UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme 6.- 8. – Affärsverksamhetsplan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Team Team Affärsidé AffärsidéBrainstorming.
Advertisements

Samhällsekonomi.
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Marknadsekonomi eller planekonomi?
1. Varför finns det pengar?
Kapitel 13, Likviditet.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa UF Ett år som företagare.
SAMHÄLLSEKONOMI.
Aldijana Puskar Brinellgymnasiet
Miljarder möjligheter på en plats!
Kunskaper och förmågor FEK1
Intervju inför ViV-projektet.
Behövs det pengar? Byteshandel.
Penningskarusellen ”Kunderna betalar med pengar för att få ett behov uppfyllt. Och företaget får pengar för att kunna betala sina utgifter. Både parter.
Affärsplan Leif Olsson.
Få ut mer av ditt sparande
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
ÖPPEN INNOVATION CC by-sa 3.0 Olof Nilsson, Magnus Eriksson.
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Budget Företagets planering i siffror
Telecomfakta 026 –
Marknadsförarens yrkesroll
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Intressententmodellen.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Företag.
En kurs för att hitta din affärsidé
Agenda Produktutveckling Patent Entreprenörskap Affärsplan.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Kapitel 15 Budgeten.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Checklistor förpackning Att ta fram en förpackning Förpackningspolicy Optimerat förpackningsarbete.
Vad gör Almi?.
Vendingfakta 026 –
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Från idé till lönsamt företag. 2. Vision och affärsidé Vår vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Vår affärsidé.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Checklistor förpackning
Vilken bransch? En bransch 3
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik
(Företagsnamn) SWOT-analys
Sveriges bagare och konditorer
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme 2. och 3. – Teamen, brainstorming och rådgivaren.
(Företagsnamn) Affärsplan
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentation av affärsplan
Din företags-broschyr
Vilka vi är Northwind Traders
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme 6.- 8. – Affärsverksamhetsplan

Affärsverksamhetsplan Beskrivning av affärsverksamheten Beskrivning av företagets produkt eller tjänst Hur produceras produkten eller tjänsten? Tillvägagångssätt Försäljnings och marknadsföringsplaner

I affärsverksamhetsplanen Marknaderna till vem är produkten/ tjänsten riktad åt? vilka är potentiella kunder? vad är storleken på marknaden eller en potentiella efterfrågan? De tävlande vilka är ert företags konkurrenter? vilka är vårt företags konkurrensfördelar i förhållande till era konkurrenter? hur strävar ert företag att utmärka sig från sina konkurrenter?

Färdigheter Varför är vi bra på att förverkliga idéen?

Kunder Vem skulle vara en typisk kund? Vem skulle använda våra produkter och varför? Hur många potentiella kunder har vi?

Konkurrenter Vilka är dina konkurrenter? Hurudana motsvarande produkter eller tjänster finns på marknaden? Finns det skillnader på dina konkurrenters produkter och produkterna från ditt eget företag? Hur marknadsför dina konkurrenter sig själva?

Ekonomiska frågor Hur mycket pengar behövs för att förverkliga idéen? Kom ihåg att UF-företaget inte får ta lån eller köpa på kredit Vem ansvarar för att ta hand om företagets ekonomiska frågor och bankkonto?

Risker Hurudana risker ser ni i verksamheten och idéen? Är det dyrt att förverkliga idéen? Kan det skapas faror för kunden eller er själva?

Tilläggsinformation www.nyvuosiyrittajana.fi och UF-guiden Du kan ladda ner från Material-sidan en elektronisk mall för affärsverksamhetsplanen

Den bästa affärsidén-tävlingen UF-företaget kan delta med sin affärsverksamhetsplan eller med en beskrivning av dess affärsidé Ni kan se det sista anmälningsdatumet från nätet www.nyvuosiyrittajana.fi