Nitha - it-stöd för händelseanalys

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Advertisements

Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
Plan för utvärdering av kommunalisering av hälso- och sjukvårdsinsatser i ordinärt boende i Norrbottens län Bakgrund Nationellt regeringsbeslut 2010 (SOU.
Information om datasystem för vård och omsorg
Aktuell information augusti 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Region Gävleborg Förvaltningsorganisation, tjänsteresa och riskanalys (10 minuter) Eftermiddagen
Avbrott i nätinfrastrukturen på US
Välkommen till information om lex Sarah
Från Mina vårdkontakter till 1177 Vårdguidens e-tjänster
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Nitha Ett Nationellt IT-stöd för händelseanalys och en Kunskapsbank för allvarliga händelser i hälso- och sjukvården NLL har ett lokalt nätverk med representanter.
Klassifikation av vårdåtgärder
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Påverkansanalys Version 2 mars 2017
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Självbetjäningsterminal i primärvården
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Effektiv vårdadministration
Grundläggande utbildning
Nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö
En välinformerad patient är en trygg patient
Delrapport SAM 3.0 Vuxenutbildningsnätverket
Målbild De digitala lösningarna ska förbättra möjligheten för individen och närstående att vara delaktiga i processen. Mobila lösningar för informationshantering.
Patientsäkerhet Patientsäkerhet, Socialstyrelsen Övergripande gemensamma mått Region Jönköpings län.
Säker läkemedelshantering, april 2010, Britta Svensson
Strukturerad omvärldsbevakning
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Uppföljning folkhögskola
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
vårdnära administration
Välkomna Syfte och mål med dagen
Nationell patientöversikt
Nationell Patient Översikt
Planering inför utskrivning på kvällar och helger
Procapita Vård- och omsorg Avvikelser
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Nitha analys och kunskapsbank
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Suicidpreventiv handlingsplan
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Strategidag Fredagsgruppen
Systematiskt kvalitetsarbete
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Informationsgången i olika vårdkedjor
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digitalisering av rehabiliteringsverksamheterna
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Dokumentera rätt i vården
Certifiering av astma, allergi och KOL-mottagning
Samordnad utveckling för god och nära vård
Lokal handlingsplan till den sjukvårdsregionala cancerplanen
Projektledare Ann-Sofi Medin
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Nitha - it-stöd för händelseanalys Kundforum 2018-10-24

Nitha historik Projekt 2007 - 2011 samtidigt som Socialstyrelsens IT-system för utredning av Lex Maria anmälningar, Klara, som senare lades på is. Utvecklades 2010 Första release, 1.0, januari 2011 Version 15.3, oktober 2015, tekniklyft Nuvarande version 18.3.73, maj 2018

Kort om Nitha Vårdgivare måste i dagsläget vara ansluten till Sjunet Nitha analys Registrering av händelse Följer metoden enl. Handbok för risk- och händelseanalys (SKL) Ska vara ett stöd analysledare och team vid utredning av händelse 5264 registrerade användare 100 Lokala administratörer 1871 Analysledarbehöriga 340 Analysexperter 2953 Org.medlemmar Nitha kunskapsbank Tillgång för alla medarbetare inom Sjunet Sök och Statistik Besöksstatistik per månad, inloggad och anonym användare Registrerade anv. Nitha-roller Central admin (idag 1 person, 3 personer fram till april -17) Lokal admin Analysexpert Analysledarbehörig Org.medlem

Nitha - nuläge 20 av 21 regioner/landsting anslutna Alla har pågående analyser i Nitha analys 20 st har använt Nitha analys sedan 160101 18 st överför till kunskapsbanken 9 av 290 kommuner anslutna Ännu inte mängdanvändare av Nitha analys – en kommun har 2 analyser överförda 4302 analyser i Nitha analys per den 16 okt 2018 1958 pågående 209 kvalitetsgranskade, 247 låsta 1893 analyser överförda till Nitha kunskapsbank per den 16 okt 2018 Användarmöte 2 ggr/år Expertgrupp, möten 4 ggr/år

Ansluta sig till Nitha Beställ anslutning Lokal administratör Kräver i dagsläget Sjunet – förändras inom kort Organisation och personal i HSA-katalogen Lokal administratör 1-2 personer Kontaktperson Utbildning Analysledare/experter

Kostnad Anslutning och uppstart 7500 kr Valbar tjänst Landsting/region 0,53 kr per invånare (31 – 1 200 tkr) Kommun Liten (upp till 10 000 inv.) 2 500 kr Mellan (10 000 till 22 000 inv.) 4500 kr Stor (mer än 22 000 inv.) 7 500 kr

