Uppföljningen vid bristande kvalitet Erfarenheter från genomförda uppföljningar Ulrika Thafvelin Joakim Palestro UKÄ 2018-12-31
Innehåll Utgångspunkter och riktlinjer Genomförande Frågeställningar Exempel på åtgärder Ifrågasatta åtgärder Summering omgång 1-3 Ingenjörerna omgång 4 2018-12-31
Processen Åtgärdsrapport Lärosätet Yttrande Bedömargrupp Beslut UKÄ 3-4 mån 2018-12-31
Utgångspunkt: ramar och riktlinjer Åtgärdsredovisning 1 år efter beslut - (utbildning kan läggas ned t.o.m 1 år efter) Endast bristande examensmål Det är lärosätet som analyserar bristerna och avgör vilka åtgärder som är lämpliga att vidta för att avhjälpa dem 2018-12-31
Utgångspunkt: ramar och riktlinjer Utbildningen säkrar att studenterna uppnår målen - förutsättningar/processer - hög/bristande (ej mycket hög) Ange de källor som analysen och åtgärdsredovisningen utgår från Lärartabell om aktuellt Mall (finns på UKÄ-direkt 1 maj) med vägledning 2018-12-31
Genomförande Bedömare rekryteras från tidigare bedömargrupp Gärna ordförande, men beroende av ev. jäv Minst två och som mest fem (tid och kostnad) Ämnesexperter (ev. arbetslivsrepr.) 2018-12-31
Genomförande m Analys av inkomna åtgärdsredovisningar Sker i samråd med parallellt pågående uppföljningar Skriver förslag på yttranden Ca 3 månader (kan bli mer) m 2018-12-31
Frågeställningar Finns en analys och är den rimlig? Följer åtgärderana det man kom fram till i analysen? Vad är en rimlig åtgärd för att måluppfyllelse säkras? Tydligheten i de nya åtgärderna och hur det t ex förhåller sig till tidigare upplägg? 2018-12-31
Erfarenheter så här långt Omfattande och gedigna åtgärdsredovisningar 2018-12-31
Exempel på lärosätenas åtgärder Tydligare kvalitetssäkringsprocesser för självständiga arbeten (kvalitetssäkring exjobb) Utbildningsorgan genomför revidering av kursplaner Förstärker metodundervisning 2018-12-31
Exempel på lärosätenas åtgärder Stärker sin kontroll av utbildning, inför fler obligatoriska moment och färre vägar till examen (övergripande kvalitetsäkring) Förstärker lärarkompetens och lärarkapacitet 2018-12-31
Ifrågasatt åtgärdsredovisning Kompletteringar Intervjuer Synpunkter från lärosätet på yttrande med grunder för indraget tillstånd Examenstillstånd kan återkallas 2018-12-31
Kompletteringar Oklar analys och koppling analys-åtgärder Otydligt vad som är nytt i förhållande till tidigare kursplaner Oklart om lärarresurs för genomförande av redovisade förbättringssåtgärder 2018-12-31
Summering – uppföljningar (jan) Omgång 1, 2, 3 omfattade 624 examen Av dessa fick 152 omdömet bristande kvalitet Av dessa har ca 27 lagts ner Av dessa har 116 bedömts ha hög kvalitet 2018-12-31
Ingenjörsutbildningarna – omgång 4 2018-12-31
Bedömda utbildningar i ingenjörsutbildningarna Kluster Civil-ingenjör Högskole-ingenjör Kan-didat Magis-ter Master Totalt Bio-, kemi-, miljö- & energiteknik 18 11 8 2 50 Datateknik, IT & medieteknik 15 14 30 7 19 85 Industriell ekonomi 4 6 35 Maskinteknik 13 83 Samhällsbyggnad 22 3 Teknisk fysik & elektroteknik 12 1 61 78 96 94 25 71 364 2018-12-31
