I fokus den här stunden Jämlik hälsa - barn och unga i Region Jönköpings län Verksamhetsnära ledning och förbättring Modell för familjecentralens verksamhetsplan/berättelse.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vid en specifik arbetsplats möter personalen dessa frågor med nyfikenhet och delar med sig av sina kunskaper, men också för att själv lära. I en specifik.
Advertisements

Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Marina Lundquist, universitetsadjunkt, Örebro universitet, Ledamot Riksföreningen för skolsköterskor Kvalitetsmått för elevhälsans medicinska insats Skolsköterskekongress.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Införande av IBIC (ÄBIC) inom äldreomsorgen i Linköpings kommun Socialkontoret beslutar att införa ÄBIC. Viljeinriktning av äldrenämnden. Omsorgskontoret.
Strategi för Läkemedel 2016 – Strategi för Läkemedel Landstingsstyrelsen : Landstingets strategi för läkemedel ger en samlad bild av landstingets.
Folkhälsa - Minskad psykisk ohälsa bland unga kvinnor år
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Familjecentraler Uppsala län
Familjecentraler Uppsala län
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Kontinuerligåterkoppling och handledning för pedagogerna under året
SKL Trygghet & säkerhet
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Februari Januari Mars April Maj Juni Juli Augusti September Oktober
Analysseminarium – ÖK februari
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Lärandeansatsen i Socialfonden
Fonden för europeiskt bistånd till dem som har det sämst ställt (FEAD)
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Medarbetarundersökning 2018
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
9...
Länsgemensam ledning i samverkan
Metod för utvecklings-arbete
Språkinlärning på talets grund
Uppdrag Psykisk hälsa – hur skulle vi vilja ha det
Pågående Strama-aktiviteter hösten 2018
Avdelningen för vård och omsorg
En demensstrategi för Sverige – hur jobbar vi vidare?
Ökad tillgänglighet i BHV Ett utökat hembesöksprogram
Diagnos och delaktighet
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Elevhälsa nytt begrepp i skollagen
Nästa steg regionkalmar.se.
Behovskartläggning Kartläggningen beskriver målgruppens behov och skapar därmed förutsättningar för att utveckla processer som motsvarar behoven. Den.
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Årshjul Xxx-avdelningen.
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Barnrättsperspektiv inom socialtjänsten
Familjecentraler Uppsala län
Länsgemensam ledning i samverkan
Implementering, utvärdering och systematisk uppföljning
Test av användbarhet Nationella vård- och insatsprogram (VIP) inom psykisk hälsa April 2019.
Länsstyrgruppen Uppdrag och organisering
MALG Östergötland Boel MALG logga och motiveringen till priset
Test av användbarhet Nationella vård- och insatsprogram (VIP) inom psykisk hälsa April 2019.
Test av användbarhet Nationella vård- och insatsprogram (VIP) inom psykisk hälsa April 2019.
Sammanhållen barn-, elev- och ungdomshälsovård
Test av användbarhet Nationella vård- och insatsprogram (VIP) inom psykisk hälsa April 2019.
Det svenska nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS)
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Struktur i modellen, 5 steg
Exempel på SU: Funk Verksamhetsutveckling från brukarundersökningar – förbättrad kommunikation mellan brukare och personal inom funktionshinderomsorgen.
Presentationens avskrift:

Ledning genom verksamhetsstöd för jämlik hälsa Jesper Ekberg, folkhälsochef

I fokus den här stunden Jämlik hälsa - barn och unga i Region Jönköpings län Verksamhetsnära ledning och förbättring Modell för familjecentralens verksamhetsplan/berättelse Fråga inför seminariet: Bidrar din uppgift/verksamhet till arbetet för den jämlika hälsan och i så fall på vilket sätt? 2018-12-26

2018-12-26

Skillnad i vardagen, närmast människan Lokala strategier och handlingsplaner Länsstrategier Nationella strategier

Samverkan för barn och unga i Jönköpings län Familjecentralen 0-6 år Barnahus 0-18 år Elevhälsan 6-19 år Barn- och ungdomshälsan 6-18 år Ungdomsmottagningen 13-22 år Barnhälsovården 0-6 år 0 6 13 18 19 22 Gemensamt Kommun Region Jönköpings län

Arena Verktyg för förbättringsarbete En nyckel för jämlik hälsa: Skapa förutsättningar för ledning och förbättring på verksamhetsnivå Arena Verktyg för förbättringsarbete Familjecentral Verksamhetsplan/berättelse Elevhälsoteam/skola Webverktyg för hälsosamtal Ungdomsmottagning Kvalitetssäkring utifrån jämlik hälsa Barnhälsovården Implementera nationella bhv-programmet Regional samverkan Strategi och handlingsplan för jämlik hälsa 2018-12-26

