Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dorota Lembrér Licentiand
Advertisements

Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
KANDIDATUPPSATS.
Seminarieuppgift i Teknik i Intensivvård och Kirurgi-kursen
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Seminarieuppgift i TIK-kursen
Viktorija Kalonaityte
Presentationsteknik Del av kursen Studieteknik (Y010703)
VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET?
Campus Växjö Viktorija Kalonaityte
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Svenska p Svenska p.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi Torsdag 5 december 2013 kl (ca) Lokal: A2 Examensarbete - Information inför kurs 722A35/722A36/722A42 VT 2014.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Eller formativt lärande…
Bedömningskriterier för studentrapporter
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Integrering av HU i Sahlgrenska akademins 18 program Barbro Robertsson.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Att arbeta vetenskapligt
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Richard Hirsch Institutionen för kultur och kommunikation (IKK)
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Nationella proven i kursen Svenska B.
Staden och förorten Introduktion till Arkitekturteori B Vt 2007.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Om skrivande av uppsats
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
Experimentella metoder 2006 Inledning Kerstin Jon-And.
Experimentella metoder 2007 Inledning Kerstin Jon-And.
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Digitalisering av text Kursintroduktion Mats Dahlström 30 Mars 2005.
Moralfilosofins historia (MORIA) John Eriksson Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Posterseminarium Inför Exjobbs-redovisningarna
Revision & Redovisningsval Pernilla Broberg/Torbjörn Tagesson Balans nr 1/2015 s 8Civilekonomen nr 2/2015 s 30.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
KANDIDATUPPSATS VT16 Kursansvarig: Linda Wänström 1.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet
Bygga nya hv.se!!! Att göra fram till utbildningen:
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Arbetsmiljö, PV1226 ht 16 Kursansvarig:
Problemformulering En introduktion på kursen
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
Design, strategi, management
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Föreläsning Svenska II
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Workshop Arbetsplatslärande.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
Inför NP Svenska Våren 2019.
Vad är en FQ-grupp?.
TIPS Michael Tholander.
Redovisningsval & Revision Pernilla Broberg och Torbjörn Tagesson
Presentationens avskrift:

Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz http://www.lucs.lu.se/etg/ (Bygger på tidigare föreläsning av Nils Dahlbäck)

Disposition Kursinnehåll Undervisningsformer & lärare Litteratur Examination

Kursens innehåll Inte en metodkurs där man lär ”hur man gör” i olika metoder Istället Vilka problem och svagheter finns med olika metoder Vilka slutsatser kan man dra ifall metoden är korrekt använd

Några övergripande frågor (1) Generella frågor om metod Vad kan man få veta genom olika metoder? Vilket är förhållandet mellan metod och teoretiskt perspektiv? Vilka styrkor och begränsningar finns i olika metoder? Vilka metoder kan kombineras på särskilt fruktbara sätt?

Några övergripande frågor (2) Metoder inom kognitionsvetenskap Relation till varandra? Till olika stadium i en forskningsprocess? Till olika slags aspekter av kognition? Lämpliga kombinationer av metoder?

Kursinnehåll Introduktionsföreläsning Kvalitativ och kvantitativ ”metod” Tre metodkulturer Tjugo frågor (empirisk kognitionsforskning) Neurokognitiva forskningsmetoder (2 ggr) Simuleringar Forskning om utveckling och interaktion Kan man lita på publicerad forskning? (2 ggr) Kursavslutning

Undervisningsformer Varje undervisningstillfälle är en kombination av föreläsning och seminarier i mindre grupper Obligatorisk närvaro Läs artiklar i förväg Struktur: Introduktions”föreläsning” (5-20 minuter) Gruppdiskussioner (ca 50 minuter) Återsamling och redovisning (15-20 min) Alla tider preliminära, och kan variera mellan olika tillfällen!

Diskussionsfrågor till seminarierna Varje föreläsare försöker utveckla några inför varje seminarium Finns på kurshemsidan Ta med dig dina egna frågor Några generella frågor Hur stämmer detta på olika former av kognitionsvetenskaplig forskning? Kan du resonera om projektet du valt som exempel utifrån seminariets huvudpunkter? Om inte, varför?

Litteratur Artiklar Läggs upp på kursens hemsida Föreslå gärna nya eller alternativa texter

Examination Obligatorisk närvaro på seminarierna Hemtenta Kompletteringsuppgift om ej giltigt förfall Hemtenta Kommer vid slutet av kursen, inlämning i januari