Tidigt samrådsmöte med allmänheten och enskilda som kan bli särskilt berörda Väg 49 Skövde - Igelstorp, mötesfri landsväg 2018-06-26 (För att använda hyperlänkarna: Om du i en bild vänsterklickar på blåfärgad text så kommer via hyperlänk upp aktuell lagtext. Återgå till senaste bilden i bildspelet genom högerklicka och vänsterklicka på ”Senast visad”.) (Samrådet är ofta ett bra tillfälle att fånga upp information kring ledningar på de berörda fastigheterna.. Förslagsvis ber ni fastighetsägarna att efter mötet rita in på en karta (som vi tillhandahåller) vart det finns ledningar och vem som äger/använder dessa.)
Sventorpsskolan i Igelstorp Välkomna till samrådsmöte angående mötesfri landsväg på väg 49 mellan Skövde - Igelstorp Sventorpsskolan i Igelstorp 2018-06-26
Dagordning Sammanträdet öppnas Presentation av medverkande Närvarolista Beskrivning av projektet Redogörelse för planläggningsprocessen Presentation av åtgärdsförslag Information om markåtkomst och ersättningsfrågor Enskilda samtal och frågor
Deltagare Araz Nabil Mustafa Projektledare, Trafikverket Camilla Kahn Projektingenjör, Trafikverket Anders Brun Markförhandlare, Trafikverket Magnus Wackerfeldt Uppdragsledare, Sweco Johanna Gelang Alfredsson Sweco Amanda Lindberg Sweco Elin Lund Sweco
Beskrivning av projektet Det aktuella projektet innebär ombyggnad av väg 49 i befintlig sträckning till mötesfri landsväg 2+1 körfält på delsträcka från öster om bron Ösan fram till efter anslutning med väg 2905 öster om Igelstorp samhälle. Detta omfattar en sträcka om ca 5 km.
Projektet omfattar följande åtgärder: Ombyggnation av befintlig sträckning till mötesfri 2+1 väg Anläggande av två parallellvägar för angöring till fastigheter samt för gång- och cykeltrafik Anläggande av gång- och cykelport i Igelstorp
Projektet omfattar följande åtgärder: Upprustning av busshållplatser, avseende såväl läge som hållplatsstandard och tillgänglighet Bullerskyddsåtgärder Anläggande av viltstängsel Utreda behovet av en faunapassage
Möjliga åtgärder/lösningar: Körfältsindelningar Korsningar/anslutningar Ersättningsvägar GC-port Igelstorp
Syftet med projektet Projektets övergripande syfte är att längs stråket skapa bättre pendlingsmöjligheter med bil och kollektivtrafik genom att förbättra trafiksäkerheten för fordons-, gång- och cykeltrafik samt öka tillgängligheten för busshållplatser och målpunkter längs sträckan. Vid planeringen av en väg kan vi behöva göra förberedande mätningar och undersökningar för till exempel arkeologi och markförhållanden i och intill den planerade sträckningen. Trafikverket och våra anlitade konsulter har rätt att få tillträde till fastigheter (34 § VägL) där vi behöver göra sådana undersökningar, men vi informerar alltid markägaren i förväg. När dessa arbeten ska utföras försöker man om möjligt att undvika skador. Skulle skador uppstå ska dessa ersättas. Dessutom får inte träd i trädgårdar fällas eller skadas utan ägarens medgivande.
Så här planerar vi arbetet Arbetet med att ta fram vägplanen kommer att pågå under 2018-2020 Vägplanen genomförs enligt planläggningsprocessen för vägar och järnvägar och som regleras i väglagen och miljöbalken. Arbetet med att ta fram en vägplan kommer att pågå under 2018 - 2020. Vägplanen genomförs enligt planläggningsprocessen för vägar och järnvägar och som regleras i väglagen och miljöbalken. Den leder till slut fram till en fastställd vägplan som ger väghållaren rätt att anlägga vägen på det sätt som redovisas i vägplanen. Vägplanen ska innehålla bland annat en plankarta, en planbeskrivning, en miljöbeskrivning, en fastighetsförteckning samt en samrådsredogörelse. Under arbetet med vägplanen kommer samråd att ske med enskilda som är särskilt berörda, allmänhet, myndigheter och organisationer. Samråd kan ske via allmänna och enskilda möten samt via e-post och brev. När allmänheten kallas till möten sker detta genom annonsering i dagspressen och särskilt berörda kallas via brev.
