Typiska ventilationsklagomål Anna Larsson Miljöenheten Sundbybergs stad 2015-11-10
Miljöenhetens handläggning av klagomål 2014-03-14 Miljöenhetens handläggning av klagomål Egenkontroll Bevisbördan Hyresgäst upplever en störning Miljöenheten kontaktas Klagomåls-skrivelse Svar fastighets-ägare Bedömning Ärendet handläggs Inspektion/beslut Hyregäst upplever en störning En hyresgäst upplever en störning (buller, kyla, dålig luft, luft, mögel etc) i sin bostad eller verksamhetslokal. Har haft kontakt med fastighetsägare utan att störningen upphört. Ta hyresgästen på allvar, ofta finns det något bakom klagomålen. Tydlig information: - var de kan vända sig med frågor och för information - om något projekt pågår i huset - hur de kan förebygga olägenheter Ex: skötsel och drift av ventilation Miljöenheten kontaktas via telefon, mail eller brev. Miljöenheten tar reda på: - om HG haft kontakt med Fastighetsägaren - är störningen en hälsorisk - är störningen pågående Olägenhetsblankett Den som klagar får fylla i en blankett som beskriver störningen bl.a. när, hur ofta var, vad, påverkan på hälsan? Miljöenheten kan inte kräva in det skriftligt utan har en skyldighet att ta emot klagomålet ändå. Ställer då frågorna muntligt. Klagomålsskrivelse Kontaktar Fastighetsägaren. Skickar en klagomålsskrivelse inkl. kopia på olägenhetsblankett. Uppmaning i klagomålsskrivelsen att undersöka och beskriva ev. åtgärder. (jfr med miljöbalkens krav och egenkontroll) Svarstid: normalt ca 3 veckor Bedömning Miljöenheten granskar inkommet svar från Fastighetsägare. Bedömning om ärendet ska handläggas vidare och om kraven på egenkontroll är uppfyllda. Ärendet handläggs Förelägganden om åtgärder/undersökningar/redovisande av uppgifter. Granskningar, telefonsamtal och mötet. Inspektioner när det behövs. Avslut Avslutas med beslut i ärendet. Kan överklagas av båda parter. Tillsynsavgift utgår. Avslut 2015-11-10
Stöd för tillsyn och bedömning Miljöbalken - En bostad ska särskilt ha tillfredsställande luftväxling/ventilation - Olägenhet för människors hälsa FoHMFS 2015:18 allmänna råd ventilation: - I bostäder bör det specifika luftflödet (luftomsättningen) inte understiga 0,5 rv/h. Uteluftsflödet bör inte understiga 0,35 l/s per m2 golvarea eller 4 l/s per person. - tilluften ska ej vara förorenad Domar exempel: Mål nr 4522-14 Mark- och miljödomstolen i Växjö 2018-12-26 Förnamn Efternamn · AVDELNING
Ärende 1: Mekanisk frånluft Boende upplever dålig ventilation. Upplevt besvär i 2, 5 år och utvecklat andningsbesvär. Fastighetsägaren har inte gjort något Fastighets ägaren Redovisar OVK-protokoll och frånluftsflöde. Anser att det inte är något problem Hand läggning Kontakt med boende. Fönsterbyte för 6 år sedan. Då försvann alla tilluftsventiler. Kontakt med fastighetsägare som först hävdar att det går att öppna fönster och vädra. Planerar inga åtgärder. Efter dialog :Tilluftsventiler installeras och boende mår bättre. 2014-03-12
Ärende 2: Mekanisk till- och frånluft Boende upplever besvär inomhus. Matlagning ger imma och matos. De kliar och rinner i ögonen och de har huvudvärk. Vaknar på morgonen och har svårt att andas, måste öppna fönster. Fastighet ägaren Rengjort kanaler, injusteringar och har godkänd OVK. Efter begäran redovisas frånluftsflöden. Fastighetsägare avser inte vidta fler åtgärder. Hand läggning Tredje inspektionen: Endast två tilluftsdon placerade i en del av lägenheten. Knappt något kännbart tilluftsflöde. Uppgifter om lägenhetsstorlek 68 kvadrat. Tilluftsflödet beräknat på redovisade frånluftsflöden < 0,35l/s/m2 Föreläggande om åtgärder som säkerställer 0,35 l/s/m2 Ny tilluftsfläkt installeras. Familjens besvär upphör. 2018-12-26 Förnamn Efternamn · AVDELNING
Frågeställningar för en effektivare handläggning Godkänd OVK , olägenhet kan ändå förekomma! -Vi hamnar lätt i att diskutera OVK med fastighetsägare istället för faktiska förhållanden och flöden. Ger långdragna handläggning av ärenden. OVK- protokoll svarar inte på våra bedömningsgrunder i allmänna råden. - hur kommer vi ifrån att endast få in OVK-protokoll från fastighetsägare? Inspektion på plats är av vikt - hur gör vi en sådan inspektion på ett bra sätt? - mätningar? Förelägganden som är tydliga - hur ska vi utforma dem? ….. Over to Pelle…. 2014-03-12