Övervakningskommitténs roll

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
God man för ensamkommande barn
Advertisements

Säkerställd intern styrning och kontroll
Europeiska kommissionens förslag till:
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Allmänna och privata möten
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Demokrati.
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
Vanliga fel vid riskbedömning
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
EU.
Ofta förekommande frågor
Universitetsbaserade uppfinningar
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Konferens och evenemang
Handläggning enligt SoL
Utbildning för fullmäktige
Behov av habilitering och rehabilitering
Spel: Plenarsession. Er uppgift i 6 steg 1.Studera yttrandet 2.Välja grupp (1 elev per grupp), utarbeta och lämna in ändringsförslag 3.Förbereda er för.
Utsatta EU-medborgare Ove Ledin Vård och socialtjänst Leif Klingensjö Lärande och arbetsmarknad.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Miljödepartementet. Meddelande om bättre genomförande av EU:s miljölagstiftning, COM (2012) 95 Hur står det till med genomförandet av vår gemensamma.
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Arbetsordning, LTH.
Hur styrs SLU och särskilt utbildningen?
Regionkommittén. Regionkommittén (ReK) är ett rådgivande organ med uppgift att bedöma Europeiska unionens lagstiftning och politik ur ett lokalt och regionalt.
EU-Regional Policy Structural actions Agenda Partnerskap En mer decentraliserad sammanhållningspolitik Inom medlemsstaterna: - bredare.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
LAGSTIFTNINGS- PROCESSEN
Riksdag, Regering och ett ärendes gång
EU-Regional Policy Structural actions Agenda Strukturstöd till kandidatländerna stöd under föranslutningsperioden fr.o.m. år 2000: 1 miljard.
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Vem gör vad i svenskt parlament?
Regionstyrelsens ansvar för uppsikt över övriga nämnder och styrelser
Regional årlig uppföljning av Hav i balans samt levande kust och skärgård Lyncmöte 2 september 2015.
Sverige är en parlamentarisk demokrati och en monarki.
Genom demokrati. Ordet demokrati betyder folkstyre. Alla människor i samhället får vara med och bestämma. 9 miljoner i Sverige – Vi skall dela på makten.
1. Uppmärksamma/Aktualiseringsorsak I första hand ska nya elevärenden tas upp i samband med elevvårdstiden. Här tar man ställning till om man ska göra.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Arbetsformer XX vattenråd. 1 Arbetsformer vattenråd Vattenrådet har rollen som samverkansorgan inom avrinningsområdet i relation till ansvariga myndigheter,
Om ESMA – European Securities Markets Authority Anna Jegnell Avdelningschef Marknader, Finansinspektionen Stockholm
Riksrevisionens årliga revision HfR 7-8 maj
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Regionkommun i Dalarna 2019
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Välkommen till studentdagen 2016
Regional årlig uppföljning Ingen övergödning 2016 lyncmöte 16 sept
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
Fakultetsnämndens arbetsformer
Transportstyrelsen 9 februari 2016
Barnkonventionen blir svensk lag – Lagrådets yttrande
Europeiska Åklagarmyndigheten
Nätverk för energieffektivisering (EEnet)
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd Utbildningsdepartementet.
Europeiska socialfonden Programstöd och Utveckling
Horisontella principer
Övervakningssystemet
Välkommen till handläggarträff!
Ulrika Persson-Fischier,
Regeringens lagrådsremiss inkom till Lagrådet den 6 juli 2017.
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Alla delar av årsrapporten har skickats ut för 2 veckor sedan
Sverige är en parlamentarisk demokrati och en monarki.
EU:s beslutsprocess.
Ny arbetsordning för universitetet
PNR och Cancerplan 2020 – 2023 PNR 13 februari 2019
Årsrapport 2018 för landsbygdsprogrammet Övervakningskommittén 27 maj 2019 Alla delar av årsrapporten har skickats ut för 2 veckor sedan
Presentationens avskrift:

Övervakningskommitténs roll Christine Bergh ÖK-sekretariatet

Uppgifter och ansvar för ÖK Granska programmets genomförande och regelbundet se över hur långt programmet kommit i att uppnå de specifika målen. Försäkra sig om att programmet genomförs på ett ändamålsenligt sätt. Undersöka frågor som påverkar programmets resultat 2018-12-26

Uppgifter och ansvar för ÖK I kommitténs uppgifter ingår bl.a. att: höras och yttra sig om urvalskriterier för finansiering av insatser, rådfrågas och i vissa fall yttra sig om ändringar av programmet, delta i det nationella landsbygdsnätverket för att utbyta information om programgenomförandet granska och godkänna de årliga genomföranderapporterna. 2018-12-26

Uppgifter och ansvar för ÖK Erfarenhetsutbyte om arbetet i ÖK Vad har fungerat bra med arbetet och arbetsformen i ÖK? Vad kan fungera bättre med arbetet och arbetsformen i ÖK? Vad vill vi behålla och ta med oss till nästa ÖK? Vad behöver vi utveckla till nästa ÖK? 2018-12-26

Uppgifter och ansvar för ÖK Exempel på behålla och ta med oss: Fördjupade tvådagars sammanträden med studiebesök Högt i tak i diskussionerna Lärande forum 2018-12-26

Uppgifter och ansvar för ÖK Exempel på behöver vi utveckla: Mindre envägskommunikation, vill ha mix av information och miniworkshops Tematiska möten Använda den samlade kompetensen i ÖK bättre Mer fokus på utvärdering, analys och reflektion Fler internationella jämförelser 2018-12-26

Övervakningskommitténs arbetsordning Christine Bergh ÖK-sekretariatet

1.1 Upprättande Övervakningskommittén är inrättad enligt Europarlamentets och rådets förordning (EU) nr 1303/2013, enligt den nationella förordningen om stöd för landsbygdsutvecklingsåtgärder samt enligt regeringsbeslut. Övervakningskommittén ska utarbeta och anta sin egen arbetsordning i enlighet med den berörda medlemsstatens institutionella, rättsliga och finansiella ramar. 2018-12-26

1.2 Sammansättning Övervakningskommittén består av 1 ordförande och 29 ledamöter. Regeringskansliet kan komma att erbjuda ytterligare organisationer en plats i övervakningskommittén. Ordföranden i övervakningskommittén företräder medlemsstaten och utses av regeringen. Regeringen beslutar också vilka organisationer som ska erbjudas att ingå i kommittén. Varje organisation utser två personer, en kvinna och en man när så är möjligt, som kan delta som ledamöter i kommittén. Inför varje möte bestämmer de två företrädarna vem av dem som ska representera organisationen. För länsstyrelserna gäller att de får utse fyra personer (två kvinnor och två män i möjligaste mån) eftersom de har två platser i kommittén. 2018-12-26

1.2 Sammansättning Om en ledamot vill avsäga sig sitt uppdrag eller om organisationen vill byta företrädare ska organisationen meddela övervakningskommitténs sekretariat om ändringen. Sekretariatet ansvarar för att ha en uppdaterad förteckning över kommitténs ledamöter och för att denna offentliggörs på Jordbruksverkets hemsida. Företrädare för Europeiska kommissionen ska delta som rådgivare i övervakningskommitténs arbete. 2018-12-26

1.2 Sammansättning Förvaltningsmyndigheten och utbetalande organ får närvara vid övervakningskommitténs möten. Andra organisationer får närvara vid möten efter godkännande av ordföranden. Fler än en ledamot per organisation kan ges möjlighet att delta vid övervakningskommitténs möten på egen bekostnad efter godkännande av ordföranden. En förfrågan om detta skickas till sekretariatet. 2018-12-26