Tidplan Samrådsmöte med öppet hus Fastställelseprövning (juni, 2018) (september, 2020) Samrådsmöte (september, 2019) Beslut om betydande miljöpåverkan (november, 2018) Granskning (januari, 2020) Inledande skede i arbetet med vägplan benämns samrådsunderlag, detta ska så småningom mynna ut i val av lokalisering, bestämning av utbredningsområde och utredning av natur- kulturmiljöpåverkan samt identifiering av sakägare och övriga intressenter. Direkt berörda kommer att beredas tid att yttra sig om samrådsunderlaget, dels i samband med samrådsmöten och dels under en remissrunda.. Utifrån samrådsunderlaget beslutar länsstyrelsen om projektet kan antas ha betydande miljöpåverkan (BMP). Om projektet medför BMP ska en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) tas fram i annat fall görs en miljöbeskrivning. När länsstyrelsen beslutat om projektet kan medföra BMP eller inte kommer vägplan, status samrådshandling, att drivas vidare. Samrådshandlingen utvecklas och en detaljutformning arbetas fram. Om projektet medför att anmälningar och /eller miljödispenser behövs i projektet kommer dessa att sökas hos länsstyrelsen. I september 2019 planeras ett samrådsmöte att hållas där vägplan, status samrådshandling, presenteras. Till samrådsmötet kallas enskilda sakägare som särskilt berörs (fastighetsägare, innehavare av nyttjanderätt eller annan särskild rätt, förvaltare av samfälligheter och gemensamhetsanläggningar eller, om förvaltning saknas, ägarna till de i samfälligheten eller gemensamhetsanläggningen delägande fastigheterna) och Skövde kommun. Vidare inarbetas synpunkter från samrådsmötet och vid behov justeras förslaget. Därefter upprättas vägplan, status granskningshandling, som kungörs och ställs ut för granskning. Granskningshandlingen planeras vara klar för utskick i januari 2020. Efter att vägplanen kungjorts och varit tillgänglig för granskning ska ett granskningsutlåtande sammanställas. Därefter begärs också länsstyrelsens yttrande om planen. Granskningsutlåtande och länsstyrelsens yttrande kommuniceras då till de som lämnat synpunkter samt andra berörda. Därefter skickas en begäran om fastställelseprövning till Trafikverket, som tar beslut om att fastställa planen.
Riksintressen Riksintresse Naturvård, Sventorp Riksintresse Kulturmiljövård, Forsby Östra delen av inventeringsområdet ingår i ett riksintresse för naturvård, Sventorp (ID: NRO 14088). Områdets värde bedöms bestå av ändmoräner i det mellansvenska ändmoränstråket. riksintresse för kulturmiljövård (Forsby, ID: KR 30), som ligger vid Huseby. Områdets värde utgörs av kyrkomiljön vars monumentala uttryck antyder ett förhistoriskt maktcentrum.
Övriga allmänna intressen Ängs- och hagmark Fornlämningar Väg 49 utgör barriär för fauna Strandskydd
Markavvattning
Huvudsakliga miljöfrågor Kulturmiljö och fornlämningar (riksintresseområde mm) Riksintresse Naturvård (ändmoräner) Invasiva arter (lupiner) Utredning av behov och möjlighet att anlägga faunapassage Buller Risk Masshantering NVI inkl lupiner Markmiljö (inga kända föroreningar, dock förväntas förhöjda halter i vägdikesmassor) Kulturarvsanalys Buller – väsentlig ombyggnad, bullerskyddsåtgärder utreds Riskutredning (sekundär väg för farligt gods)
Vad vill vi veta? Vilt/fauna – var brukar älg och annat vilt synas? Översvämningsområden? Åkerdräneringar, täckdikningar? Nyttjanderättshavare, arrendatorer Brunnar (enkät kommer att skickas ut) Jordvärme Viktiga målpunkter Vilka vägar används för cykel, gång och löpning? Vilka vägar används av barn? Hur fungerar bussar?
