”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Välkomna HFSU-nätverk 11 mars 2010 Hällefors kommun.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
Systematiskt kvalitetsarbete 2012/2013
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Förskoleklassen på Södermalms skola
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
D = delaktighet I = inflytande A = ansvar
Ekolle hösten 2013 TEMA: Vatten
Ett temainriktat arbetssätt
Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.
BABBLARNAS FÖRSTA LÅT Hämtad från Youtube.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Vi upptäcker matematik på vägen...! Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron.
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Aktivt lyssnade.
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Läroplansnätverk förskola
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Systematiskt kvalitetsarbete Björnkällan, Sjöhagen och Skogstorp
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Adam Engström Vår värdegrund Kom alltid i tid Alla är lika mycket värda Var fokuserad när vi tränar Alla ska känna sig delaktiga Ge järnet.
Hur mår du idag? Jag är glad idag Idag är jag glad.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Babypsalmsång. Babypsalmsång ett projekt i Växjö stift Upprinnelsen till Babypsalmsångsprojektet är det projekt som Växjö stift drivit kring ”Kyrkorum.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Kvalitetsredovisning ht-2014 vt Dungen. Normer och värden Hösten 2014 började med reflektioner kring normer och värden. Vi ville utveckla barnens.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Välkommen till Nyckelpigans föräldrarmöte Vi som arbetar på nyckelpigan är Batol, Kristin & Veronica.
ATT SKRIVA Några tips och råd. Beskriv  Miljön En berättelse utspelar sig alltid någonstans. T ex en skog, ett kafé, en lektionssal, en bil. Hur ser.
VERKSTAN PÅ LILLSTIMMET AKTIONSFORSKNING 07/08. AKTIONSFORSKNING LILLSTIMMET Skapande verksamhet VAD VI GÖR Promenad Sångsamling Hallen Blöjbyte Fri lek.
Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.
Välkomna till styrd helpdesk
Lära för livet!.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
Barnkonventionen i förskolan
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Etik & moral.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Etik & moral.
Verksamhetsbeskrivning
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Helhet och allsidighet
”Förskolebarnens röst”
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna Hannah, Jamilla, Lovisa, Stina med Marie

Delaktighet genom dialog! Dialog Delaktighet Inflytande Glädje Ansvar Samarbete Produktivitet Delaktighet i rummet!

Läroplanen för förskolan: Lpfö98/10: Förskolan ska sträva efter att varje barn: Utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation. Utvecklar sin förmåga att ta ansvar för sina egna handlingar och för förskolans miljö. Utvecklar sin förmåga att förstå och handla efter demokratiska principer genom att få delta i olika former av samarbete och beslutsfattande. Utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra.

Vi tränar på att: Se sin kompis och människor runt omkring. 2. Känna sig in i en annan situation. 3. Dela med sig av sitt utrymme – ge plats åt någon annan – medkänsla. 4. Stå upp för sig själv och sin tanke/åsikt – tilltro till sin egen förmåga. 5. Utveckla sin kommunikativa förmåga.

Vi utgår från denna boken som handlar om Ester som alltid är arg och Daisy som alltid är glad

Hur ser vi ut när vi är arga??

Hur ser vi ut när vi är glada?

Vi tittar i speglar för att upptäcka hur vi ser ut när vi är glada, arga, ledsna osv.

Vad har Hannah hittat för något? En sång om Babblarna!

Vad finns i den gula påsen som Lovisa öppnar?

Kort med olika känslor!

Den glada apan dansar runt i ringen…….

Den glada apan Den glada apa dansar runt i ringen, den glada apan dansar i en ring. Den ledsna apan sitter still i ringen, den ledsna apan dansar ingenting. MEN!

Vi upptäcker appen ”Tripp Trapp Träd” och vi märker hur barnen kan samarbeta kring lärplattan.

Vi målar Babblare av äggkartong

Titta! Doddos ögon!

Var är våra ögon?

Vi klistrar ögon på Babblarna

Så här blev våra Babblare

Nu fick ni en liten inblick i vad vi hittat på hittills i denna gruppen. Det har varit en fantastiskt rolig tid  Projektet fortsätter och nu fokuserar vi på energiomvandlingar i kroppen genom rörelse, musik och glädje. Men det får ni se mer om i nästa powerpoint.