1.3 Sekretariat Jordbruksverket ansvarar för att inrätta ett sekretariat till övervakningskommittén. Sekretariatet ska, i samråd med ordförande, förbereda övervakningskommitténs möten genom att utarbeta möteshandlingar, dagordning, protokoll samt se till att rapporter och andra beslutsunderlag finns tillgängliga för övervakningskommittén. Sekretariatet ska följa upp övervakningskommitténs beslut och informera om hur besluten har genomförts. 2018-12-26

2.1 Uppgifter Övervakningskommitténs uppgifter och ansvar framgår av Europaparlamentets och rådets förordningar (EU) nr 1303/2013 artikel 49, nr 1305/2013 artikel 74 och av kapitel 15.2 i landsbygdsprogrammet. Övervakningskommittén ska försäkra sig om landsbygdsprogrammets prestationer och om att det genomförs på ett ändamålsenligt sätt. Kommittén ska därför: 2018-12-26

2.1 Uppgifter granska programmets genomförande och framstegen när det gäller att uppnå dess mål, undersöka alla frågor som påverkar programmets resultat inklusive resultatöversynen, rådfrågas och, om den anser att det är lämpligt, avge ett yttrande om alla ändringar av programmet som föreslås av den förvaltande myndigheten, inom fyra månader från beslutet om programmets godkännande, höras och lämna ett yttrande om urvalskriterierna för finansierade insatser, dessa kriterier ska ses över på grundval av programplaneringsbehoven, 2018-12-26

2.1 Uppgifter e) granska den verksamhet och de utfall som hänför sig till framsteg i genomförandet av utvärderingsplanen för programmet, i synnerhet granska sådana åtgärder inom programmet som rör uppfyllandet av förhandsvillkor som omfattas av förvaltningsmyndighetens ansvar, och underrättas om åtgärder för uppfyllandet av förhandsvillkoren, delta i det nationella landsbygdsnätverket för att utbyta information om programgenomförandet, och granska och godkänna de årliga genomföranderapporterna innan dessa skickas in till kommissionen. 2018-12-26

2.1 Uppgifter Övervakningskommittén får lämna synpunkter till den förvaltande myndigheten om genomförandet och utvärderingen av programmet, inklusive åtgärder för att minska stödmottagarnas administrativa börda. Kommittén ska övervaka åtgärder som vidtas till följd av synpunkterna. 2018-12-26

2.2 Underlag för uppföljning Sekretariatet ska tillhandahålla underlag som behövs för uppföljning. Övervakningskommittén kan efterfråga ytterligare underlag som behövs för att kunna följa programmet. Övervakningskommittén ska vid granskningen enligt punkt a) ovan ta hänsyn till ekonomiska uppgifter och allmänna och programspecifika indikatorer, inklusive förändringar i värdet från resultatindikatorerna och framsteg i riktning mot kvantifierade målvärden och de delmål som anges i resultatramarna och, där så behövs, resultaten av kvalitativa analyser. 2018-12-26

3.1 Möten Övervakningskommittén ska träffas minst en gång per år, men bör träffas minst två gånger per år. Förslag till dagordning upprättas av sekretariatet efter godkännande av ordföranden. Datum för möte ska normalt vara beslutat senast två månader före mötet. Kallelse, dagordning och möteshandlingar ska skickas till ledamöter minst tio arbetsdagar före mötet, såvida inte särskilda omständigheter föreligger. 2018-12-26

3.1 Möten Företrädarna för varje organisation meddelar övervakningskommitténs sekretariat vem av dem som kommer att delta på mötet. Protokoll upprättas av sekretariatet och godkänns av kommittén på nästkommande möte. Protokoll bör skickas ut senast en månad efter mötets genomförande. 2018-12-26

3.2 Beslutsprocess Varje organisation har en röst med undantag för länsstyrelserna som har två röster. Övervakningskommitténs beslut fattas med enkel majoritet. Enkel majoritet har uppnåtts om fler än hälften av de avlagda rösterna (JA eller NEJ) bifaller det aktuella förslaget. Vid en situation då lika många röster avgetts för och emot ett förslag avgör ordförandens röst. 2018-12-26

