Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 oktober 2018

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Ett arbete med att etablera
Fakta om invånarna i Göteborg
AU Digital samverkan LO Process
Vad kan du göra för att underlätta för patienter/brukare/…….. så att de kan få ett avlönat arbete. De flesta svaren handlade om vad som erbjuds i era respektive.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Projekt in- och utskrivningsklar patient
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Mål- och resultatstyrning
Detta är God Vård.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
processorienterad verksamhetsutveckling
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nya föreskrifter och allmänna råd
Offensiv kvalitetsutveckling
Bra planering skapar trygghet
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Uppdrag från KF och KS Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 februari 2016.
Workshop kring klassificering Syftet med processorienterad arkivredovisning Sammanfattning av verkSAM och exempel på andra klassificeringar Minsta gemensamma.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 6 november 2015.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Kortversion.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Strategi för Bästa Heby
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Avtal familjecentrerat arbetssätt familjecentraler
Välfärdens processer En kort orientering.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Att planera och följa upp verksamhet inom
Från 20 stadsdelar till 10 - Kommunikation i samband med stadsdelsreformen i Göteborgs Stad A: Norra Hisingen  B: Angered C: Östra Göteborg D: Västra Hisingen.
Material för socialtjänsten
Så jobbar vi med hemlöshetsfrågan
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Projekt Processhantering
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Verktyget Utmärkelsen….
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Lönesamtal och bedömningsområden
Processorienterad informationsredovisning
Lönesamtal och bedömningsområden
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 oktober 2018

2018-12-28 Startsidan för Välfärdens processer. Hittas från förvaltningarnas startsidor, är en del av stadens styrsystem. Visar på delarna som ingår. Hur många har varit inne här och klickat runt? Hur många har fått en introduktion av materialet, på något sätt?

Innehåll Varför processer Utvecklingsarbete 2019 Tips om användning – så här hittar du grejer

Hur tänker du om ditt jobb? 2018-12-28 Frihetsgrader Hur tänker du om ditt jobb?

Följa upp och utvärdera insatsen Funktion och process Direktör Område 1 Enhet 1 Område 2 Ta emot behov Åtgärda behovet Följa upp och utvärdera insatsen Ofta visar vi ett organisationsschema när vi ska prata om vår verksamhet. Det visar hur vi valt att fördela arbetsuppgifter och resurser och har inte fokus på den enskildes behov och lösning på detta. Processer annat sätt att presentera organisationen. När vi beskriver våra processer visar vi vad som görs och varför för att lösa den enskildes behov alltså vårt grunduppdrag.. Båda beskrivningarna behövs! Processorientering innebär att ha en systemsyn på verksamheten Att utifrån kundens perspektiv se verksamheten som ett system som har förmåga att reagera på kundens behov Att fokusera på sambanden mellan delarna i verksamheten då helheten är något annat än summan av delarna Funktionsorientering är att dela upp verksamheter i dess beståndsdelar (funktioner, enheter etc.) och styra dem som om de vore oberoende av varandra. Men många problem ligger inte i delarna i sig, utan hur de relaterar till varandra Visar hur organisationen valt att fördela arbetsuppgifter och resurser Visar vad som görs och varför för att lösa den enskildes behov.

Göteborgs Stads uppdrag: 2018-12-28 Göteborgs Stads uppdrag: Service, omsorg och vård med rätt kvalitet Individanpassat stöd/service Gott bemötande Kostnadseffektivitet Engagerade professionella medarbetare Ett innovativt klimat Likabehandling Rättsäkerhet Processerna är till för att stärka framförallt likabehandling och rättssäkerhet.

Göteborg – en stad för alla 2018-12-28 Göteborg – en stad för alla Likvärdig service oberoende av var man bor Likvärdighet Rättsäkerhet Delaktighet Syftet med gemensamma processer är att driva verksamhet på ett mer enhetligt sätt i staden och kunna erbjuda en mer likvärdig service, ökad rättssäkerhet och delaktighet för de vi är till för. Det är stadens sätt att driva samordnad verksamhetsutveckling.   Målsättningen är: En stad för alla, med likvärdig service oberoende var man bor. ”En stad för alla” men 10 stadsdelar. Samordning över staden där det är prioriterat och till nytta för medborgaren. Ett verktyg i verksamhetsutvecklingen: Processorienterad verksamhetsutveckling i staden innebär att: sätta medborgaren/brukaren i fokus skapa enhetliga arbetssätt tydlighet gentemot brukaren

Vad betyder likvärdighet för våra brukare för dig?