Hur gör vi förbättringar? 2018-12-26

Modell för familjecentralens verksamhetsplan/berättelse Delar i verksamhetsplan/berättelse Självreflektionsinstrument för familjecentraler Framgångsfaktorer Jag kommer beskriva och försöka svara på de två första frågorna om självreflektionsinstrumentet. Vad det är Hur det fungerar Lotta kommer sedan att beskriva följande fyra punkter:

Tillsammanskunskap Individuell kunskap, metoder, program och erfarenhet Barnahälsovård Mödrahälsovård Socialtjänst Öppen förskola Kollektiv kunskap Samlat på Familjecentralen 2018-12-26

Innehåll verksamhetsplan/berättelse Samverkansavtalet – med verksamhetens mål och inriktning Samordnaruppdraget Familjecentralens namn och kort beskrivning av specifika förutsättningar Analys av resultat utifrån självskattning och föräldraenkät    Prioriterade mål under nästkommande år Familjecentralens egna reflektioner

Syfte med självreflektionsinstrumentet Är verksamhetsnära, driver utveckling framåt och är åskådlig för ledningen. Möjliggöra gemensam reflektion och kunskap över olika delområden i verksamheten Förbättra kvaliteten i verksamheten genom att personalgruppen själva prioriterar och tydligt beskriver mål. Ge förutsättningar för samverkan i personalgruppen. - Samtalar och Reflekterar om FC arbetet Formulerar och skriver mål för förbättringsarbete Kunskap förmeras Främjar samverkan Reflekterar över familjers olika behov - Format som passar oss. Arbetslag och ledningen. Verksamhetsnära, driver utveckling, åskådlig för ledningen

Självreflektionsinstrumentets olika kategorier Generellt Tidigt stöd - föräldrar Tillgänglighet och bemötande Lärande Tidigt stöd - personal Jämställdhet Samverkan Hälsofrämjande arena Gruppdynamik i den öppna förskolan Öppna förskolan Barn och föräldraskap Generellt tidigt stöd Delaktighet Förutsättningar för samarbete Barnkonven-tionen Bekräftelse av personal Tillgänglighet/ bemötande Samspel med barn KHV identifierar och slussar Information Familjecentral som resurs utåt Föräldrar som resurs för varandra Kvalitet genom användande av varandras kompetens Språkinlärning BHV identifierar och slussar Gemensamma mål Anknytning generell Kulturellt utbyte Socionom identifierar och slussar Uppföljning Anknytning riktad Öppen förskola identifierar och slussar Ledningsgruppen 2018-12-26

STEG 2 och 3 STEG 1 STEG 5 STEG 4 Individuell uppfattning Uppföljning Dialog och gemensam uppfattning i personal-gruppen Förbättrings-åtgärder Uppföljning Självskattning Föräldraenkät Slussning Verksamhets-berättelse

Årshjulet Januari Självbedömning Ansvarig Samordnare Februari Verksamhetsberättelsen Ska vara klar 28/2 Länsnätverk   Länsutvecklare Mars Ledningsgruppen sammanställer verksamhetberättelsen Planera sommarsemester Ledningsgruppen April Ledningsgruppen gör verksamhetsbesök Maj Familjecentralens dag FFFF:s konferens Juni Juli Augusti September Hälsovecka v.39. planera aktiviteter Tillsammans titta igenom samverkansavtalet Oktober FN-dagen Planera aktiviteter Länskonferens Länsutvecklare+ledningsgrupp November Barnkonventionens dag(vecka) planera aktiviteter Uppmärksamhetsveckan(alkohol) Planera aktiviteter Föräldraenkät ska delas ut v.45-46 December Årshjulet

Nationell utvärdering av självreflektionsinstrument Syfte Beskriva hur/ om användandet av reflektions instrumentet har påverkat personalen/ teamet på familjecentralen? Påverkat arbetet med föräldrar och barn? Påverkat ledning/ styrning? Metod Fokusgruppsintervjuer med 4 familjecentraler som har stor geografisk spridning i landet. Totalt 28 personal med spridning från alla fyra verksamheter Föreningen för Familjecentralers främjande har bekostat och beställt utvärderingen 2018-12-26

Nationell utvärdering av självreflektionsinstrument Resultat (och svaret på frågan…) Medvetandegörande Från tanke till handling Bekräftelse och trygghet Barnkonventionen Särskilda behov Teamarbete Ledning och samordning 2018-12-26

Framgångsfaktorer Ge varje verksamhet förutsättningar att själva leda och förbättra sin verksamhet. Politiker och chefer ger helhjärtat stöd för verksamheten. Gemensamma strukturer via samverkansavtal, verksamhetsplan/berättelse och utsedda samordnare. Gemensam teamutbildning och handledning. 2018-12-26