3.2 Beslutsprocess För att övervakningskommittén ska vara beslutsför måste minst hälften av organisationerna delta i röstning eller meddela att man avstår från att rösta. Om en organisation inte har möjlighet att delta på mötet kan de senast två arbetsdagar innan mötet meddela hur man vill rösta genom att skriva till sekretariatet. 2018-12-26

3.3 Jävsregler Förvaltningslagens bestämmelser om jäv ska tillämpas av övervakningskommittén. Det åligger ledamot att självmant anmäla jäv. 2018-12-26

3.4 Skriftlig procedur På ordförandes initiativ får ett ärende som behöver beslutas eller där kommittén behöver ges tillfälle att yttra sig före nästa möte hanteras enligt skriftlig procedur. Skriftlig procedur ska bara användas i undantagsfall. Skriftlig procedur får inte påbörjas under juli månad om inte övervakningskommittén har beslutat det. Vid skriftlig procedur ska sekretariatet, i samråd med ordföranden, skicka ut beslutsförslag eller annat underlag till ledamöterna i övervakningskommittén. Företrädare för Europeiska kommissionen, förvaltningsmyndigheten och utbetalande organ ska få beslutsförslaget eller underlaget för kännedom. 2018-12-26

3.4 Skriftlig procedur I en fråga där kommittén ska fatta beslut ska organisationerna senast tio arbetsdagar efter att förslaget har skickats ut, meddela sekretariatet om hur man röstar (JA eller NEJ) eller om man avstår från att rösta. I övriga frågor har organisationerna möjlighet att lämna ett yttrande inom samma tidsfrist. 2018-12-26

3.4 Skriftlig procedur Om kommittén, i en fråga där den ska fatta beslut, avslår förslaget genom att minst hälften av organisationerna avstyrker förslaget eller framför invändning mot den skriftliga proceduren, ska ett nytt förslag till beslut tas fram av övervakningskommitténs sekretariat och beslutas av övervakningskommittén vid nästkommande möte, eller genom ny skriftlig procedur.   Efter det att tiodagarsperioden har löpt ut ska sekretariatet utan dröjsmål informera övervakningskommittén om resultatet av den skriftliga proceduren. 2018-12-26

3.5 Överlämnande av material Allt material som lämnas till ledamöterna ska även lämnas till företrädare för Europeiska kommissionen, förvaltningsmyndigheten och utbetalande organ. 2018-12-26

4. Arbetsgrupper Övervakningskommittén eller ordföranden kan tillsätta arbetsgrupper för uppgifter som övervakningskommittén eller ordföranden tilldelar dem. Samtliga organisationer som är representerade i övervakningskommittén kan delta i en arbetsgrupp. Deltagare i en arbetsgrupp utses av övervakningskommittén eller ordföranden. Även externa experter kan erbjudas att ingå i en arbetsgrupp. En arbetsgrupp har inte beslutanderätt i ärenden som rör övervakningskommitténs verksamhet. 2018-12-26

4. Arbetsgrupper Dagordningen för ett arbetsgruppsmöte ska inför mötet skickas till alla ledamöter i övervakningskommittén. Efter mötet ska minnesanteckningar skickas till alla ledamöter utan dröjsmål. Återrapportering bör också ske muntligt eller skriftligt vid nästkommande möte för övervakningskommittén. 2018-12-26

5.1 Kontakt med övervakningskommittén Ledamot ska vid förändring av adress- eller namnuppgifter meddela detta till övervakningskommitténs sekretariat. Formell korrespondens adresseras till sekretariatet på följande adress: Sekretariatet för Övervakningskommittén för landsbygdsprogrammet Statens jordbruksverk 551 82 Jönköping  Telefon 036-15 50 00 E-post oksekretariat@jordbruksverket.se 2018-12-26