Information om GDPR Ny dataskyddslagstiftning – den 25 maj i år började de nya lagarna om personuppgiftsbehandling gälla. Du har rätt att - begära registerutdrag, begära rättelse, begära radering, begära begränsning av behandlingen samt invända mot behandlingen. Begäran görs till Trafikverkets kontaktcenter. Personuppgiftsansvarig är Trafikverket, 781 89 Borlänge. Organisationsnummer 202100-6297. Dataskyddsombudet kan nås på samma adress. Du har rätt att klaga till Datainspektionen som är tillsynsmyndighet för dataskyddsförordningen. Trafikverket har tillåtelse att internt hantera de personuppgifter som behövs för att utföra arbetet med planläggningen. Förändringarna berör främst de handlingar som Trafikverket publicerar på projektets hemsida och då särskilt samrådsredogörelsen och fastighetsförteckningen.
Anders Brun Markförhandlare Markåtkomst och ersättningsfrågor Trafikverket Markförhandling Skövde E-post: Anders.brun@trafikverket.se Telefon: 070-69 55 869 (direkt) Telefon växel 0771 - 921 921 Jag heter Ander Brun och arbetar som markförhandlare på Trafikverket. Min uppgift är att ansvara för de markåtkomst- och ersättningsfrågor som uppkommer i ett väg- eller järnvägsprojekt. Det är alltså mig ni ska vända er till om ni har frågor kring intrång på era fastigheter. Här ser ni mina kontaktuppgifter, jag har även med mig visitkort att dela ut efter mötet. Jag kommer nu bland annat att berätta om på vilket sätt Trafikverket får tillgång till mark för att bygga väg 49 samt hur det går till då ersättningen för ianspråktagen mark ska bestämmas.
Förberedelser/Projektering Trafikverket och dess konsulter har rätt att få tillträde till fastighet för: mätning och utstakning grundundersökningar (t.ex. arkeologi, geoteknik) förberedande åtgärder Vid dessa arbeten ska: skador om möjligt undvikas träd i trädgård ej fällas eller skadas utan ägarens medgivande Skador skall ersättas (34 § Väglagen) Vid planeringen av en väg kan vi behöva göra förberedande mätningar och undersökningar för till exempel arkeologi och markförhållanden i och intill den planerade sträckningen. Trafikverket och våra anlitade konsulter har rätt att få tillträde till fastigheter (34 § VägL) där vi behöver göra sådana undersökningar, men vi informerar alltid markägaren i förväg. När dessa arbeten ska utföras försöker man om möjligt att undvika skador. Skulle skador uppstå ska dessa ersättas. Dessutom får inte träd i trädgårdar fällas eller skadas utan ägarens medgivande.
Vägplan ger markåtkomst för vägen Planläggning Utredningsarbete – VAR ska den nya vägen gå och HUR ska den utformas Eventuell tillåtlighets- prövning av regeringen Utformning av förslag till Vägplan Åtgärdsvals- studie Vägplanen fastställs SAMRÅD (parallellt under hela processen) Granskning av förslag till vägplan Möjlighet att överklaga För att ett vägprojekt ska komma till stånd krävs, precis som projektledaren precis gått igenom (se deras bildspel för ytterligare info), att projektet planeras enligt en särskild process som styrs av lagar och som slutligen leder fram till en vägplan. Trafikverket ska utreda VAR och HUR vägen ska byggas. Hur lång tid det tar att få fram svaren beror på projektets storlek, hur många undersökningar som krävs, om det finns alternativa sträckningar, vilken budget som finns och vad de berörda tycker. En fastställd vägplan innebär att vi har rätt att genomföra det som beslutats om i planen. En plan som har fått laga kraft ger Trafikverket rätt att lösa in mark som behövs permanent för vägändamål. Trafikverket har då rätt att ta marken i anspråk och börja bygga innan avtal om ersättning för intrånget har träffats med markägaren. Små okomplicerade åtgärder på en befintlig väg kan genomföras utan formell planläggning. Det ska vara åtgärder som behövs för vägens bestånd, brukande eller drift. Åtgärden får enbart medföra marginell ytterligare påverkan på omgivningen och eventuellt behov av mark måste kunna ordnas genom avtal med berörd markägare. Exempel på sådana åtgärder kan vara att göra smärre justeringar i längs- eller höjdled av en väg eller bygga en bussficka. Om markägaren inte lämnar sitt medgivande måste vi göra en formell planläggning och ta fram en vägplan som följd.
