Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Bengt-Ove Boström Vicerektor för kvalitetsfrågor Ledamot av SUHF:s expertgrupp för kvalitetsfrågor - som förberett det ställningstagande som.
Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan God kommunikation hem och skola – en framgångsfaktor.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Detta är miljömåltider
Föräldraenkät 2017 Förskola
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Länsgemensam ledning i samverkan
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Vetenskap = fakta, teorier, metoder
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Hur går vi vidare? Vad händer nu?
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Arbetar skolor systematiskt för att förbättra elevernas kunskapsutveckling? - en granskning av hur 40 skolor arbetar med uppföljning, utvärdering och.
Särskilt stöd Processdagen - anmälningsärenden 6 december 2016
Svenska i gymnasieskolan
Fysiskt tvång - fasthållningar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Innehåll i och användning av läromedel.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Vad ser Skolinspektionen?
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Miljömålen består av tre slags mål
APL – Arbetsmiljö minderårig – Inledande fas
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
Skolledningskonferens
Kommuners styrning av gymnasieskolan
Enkät i gymnasieskolan 2015
Gymnasieutvärdering – för utveckling av Din skola
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Akademikerförbundet SSR
Bedömning för lärande 31/10
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Systematiskt kvalitetsarbete
Verktyg för förändringsteori
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Klagshamns rektorsområde
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
LSG Uppföljningsrapport
Revisionsredogörelsen 2017
Led- och muskelmottagning
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
2018 Liria Ortiz / Peter Wirbing
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Presentationens avskrift:

Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen

Skolinspektionens erfarenheter Hälften av alla skolor och fritidshem får kritik Sju av tio grundsärskolor brister Nästan fyra av tio gymnasiesärskolor brister Nästan alla kommuner får kritik I de flesta fall handlar det om att rektor inte i tillräcklig utsträckning följer upp och analyserar skolans kunskapsresultat och använder resultaten för att avgöra vilka åtgärder som behöver vidtas. 2018-12-26 Här har vi sidfoten

Två skolor - två skilda erfarenheter Den första skolan En sluten atmosfär och ovilja att ifrågasätta de egna arbetssätten Fokus på sådant man inte kan påverka Rektor en otydlig ledare Den egna verksamheten utvärderas sällan Analys av resultaten för komplicerat 2018-12-26 Här har vi sidfoten

Den andra skolan Högt i tak och vilja till att ompröva de egna arbetssätten Fokus på sådant man kan påverka Rektor leder arbetet Tar sig tid och plats att regelbundet utvärdera den egna verksamheten Analys av resultaten en del av det kontinuerliga arbetet 2018-12-26 Här har vi sidfoten

Några punkter för en skola med ett välfungerande inre arbete – var befinner sig din skola? Atmosfären mellan personalen på skolan präglas av öppenhet och nyfikenhet inför nya sätt att arbeta. I lärarkollegiet diskuteras för och nackdelar med olika sätt att jobba i klassrummet och man är inte rädd för att jämföra och utvärdera ens egen eller andras undervisning På skolan bekantar man sig gärna med ny forskning inom det pedagogiska fältet och diskuterar hur denna kan tillämpas i det egna arbetet. Skolans rektor är en pådrivande kraft för att se till att man regelbundet tar sig tid att reflektera över hur man utför sitt arbete med undervisning, uppföljning, utvärdering och att sätta in åtgärder och vilka resultat man uppnår. Rektorn ger lärarna återkoppling på sin arbetsinsats och är bekväm med att finnas med i klassrummet för att observera lektionerna. Rektorn ser till att det finns en samlad bild av skolans kunskapsresultat och har gjort analysen till en del av det vardagliga arbetet. Analysen av skolans kunskapsresultat resulterar i att skolan vidtar åtgärder för att komma till rätta med sådant som man konstaterat inte fungerar. 2018-12-26 Här har vi sidfoten