Resultat för ingenjörsutbildningarna Bristande kvalitet Hög kvalitet Mycket hög kvalitet Antal utbildningar Högskoleingenjör 27 60 7 94 Brandingenjör 1 2 Civilingenjör 9 50 19 78 Kandidat 39 41 14 Magister 25 Master 20 43 8 71 Totalt 110 (30%) 204 364 2018-12-31
Resultat för högskoleingenjörsexamen Högskoleingenjörsutbildning Bristande kvalitet Hög kvalitet Mycket hög kvalitet Antal utbildningar Bio-, kemi-, miljö- och energiteknik 4 5 2 11 Datateknik, IT och medieteknik 3 10 1 14 Industriell ekonomi Maskinteknik 19 30 Samhällsbyggnad 13 20 Teknisk fysik och elektroteknik 15 Totalt 27 (29%) 60 7 94 2018-12-31
Resultat för kandidatexamen Kandidatutbildning Bristande kvalitet Hög kvalitet Mycket hög kvalitet Antal utbildningar Bio-, kemi-, miljö- och energiteknik 3 2 8 Datateknik, IT och medieteknik 13 9 30 Industriell ekonomi 6 5 11 Maskinteknik 18 Samhällsbyggnad 15 Teknisk fysik och elektroteknik 1 12 Totalt 39 (41%) 41 14 94 2018-12-31
Resultat för magisterexamen Magisterutbildning Bristande kvalitet Hög kvalitet Mycket hög kvalitet Antal utbildningar Bio-, kemi-, miljö- och energiteknik 2 Datateknik, IT och medieteknik 3 7 Industriell ekonomi 6 Maskinteknik 5 Samhällsbyggnad Teknisk fysik och elektroteknik 1 Totalt 14 (56%) 9 25 2018-12-31
Resultat för civilingenjörsexamen Civilingenjörsutbildning Bristande kvalitet Hög kvalitet Mycket hög kvalitet Antal utbildningar Bio-, kemi-, miljö- och energiteknik 1 10 7 18 Datateknik, IT och medieteknik 3 9 15 Industriell ekonomi Maskinteknik 2 Samhällsbyggnad 8 Teknisk fysik och elektroteknik Totalt 9 (12%) 50 19 78 2018-12-31
Resultat för masterexamen Masterutbildning Bristande kvalitet Hög kvalitet Mycket hög kvalitet Antal utbildningar Bio-, kemi-, miljö- och energiteknik 2 7 11 Datateknik, IT och medieteknik 9 1 19 Industriell ekonomi 4 3 Maskinteknik 13 Samhällsbyggnad Teknisk fysik och elektroteknik 15 18 Totalt 20 (28%) 43 8 71 2018-12-31
Mål som fått bristande (ungefär) Kluster Civil-ingenjör Högskole-ingenjör Kan-didat Magis-ter Master Bio-, kemi-, miljö- & energiteknik 1 1,2,3,5 1,2,3,4 3,4,5 Datateknik, IT & medieteknik 1,2,4 1a,1b,5 Industriell ekonomi 2,3,4 1,4 1a,1b,3,4 1a, 1b, 2, 3,5 Maskinteknik 1,2,3,5,6 1a, 1b,3 1a, 1b,4 Samhällsbyggnad 1,3,4,6 6 Teknisk fysik & elektroteknik 1,5 1,2,3,4,5,6 4 1a, 4 2018-12-31
Vilka mål brister? Civilingenjör: mål 1 Högskoleingenjör: mål 1,2,3,5,6 (ej mål 4) Kandidat: mål 1,2,4 Magister: 1a,1b,4 Master: 1a,1b, 4 2018-12-31
Ingenjörsutbildningarna - uppföljning 110 bristande av totalt 364 utbildningar 28 oktober – deadline för åtgärdsredovisning 9 utbildningar har lagt ner (hittills) 2018-12-31
Framtida utmaningar – nästa utvärdering Dubbla examen Samverkan med yrkeslivet i de självständiga arbetena Samlad yrkesexamen med etablerade inriktningar 2018-12-31