Vägrätt Vägrätt uppkommer när väghållaren tar i anspråk mark för väg, det vill säga när vägens sträckning över fastigheten blivit utmärkt och vägarbetet på-börjats. (31 § Väglagen) Vägrätten är en rätt för väghållaren att nyttja den mark som behövs för vägen. Rätt till grus, berg och andra jordmassor inom vägområdet. (30§ Väglagen) Ingen förändring av fastighetsgränser. Vägrätten upphör när vägen dras in. (32 § Väglagen) En fastställd plan ger Trafikverket rätt att förvärva mark som behövs för vägen. Fastighetsägaren har också en rätt att få mark förvärvad då planen har blivit fastställd. När vi bygger en väg tar Trafikverket marken i anspråk med så kallad vägrätt. Det innebär att Trafikverket har rätt att använda marken inom vägområdet. Vägrätten innebär dessutom att vi till exempel får avverka skog och ta ut jord- och bergmassor inom vägområdet. Vi får också ge någon annan rätt att till exempel lägga ned ledningar inom vägområdet. Vägrätten uppkommer när Trafikverket märker ut vägens sträckning över fastigheten och påbörjar vägarbetet. Vi har rätt att börja bygga även om vi inte är överens med markägaren om ersättningen. Vägrätten innebär inte att fastighetsgränserna ändras. Vägrätten kan ses som en lång nyttjanderätt där väghållaren ges rätt att nyttja marken så länge de behöver. Om vägen inte längre behövs som allmän väg kan Trafikverket besluta om att dra in vägen från allmänt underhåll. Då upphör också vägrätten och fastighetsägaren får återigen disponera marken. Den mark som behöver tas i anspråk anges i vägplanen.
Vägområde Den här bilden visar det fastställda vägområdet för en väg, dvs. den mark som tas i anspråk med vägrätt. Till vägområdet hör inte bara vägbanan utan också diken, slänter, bullerskydd, räcken, vägmärken, belysning med mera som har direkt koppling till vägen. (Vägområdet utgörs av den mark som behövs för väganordningarna. Väganordningar är de anordningar som stadigvarande/permanent behövs för vägens bestånd, drift eller brukande.)
Mark under byggtiden Vägområde I ett vägbyggnadsprojekt kan det i vissa fall finnas ett behov av att tillfälligt använda markområden under byggtiden. Det kan t.ex. behövas för tillfälliga transportvägar och för upplag av massor. Trafikverket kan i vägplanen reservera mark för detta genom en tillfällig tidsbegränsad nyttjanderätt. Marken återlämnas till fastighetsägaren efter angiven tid. Vi betalar ersättning till fastighetsägaren för den tillfälliga nyttjanderätten. Yta som används under byggnadstiden, t.ex. för massupplag
Besiktningar/Gränsmarkeringar Hus och vattentäkter besiktigas före byggstart om risk finns för skador. Befintliga gränsmarkeringar som riskerar att skadas mäts in före byggstart. Efter att bygget har färdigställts återutsätts skadade/förlorade markeringar av Lantmäteriet. Hus och vattentäkter besiktigas, dvs. Trafikverket gör en inventering av befintliga sprickor och skador, före byggstart om risk finns för skador. Befintliga gränsmarkeringar som riskerar att skadas letas upp och dokumenteras innan byggstart. När vägen är färdigbyggd återutsätts skadade/förlorade markeringar av Lantmäteriet.