Flöde och roller i Nitha analys Skapa graf Visar: händelseförlopp orsaker BO och åtgärdsförslag Administrera Vårdgivare och LA Ändrat i flöde beroende på hur det ser ut idag skiljer sig från bild i tjänsteobjektbeskrivning Kommentar från uppdragsgivare sker/bör ske innan granskning Granskning sker innan publicering (granskning ej obligatorisk efter uppdatering 2 okt.) Uppföljning sker utanför Nitha kunskapsbank – handlingsplan ej i KB Systemadm-roller = Nitha-roll Central admin (idag 1 person, 3 personer fram till april -17) Lokal admin Analysexpert Analysledarbehörig Org.medlem

Överförda analyser i kunskapsbank Ackumulerat antal analyser överförda till Nitha kunskapsbank 1893 analyser i Nitha kunskapsbank 181018

Nitha är användbart för alla former av hälso- och sjukvård inkl Nitha är användbart för alla former av hälso- och sjukvård inkl. den kommunala  händelseanalyser görs på samma sätt när allvarliga avvikelser uppkommer i gemensamma vårdprocesser

Demonstration Live i Nitha Bilder 11 – 17 och 20 – 23 är back-up om nätverk inte fungerar

Analysgraf Händelseförlopp, Bakomliggande orsak och Åtgärdsförslag förs över när man skapar preliminärrapport

Hur hänger det ihop? Preliminärrapport Slutrapport Handlingsplan Rapport skapas en gång när graf är tillräckligt utförlig och genomarbetad Ev ändringar i graf eller Prel.rapport/Handlingsplan behöver utföras i resp. Handlingsplan Åtgärdsförslag Hanteras utanför kunskapsbanken

Verksamhetsnytta med Nitha Underlätta då analyserna genomförs systematiskt och effektivt enligt nationell metodik Ger stöd i och standardiserar analysarbetet för teamet Minskar dubbeldokumentation Ökar översikten och samordningen t.ex. när flera enheter/vårdgivare är involverade Hela analysteamet har tillgång till all dokumentation Underlättar identifikationen av åtgärder som fokuserar på bakomliggande orsaksområden

Verksamhetsnytta med Nitha Standardiserar och samordnar analysarbetet för vårdgivare Underlätta statistikuttag vid t.ex. bokslut och andra sammanställningar Underlätta kontrollen och uppföljning av analyserna Kan användas även vid mindre analyser Tillgång till avslutade händelseanalyser som är överförda till kunskapsbanken – lokalt och nationellt lärande Nitha ska bidra till: Händelseanalyser av hög kvalitet Säkrare vård och ökad patientsäkerhet

Berätta för andra För att patientsäkerheten ska stärkas och färre patienter skadas i vård och omsorg måste vi: Lära av våra egna misstag  Verksamhetsförändring  risken minskar för upprepning av liknande händelser i verksamheten Berätta för andra  Andra kan dra lärdom och göra riskanalyser  risken minskar att liknande händelse inträffar hos andra

Sammanfattning av nytta med Nitha Genomföra strukturerade händelseanalyser enligt vedertagen metod (analys) Generera rapport som beslutsunderlag vid verksamhetsförändring och som en del av internutredningen vid Lex Maria-anmälan (analys) Sprida kunskap nationellt om inträffade oönskade händelser (kunskapsbanken) Ge stöd vid utredning av liknande händelser som inträffat hos andra vårdgivare (kunskapsbanken) Ge dokumenterade underlag vid riskanalyser (kunskapsbanken)

Nitha kunskapsbank är unik Nitha är det enda idag tillgängliga och användbara systemet för händelseanalyser i vården som har nationell täckning Kunskapsbanken är idag det enda systemet där kunskapen om inträffade händelser och resultaten av utredningarna är tillgängliga för hälso- och sjukvården i hela Sverige Kunskapsbanken är sökbar utifrån ett stort antal kategorier som också kan kombineras Vilka frågor har du? Kunskapsbanken är idag det enda systemet där kunskapen om inträffade händelser och resultaten av utredningarna är tillgängliga för hälso- och sjukvården i hela Sverige Kunskapsbanken är sökbar utifrån ett stort antal kategorier som också kan kombineras

Nitha analys (tillgänglig för registrerade användare, Sjunet-krav): https://nitrha.lio.sjunet.org/Analys Kunskapsbanken (tillgänglig för alla med Sjunet): https://nitrha.lio.sjunet.org/Learn/ Vid frågor till Nitha-förvaltning på Inera: kundservice@inera.se www.inera.se/nitha - information gällande Nitha Efter driftflytt: https://nitha.inera.se