas upp. Projekt Partner-projekt

Dialog – 4 stationer Ni kommer nu få möjlighet att välja en av fyra stationer för dialog. Ni kan byta station, men då får ni hoppa in där samtalet pågår. Vi bryter 5 min innan seminarietidens slut för kort reflektion och avslut.

Fyra stationer 1177 Vårdguiden-appen Patientens egen Syfte och möjligheter provhantering (PEP) Ett partner-projekt Exempel, behov, önskemål Ett fungerande ekosystem Invånarens digitala Möjligheter och utmaningar symtombeskrivning Kort beskrivning: I ett partner-projekt utvecklar Stockholms läns landsting tillsammans med Inera en app för att nå 1177 Vårdguiden. Vi ger er möjlighet att se en demo och vill samtidigt få er syn på appens möjligheter och nyttor. Framtida möjligheter för invånaren att göra egen hemprovtagning med hjälp av tjänsten Patientens egen Provtagning, PEP. Vilka behov finns? Var och vad kan tjänsten göra för nytta? Ett sammanhållet informationsflöde, att informationen ska följa med invånaren genom vårdflödet – det är en av målbildens centrala teser. Tillfälle att tänka tillsammans i dialog kring möjligheter och utmaningar med vårdens ekosystem. Vad behövs för att realisera målbilden? Hur tror du det påverkar i din verksamhet? En av de tidiga leveranserna inom programmet är att lansera ”Invånarens digitala symtombeskrivning ”. Det finns förutsättningar att bygga vidare på etablerat och kvalitetssäkrat medicinskt innehåll. Vad tror du behöver vara på plats för att invånare ska våga, vilja och kunna använda det? Varsågoda att gå till valfri station!! med många aktörer Vad behövs?