Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH.
Advertisements

SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER.
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
Ramverk för patientmedverkan
Preventivt arbetssätt Mål/ målområde Åstadkomma förbättringar Påverkansanalys – Bättre liv för sjuka äldre Bättre liv för sjuka äldre 2013 Bättre liv för.
PRIO- dialog Psykisk ohälsa Ur primärvårdens perspektiv i VGR
Elisabeth Kristiansen Malin Gren Landell
Satsningens namn och ansvariga personer
Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,
Bra mottagning – God tillgänglighet
Integrerad Missbruks Mottagning Ludvika Smedjebacken
Motions- och Idrottskadeenhet
MÄVA Akutmottagningen NÄL
Det ständiga förbättringsarbete
BjH 8 mars BjH 8 mars
Projektledare Jan-Erik Wounsch Ambulanscentrum NU-sjukvården
Bokslut 2011, Diagnostik
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
Akutteamet vid Storviks HC. Hösten 2014 Läkartider som inte räcker till… Minskad arbetstid på ordinarie läkare Hyrläkare som uteblir Upplevelse av att.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Anders Johansson ST-läkare, teamledare Malin Lithberg, distriktssköterska Lisbeth Axell, KBT-terapeut Charlotte Gyllensten, enhetschef ETAPP Effektivare.
Generell titel Gemensam IT samordningsfunktion 49 kommuner i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen Resultat enkätundersökning - Användbarhet i KLARA.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation Steg 2 Datum:
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Mätning: Arbetssätt som möjliggör sammanhållen vård i hemmet
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Ramverk för patientmedverkan
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Framtidens primärvård En viktig del i framtidens hälso- och sjukvård
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
X-mottagningen: Väntetider 2001
Psykosocial ohälsa till rätt vårdgivare i rätt tid
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Bättre diabetesvård med nytt personcentrerat arbetssätt
Hur når vi HbA1c <52 mmol/ml?
Webbtidbokning för patientens och vårdens bästa
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Drop-in mottagning för provtagning
Samtalsterapeut direkt
Ändrat arbetssätt gav tillgänglighet till psykosociala-enheten
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Välkommen till Lättakuten! Odensvi Läkarmottagning
BAKGRUND Psykisk ohälsa ökar allt mer inom primärvården som ska vara första linjens psykiatri samtidigt som resurserna är begränsade. Tanken med kartläggningssamtal.
Snabbare patientflöden och fler tillgängliga läkartider med hjälp av triagering i Primärvården. Bakgrund: Blir allt svårare att erbjuda våra patienter.
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Med E-tjänst mot framtiden!
Rapport: Utvärdering av primärvårdens organisation i egen regi
Omställningen av hälso- och sjukvården
Triagering – rätt vård till rätt patient i rätt tid
Vård på distans av diabetiker inom Närhälsan
Arbetstyngdsmätning socialsekreterare Barn och Unga
Systematisk användning av validerade formulär för självskattning
Utmaningar vid videomöte för vårdplanering på distans
Nya ST studierektorer allmänmedicin Västmanland
Stefan Segerman Emma Borgstrand
LSF 1951 – år.
Värdekompass för Diabetes Typ 2 ICD: E11
Arbetssätt för psykisk hälsa inom primärvården
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Demo - chefsrapport Medarbetarundersökning Mitt ledarskap
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Psykosocial ohälsa till rätt vårdnivå
SFI/SFX 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför ? När ? Och våra erfarenheter

Bakgrund Närhälsan är den offentliga primärvården i Västra Götaland Närhälsans vårdcentraler Krokslätt (Mölndal) Landvetter Mölnlycke (Härryda) ….ligger i de östra kranskommunerna till Göteborg. Alla är tillväxtkommuner med nybyggnation och inflyttning 2018-12-26

Problem Dålig telefontillgänglighet Brist på läkartider Akutprocessen inte effektiv 2018-12-26

Målsättning Höja kvaliteten i akutomhändertagandet Öka tillgängligheten Minska trycket i telefon Förbättra arbetsmiljön Få ett ledningsstöd med bättre kontroll över akutprocessen 2018-12-26