2018-12-28 Mycket i huvudet, mycket att använda under en dag. IT-stöd, i vilken ordning var det nu?, vilka lagtexter gäller här?, Vad var stadens policy? Skönt om det finns en ingång. Åtminstone det som gäller er alla.

Vad är Välfärdens processer? 2018-12-28 Vad är Välfärdens processer? Beskrivningar av arbetssätten i vår kärnverksamhet. Stadens sätt att driva samordnad verksamhetsutveckling. Ett stöd i vardagen. Det ska vara lätt att göra rätt. kärnverksamheter med utgångspunkt i behoven hos de vi är till för. Det ska vara lätt att göra rätt. För att kunna utveckla verksamheten behöver man se verksamheten. Processer är ett sätt att ”se” verksamheten.

Process – vad är det? Processer – vi och det vi gör 2018-12-28 Process – vad är det? Processer – vi och det vi gör Processkarta – förenklad bild av verkligheten För hur många är detta en process för er också? Hur många har mött Välfärdens processer på sin nuvarande arbetsplats? Hur många av er har tidigare varit på en arbetsplats som använt processer? Under denna presentation är process lika med ett flöde motsvarande bilden. Processer är vi, det vi gör och det resultat det ger, bilden här är en processkarta, en förenklad bild av en komplex verklighet. Det var en process för mig att komma hit i morse och nu är jag här, samma för er. Det har jag ingen processkarta för, det är inte så komplext och jag gjorde det själv. Men när man är flera tillsammans som ska åstadkomma något och det är komplext, då kan en karta hjälpa till. Så processer – vi och det vi gör Processkarta – förenklad bild av verkligheten Snart kommer några kollegor i staden att göra en genomgång med er av Socialtjänstprocessen. Jag ska försöka ge er en kort kontext om varför den och andra processer tas fram och arbetas med.

Processer – samma information i olika format 2018-12-28 Processer – samma information i olika format Kartan ger läsaren en mycket större frihetsgrad i sitt agerande. Det blir också mycket lättare att komma upp på banan igen om man ”går fel”. I den skrivna vägbeskrivningen, kör man fel där, kanske man tom tvingas välja annan väg pga vägbygge, ja då är man helt lost. Instruktionen funkar bara om man följer den till punkt och pricka. Med kartans hjälp kan jag ta mig till målet ändå.

Processer – samma information i olika format 2018-12-28 Processer – samma information i olika format Fakturera Sista dagen varje månad skall den som har rollen fakturahanterare ta ut allt faktureringsunderlag. Sortera detta i Excelmallen efter Affärs-id och skriv volym. Ändra även Status på fakturerade timmar. Vidare skall fakturahanteraren upprätta fakturor… Visualisering i olika former stärker kommunikationen i en grupp. När vi skapar gemensamma bilder gör det något med oss och det ger oss en gemensam grund att utgå ifrån när vi pratar med varandra. Eftersom vi alla är olika behöver vi olika bilder. Eftersom våran värld är så komplex behöver vi olika bilder för att kunna beskriva den.

Hur ska jag kunna räkna ut rätt avgift med den här informationen? 2018-12-28 Samarbete är svårt Jag har ju talat om vilken insats som ska ges och ändå ………… Hur ska jag kunna räkna ut rätt avgift med den här informationen? Hur ska min personal kunna utföra det här? Vi gör vårt bästa, varför gör inte andra det?

Följa upp och utvärdera insatsen Funktion och process Direktör Område 1 Enhet 1 Område 2 Ta emot behov Åtgärda behovet Följa upp och utvärdera insatsen Ofta visar vi ett organisationsschema när vi ska prata om vår verksamhet. Det visar hur vi valt att fördela arbetsuppgifter och resurser och har inte fokus på den enskildes behov och lösning på detta. Processer annat sätt att presentera organisationen. När vi beskriver våra processer visar vi vad som görs och varför för att lösa den enskildes behov alltså vårt grunduppdrag.. Båda beskrivningarna behövs! Processorientering innebär att ha en systemsyn på verksamheten Att utifrån kundens perspektiv se verksamheten som ett system som har förmåga att reagera på kundens behov Att fokusera på sambanden mellan delarna i verksamheten då helheten är något annat än summan av delarna Funktionsorientering är att dela upp verksamheter i dess beståndsdelar (funktioner, enheter etc.) och styra dem som om de vore oberoende av varandra. Men många problem ligger inte i delarna i sig, utan hur de relaterar till varandra