Nyttjanderättshavare, t.ex. jordbruksarrendatorer Vad ersätts? Vem kan få ersättning? Fastighetsägare Servitutshavare Nyttjanderättshavare, t.ex. jordbruksarrendatorer Vad ersätts? Markintrånget – Minskning av fastighetens marknadsvärde 25 %-påslag på markintrång Annan skada Uppräkning med index och ränta Inlösen av fastighet Synnerligt men för fastigheten eller del därav Tidig inlösen i undantagsfall (55 § + 55 a § + 55 b § Väglagen) Vid intrång bestäms ersättningen i enlighet med Väglagens regler. Väglagen hänvisar sedan vidare till ersättningsreglerna i fjärde kapitlet expropriationslagen. Vilka är det då som kan få ersättning vid intrång på grund av byggande av väg. Jo, det är fastighetsägare, servitutshavare (t.ex. rätt att köra på anans väg, ta vatten ur brunn etc.) och nyttjanderättshavare som t.ex. jordbruksarrendatorer. Ersättningen ska täcka fastighetens marknadsvärdesminskning, dvs. skillnaden mellan fastighetens marknadsvärde innan vägbygget och efter ska ersättas. I ersättningen för marknadsvärdesminskningen ingår ersättning för markintrång, byggnader som rivs, träd som avverkas, immissioner m.m. Den 1 augusti 2010 gjordes en förändring i expropriationslagen som innebär att Trafikverket ska ersätta fastighetsägaren med ytterligare 25 % på den uppkomna marknadsvärdesminskningen. Utöver marknadsvärdesminskningen utgår ersättning för annan skada. Det är en ersättning till fastighetsägare eller rörelseidkare för ökade kostnader eller minskade intäkter som drabbat dem personligen och som är direkt orsakade av markintrånget, t.ex. skördeskador, flyttkostnader och omställningskostnader och förtidig avverkning. Ersättningen räknas upp med index och ränta från den dag marken tas i anspråk, till dess att utbetalning sker. Ersättningen för intrånget ska bedömas på ett rättvist och rättssäkert sätt. Det innebär att lika fall ska behandlas lika och ersättningen ska vara förutsägbar och kunna motiveras utifrån förhållandena på den enskilda fastigheten. Om synnerligt men (mycket stort intrång i den pågående markanvändningen) för fastigheten eller del därav skulle uppstå kan inlösen av området bli aktuellt. En fastighetsägare kan i undantagsfall få sin fastighet inlöst även innan en plan har fastställts. Det gäller om fastighetsägaren har en mycket besvärlig situation (det vill säga då fastighetsägaren av skäl som till exempel dödsfall eller skilsmässa är tvungen att sälja fastigheten under just den här perioden) och det är sannolikt att fastigheten kommer att behövas för en väg.
Reglering av intrång Trafikverket meddelar genom brev vilket datum marken kommer att tas i anspråk för vägutbyggnad. Intrånget regleras i allmänhet när vägen är färdigbyggd. Ersättningsbeloppet räknas upp med index och ränta från den dag marken togs i anspråk. Trafikverket kommer genom brev att meddela vilket datum marken kommer att tas i anspråk för vägutbyggnad. Eftersom den mark som tas i anspråk ska värderas vid den tidpunkt då ianspråktagandet sker, dvs. då vägen börjar byggas, är det inte möjligt för oss att redan nu träffa några överenskommelser om ersättning. Intrånget regleras i allmänhet när vägen är färdigbyggd eller under tiden vägen byggs. Då ser man dessutom vilka skador som uppstått på fastigheten. Ersättningsfrågan kan därför inte överklagas nu i samband med framtagandet av vägplan utan det görs i en särskild process som jag återkommer till. Ersättningen räknas upp med index och ränta från den dag marken togs i anspråk. På så sätt missgynnas inte fastighetsägaren av att utbetalningen av ersättningen sker efter att marken har tagits i anspråk.
Tack för uppmärksamheten! Några ytterligare frågor?