Förbättring Pilotprojekt tillsammans med företaget CollaboDoc som tagit fram ett IT-stöd för oplanerad mottagning i primärvården, en ”Digital lättakut”. Målet är att skapa en effektiv och patientcentrerad process för akutbesöken med möjlighet att snabbt och smidigt ge patienten vård på rätt nivå . 2018-12-26

Digitala lättakuten Patienten väljer ett av 12 sökorsaker på pekskärm i väntrummet, svarar på frågor som sedan skrivs ut Alla patienter träffar därefter en sjuksköterska I nära samarbete med läkare avgörs sedan vårdnivån för patienten, antingen som sköterske- eller läkarbesök Teambaserat arbetssätt. Alltid fysiska besök med möjlighet till undersökning av patienten 2018-12-26

Pekskärm i väntrummet gör patienten delaktig Mer av samma är mer effektivt. Inte ha patienter som kräver förlängda sjukskrivningar, psykisk ohälsa, långa utredningar osv. Ibland gör man ” sig eget formulär”- när man inte hittar det man söker.

- - - - - - - - - - - - ..flera vägar in externt Telefon 1177 Vårdguiden Webb-tider - - - - - - - - - - - - Lättakut Sjuksköterska Hem Lättakut läkare Bokad tid ”IDAG kl 11” Akutmottagning Spärrtid ”LA” Rehab Standardiserade flöden- Vilka sökorsaker skulle kunna gå till vårdcentralen ? Arbetsprocessen har tydliga flöden för varje sökorsak. Alla vet hur man ska göra. Alla gör på samma sätt. ….tydliga flöden internt

Resultat 2018-12-26

Telefoni Augusti 2016 t o m Juli 2017

Tydligt förbättrad telefontillgänglighet

Kraftig minskning i antalet inkommande telefonsamtal (ca 45%)

Akutbesöken på vårdcentralen

-- Färre akutbesök över tid -- Andelen ”sköterskeavslut” ökar

Arbetsmiljö- förbättras i alla avseenden Augusti 2016 -- Mars/april 2017 --

Ledningsstöd Kontinuerlig statistik via Web- applikation Antal sökanden per symtomformulär Åldersfördelning Fördelning per veckodag mm Underlättar schemaläggning, planering mm

Sammanfattning Övertygande effekter efter >11 000 patientbesök Inkommande telefonsamtal minskar - ca 45% (Telefontillgängligheten ökade på 2 av de 3 vårdcentralerna med 24,3-60%) Produktionen ökar Läkaren Läkaren möter i genomsnitt 4-7 patienter/tim. Total produktion läkarbesök på vårdcentralen (lättakuten + elektiv mottagning) ökade mellan 3-18% jämfört med året innan Sjuksköterskan Minskat behov av att sitta i telefon p.g.a färre inkommande samtal. Bra teamarbete mellan läkare och sjuksköterska, och sjuksköterskan avslutar själv mellan 11-19% av patientbesöken på lättakuten 2018-12-26

Ledningsstöd ger nya möjligheter Nöjd personal: ”Temperaturmätare” på personalens upplevelse av det nya arbetssättet är genomförd före start och efter 6 månader. Resultatet visar ökad trivsel, bättre utnyttjande av kompetens, och att samarbetet mellan yrkeskategorierna ökar Nöjda patienter: Patientnöjdhet mättes under 2 av 8 månader efter uppstart. Totalt inom 953 svar. Medelbetyg var mellan 8,4 och 9 på en 10-gradig skala. ​ Exempel på patientcitat: ”Bästa snabbsjukvård jag fått” ”Bra när man vill kombinera besök med arbete” ”Grymt att ha skapat detta” ”Mycket bättre än föregående system” ”Storartad upplevelse”​ Ledningsstöd ger nya möjligheter 2018-12-26

Slutsats Digitala lättakuten innebar markant ökad tillgänglighet och effektivitet samtidigt som arbetsmiljön och patientdelaktigheten förbättrades 2018-12-26

Nästa steg Helt digital Webb-applikation som innebär stora förbättringar i dokumentationen och minskad administration för läkarna 2018-12-26

Tack! 2018-12-26