Traditionellt tänkande 2018-12-28 Varför processer? Traditionellt tänkande Processtänkande De anställda är problemet Processen är problemet Jag gör mitt arbete Jag hjälper till att få saker uträttade i vår organisation Jag kan bäst själv Samarbeta mot gemensamma lösningar Vem gjorde fel? Vad tillät att felet uppstod? Förändra anställd Förändra processen Chefen äger och lämnar ut information Medarbetaren kan lätt hitta den information som behövs Detaljstyrning Målstyrning En hårdragen bild, men den visar ändå på några viktiga punkter. Ett samtal om vad som tillät att felet uppstod blir konstruktivare än vem som gjorde fel. Detta med informationstillgång är också viktigt. Organisationer där medarbetare har lätt åtkomst till all väsentlig information kring deras arbete blir mer innovativa. Fler ser de hinder som finns och kan göra bra analyser och komma med förslag som är möjliga att genomföra.

Om vi gör det vi alltid har gjort, så får vi det vi alltid har fått. ”Har inte tid, måste arbeta” Om vi gör det vi alltid har gjort, så får vi det vi alltid har fått. Om vill vi ha ett nytt resultat, så behöver vi göra på ett nytt sätt.

För att processen ska fungera är den beroende av olika roller 2018-12-28 För att processen ska fungera är den beroende av olika roller Processanvändaren Processägaren Linjechefen

Samverkande förvaltningar Västra Hisingen Angered Grundskole-förvaltningen Norra Hisingen Stadslednings- kontoret Östra Göteborg Lundby Centrum Social resurs-förvaltning Utbildnings-förvaltningen Västra Göteborg Idrotts- och förenings- förvaltningen Örgryte - Härlanda Majorna-Linné Askim-Frölunda-Högsbo Kultur- förvaltningen Förskole-förvaltningen

Göteborg – en stad för alla 2018-12-28 Samverkan är svårt 10 stadsdelar och 6 fackförvaltningar Självständiga myndigheter Var och en större än en genomsnittlig kommun i Sverige Göteborg – en stad för alla Likvärdig service oberoende av var man bor Det är svårt, men det finns en politisk vilja att man som boende i Göteborg ska få en likvärdig service var man än bor.

Utvecklingsplan 2019

Vård och omsorg – utveckling 2019 Utveckling av genomförardelen i Socialtjänstprocessen Utveckling av genomförardelen ligger i 2018 års plan, beräknas fortsätta under 2019. Behov av översyn av delprocessen Meddela beslut/formulera uppdrag Denna har växt sen den togs fram och är idag stor och snårig. Osäkert med resurs för att göra detta under 2019

Vård och omsorg – utveckling 2019 Utveckling av den tredje huvudprocessen inom vård och omsorg - Serviceinsatser Vid starten 2012 definierades tre huvudprocesser inom vård och omsorg, Socialtjänstprocessen, Hälso- och sjukvårdsprocessen och Hälsofrämjande. De två första är framtagna. Den tredje huvudprocessen ligger i årets plan. Arbetet kommer starta med att identifiera vad som ska ingå i den processen. Det kommer att ske genom samtal i olika grupper. Beräknas fortsätta under 2019. Hälso- och sjukvårdsprocessen - vidareutveckling Ny central processledare på plats som kommer leda ett arbete med att se över Hälso- och sjukvårdsprocessen med fokus koppling Vigo, ordination och delegering, koppling till Socialtjänstprocessen.

Tvärsektoriellt – utveckling 2019 Utveckling av ledningssystem för kvalitet (Socialtjänst och hälso- och sjukvård) Avvikelseprocessen har reviderats och överlämnats. Nu är det helheten som arbetas med, arbetet med att utveckla ledningssystemet beräknas fortsätta under 2019. Specialkost en del av måltidsprocessen Processen för Vaktmästarservice med service- och felanmälan

Tips och trix

Helhetstänk med den enskilde i fokus Social hållbarhet Ekologisk hållbarhet Ekonomisk hållbarhet

KONTAKT: Stadsledningskontoret Välfärd och utbildning, Göteborgs Stad Karin Bergqvist karin.bergqvist@stadshuset.goteborg.se