2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och Kunskaper i kemi Genom undervisningen i ämnet kemi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: 1. använda kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle, 2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och 3. använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan.
Ett av kunskapskraven för betyg e respektive a Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan använda informationen på ett i huvudsak fungerande sätt i diskussioner och för att skapa enkla texter och andra framställningar med viss anpassning till syfte och målgrupp. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan använda informationen på ett väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa välutvecklade texter och andra framställningar med god anpassning till syfte och målgrupp
Elevexempel 1. Källförteckning www.ne.se Andersson, B (2009). Puls kemi. Natur och kultur. Sthlm. www.wikipedia.se www.youtube.se Jag tycker att dessa källor är trovärdiga för att jag får samma information från alla källor.
Elevexempel 2. Källförteckning: Andersson . B. (2009). Puls kemi. Natur och kultur. Stockholm. www.ne.se/overgodning, hämtat 2014-04-02 www.dn.se, hämtat 2014-03-20 ww.wikipedia.org, hämtat 2014-03-29 Kemiboken, Puls kemi, anser jag mycket trovärdig. Den är skriven av kemilärare för elever i skolan. Även om boken är 5 år gammal så är informationen grundläggande kunskaper inom kemin. NE är ett upplagsverk som granskas av en myndighet i Sverige. Den anser jag också mycket trovärdig. Artikeln i DN är inte lika trovärdig då den är skriven av en journalist som inte är vetenskapsman, men jag tog med den för att artikeln var intressant och väckte mitt intresse. Wikipedia är ganska trovärdig, då den granskas av en redaktion. Informationen där stämde väl överens med mina andra källor.
Så, tänk på detta! Sök och använd många olika källor. Skriv upp datum när du hämtar informationen, eller det datum när sidan uppdaterades. Reflektera kring källornas trovärdighet: Vem har skrivit? Professionella, privatpersoner, myndighet? Varför? Upplysning, information? När, är källan ny? Här hittar du mer tips: http://www.skolverket.se/skolutveckling/resurser-for-larande/kollakallan