Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Länstransport- plan Remissförslaget Umeå Mårten Edberg Infrastrukturstrateg.
Advertisements

3D - Fastighetsbildning
Hinder och förutsättningar för bostadproduktion på gruvorter
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Yttrande över förslag till nationell plan
Genomförande länsplanen Större objekt Utvecklingspotten Kollektivtrafikanläggningar Trafiksäkerhetsåtgärder Cykelvägar
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
Belysning Sjöglimtens Samfällighet
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
Kalkylering av bygg- respektive anläggningsprojekt
Om utformningen av statlig tillsyn
SNOFED kommer att verka för att vi i SVERIGE skall få en långsiktigt hållbar snöskotertrafik/politik. Regeringen måste tillsätta en utredning om finansieringen.
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
Nollalternativ i en MKB
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Önskemål om omplacering Ärendet föredras för Au/Au:s delegater Ärendet bereds inom förvaltningen Ärendet återförs till Au/ Au:s delegater Beslut Omplaceringsprocess.
Genomförandeavtal fyller en central funktion i plan- och byggprocessen
Projektekonomi a. Projektering/konsultstöd resultatpåverkande 2011 ( : -) I årsredovisningen 2011 togs en kostnad om : - som projektering/konsultstöd.
Stockholms- regionens utMAningar
Förslag till verksamhetsplan med ekonomisk plan för 2014 RF-stämman 2011 beslutade attuppdra till RS att, efter samråd med DF, klargöra och fastställa.
Funktionsentreprenad med helhetsåtagande – mer väg för pengarna
Ur regionens synvinkel En annan roll för staten (7.4) Punkt 2: Den nya rollen är att vara strategisk, drivande och samordnande. I denna ingår samspelet.
Infrastrukturplanering
Lugnet i framtiden ”Lugnetgruppen”: Pelle Granbom, Yvonne Nygårds, Jonny Gahnshag Laila Edholm, Anders Ax, Krister Johansson.
Regional Innovativ GIS- och E- tjänstsamverkan Samarbetsprojekt mellan 5 kommuner i Västernorrland; Örnsköldsvik, Kramfors, Härnösand, Timrå, Sundsvall,
Kommunikationspolitiska rådet Jimmy Bystedt, Länsstyrelsen Norrbotten Nationell plan Utfall för Norrbottens län i korthet.
Näringsdepartementet. Sveriges syn på KOMs förslag till EU:s långtidsbudget (1) Förslaget är alltför högt Innebär en kraftig ökning av utgifterna – flera.
Sörmlands regionala transportinfrastrukturplan Arbetsutskottet i Flen onsdagen den 10 juni 2009 Carina Jönhill Nord.
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Risker med förorenade områden i länet
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
Regional infrastrukturdag Örebro Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv.
Fastighetsägarens ansvar för förorenade fastigheter
Arbetssätt. Etablera gemensamma former Inriktnings- och samordningsfunktion StödKontakt.
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
Erfarenheter Upphandling NVF 3-4 juni 2010 Konkurrensen Affärsformer Beställarstrategi BEMAG, version
Sid 1 Pia Heyman Nya regler.
Samfinansiering enligt regleringsbrev HfR-konferens
1 Medfinansiering - växelspelet mellan stadsbyggnad och infrastruktur _ Kommek Malmö den 17 augusti 2016 Göran Cars Tekniska Högskolan, Stockholm.
Barn- och ungasatsningen
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Definitioner: Underhåll och Investeringar
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Agenda styrgruppsmöte (SG) Klimatsamverkan Blekinge, 2 juni 2016
Infrastruktur Marks kommun
Information på Uppföljningsmöte
Hastighetsbegränsningar
Förslag till Länsplan Robert Örtegren, Trafikdirektör.
Bakgrund FUD-uppdrag om motsättningar mellan prognosstyrd respektive målstyrd planering. Finansierat av Trafikverket Genomfört av Trivector Traffic och.
Ny Remissrutin till BUP
Påtaglig skada – hur ser tillämpningen ut?
BRT - Bus Rapid Transit & stadsmiljöavtal
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Information på Uppföljningsmöte
Upphandlingssamverkan 2.0
InfraKollnätverk 25 januari 2019
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Samordnad utveckling för god och nära vård
Cykelplan
Ekonomi Vårdval fysioterapi
Presentationens avskrift:

Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström

E4 Gävle – Sundsvall Trafikverkets inriktning Trafiksäkerhet Mittseparering av kvarvarande sträcka Kongberget – Gnarp Nationell plan 2021-23 Trafiksäkerhetsbrister på övriga sträckor, ex vis sidoområden, korsningar Kapacitetsbrist Gävle-Söderhamn Utredning beställd

9 000 (öster om Torsboda till Härnösand) 12 000 (relativt jämna flöden i normalfallen. Lägre kapacitet vid stora trafikmängder). 9 000 (öster om Torsboda till Härnösand) 20 000 (centralt, annars 16 000) 13 000 (jämna flöden i normalfall, känslig nod med E16 = Ådt 30 000). 8 000 (jämnt flöde från Välsta till länsgräns) 14 000 (bra funktion med 2 + 2) 10 000 (jämna flöden genom Hudiksvalls kommun) 73 000 (Periodvis betydande trafikpåverkan) 26 000 (jämförelsetal utanför Region Mitt). 9 000 (jämna värden mellan Tönnebro till Ångersjön. Minskning pga. avlastning mot väg 83) Trafikbeskrivning (ÅDT) E4 Stockholm-Härnösand

Medfinansiering, grundutförande och tillägg E4, Kongberget-Gnarp Medfinansiering, grundutförande och tillägg

Allmänt om medfinansiering

Särskilt om medfinansiering avseende namngivna objekt

Medfinansiering Begreppet medfinansiering avser endast bidrag till den statliga infrastrukturen. Huvudregeln är att statens transportinfrastruktur finansieras med anslagsmedel. Tillägg eller förändringar ska som huvudregel finansieras av den part som tagit initiativ detta. Den slutliga finansieringslösningen kan vara ett resultat av en förhandling, där graden medfinansiering bör vara i relation till medfinansiärens nytta av investeringen. Motivering av finansiering - i möjligaste mån ska medfinansiärens nyttor definieras – exv. att åtgärd gör det mer attraktivt att bo.

Grundutförande Grundutförande är den trafikala lösning som Trafikverket föreslår för att lösa aktuell trafiksituation utan kommunens önskan om tillägg. Vad som är grundutförande utgår från det statliga ansvaret, men blir en bedömning från fall till fall eftersom varje objekt är unikt. Avgränsning av grundutförande ska baseras på en bedömning av vilken omfattning av åtgärderna som är motiverade utifrån statens intresse. Medfinansiering av grundutförande ska särskilt motiveras. - Fördelning av kostnader ska ske utifrån nationell, regional och lokal nytta – detta innebär att annan part kan bära kostnader för anläggningar/utrustning även i grundutförande – gäller kostnader för investering, drift, underhåll och reinvestering.

Tillägg Tillägg vid medfinansiering utgör de förbättringar/anpassningar som annan part föreslår för att lösa trafiksituationen utöver det som ingår i statens ansvar. Exemplet E4, Kongberget-Gnarp enligt dagens riktlinjer: - Trafikverkets förslag till trafikal lösning är en mötesseparerad trefältsväg (2+1). Kommunen inkommer med önskemål om en fyrfältsväg (2+2). Om staten väljer att finansiera någon del av ett tillägg ska detta särskilt motiveras – se vidare nästa sida…

Tillägg forts.. Anm. Finansiering från nationell plan (NTP) respektive regional plan (LTP) utgör båda Trafikverkets anslagsfinansiering. Om resultatet av förhandlingen blir medfinansiering från extern part (för del av tillägg) och samfinansiering mellan NTP (för grundutförande) och LTP (för del av tillägg), är det per definition Trafikverket (och inte regionförbundet) som finansierar del av tillägget och en utökning av beställningsbemyndigandet behövs – särskilt om det handlar om en betydande tilläggsfinansiering.

Kostnadsjämförelse alternativ enligt VGU A3+B+C+D   2+1, 14 m MML kalkyl 17-03-27 Mkr 2+2, 16,3 m MML kalkyl 18-01-22 Mkr 2+2, 21,5 m Motorväg kalkyl 18-01-22 Mkr Byggherre Adm/utredning projektering 200 220 250 Anläggning Mark och fastighet 40 50 Miljö Väganläggning 600 640 720 Bro 400 460 590 Arkeologi 30 Överlämnande 20 Osäkerheter 130 150 180 Total Totalkostnad 1460 1610 1900 Diff mot 2+1, 14 m 440