Validering och Kalibrering av Sampers

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Spirometri: Hur mäter vi? Jenny Hallberg, BMA, Med Dr Sachsska Barnsjukhuset.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 SEPTEMBER L3SUPPORT-434: Beskrivning av utbildning för sökandewebben Jag hittar ingen möjlighet i innevarande MIT-miljö att.
Roland Carlsson.  Att skapa en bild av en produkts flödesväg från leverantör till kund (kan även vara t ex enbart genom den egna produktionen)  Att.
Olycksfall och skador. Undvika skador Det är viktigt att värma upp före isträning för att undvika skador. Det är även viktigt att jogga ned sig och stretcha.
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
Föreläsning 5 (Kajsa Fröjd) Tidsserier Kap 13.1 Man har en kvantitativ responsvariabel som mäts vid olika tidpunkter. 1.
SU:s åtgärdsplan Tom september 2015 Intäkter+620 mnkr6,2% Personal inkl. bemanning+349 mnkr5,6% Läkemedel+175 mnkr 16% Material, varor tjänster+141 mnkr9,8%
Inför nationella provet i svenska
D A B C Vems påstående stämmer? I bilden står talen 9, – 11 och 2 3
Full kostnadstäckning
En hållbar organisation
Projekt Validering SPOR Användarmöte Stockholm
Nätutläggning kollektivtrafik
Julfirande 2016 – inköpsplaner för stora och små
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Sampers användardag 20 september 2016
Sampers användardag Christian Nilsson
Avbrott i nätinfrastrukturen på US
Digitalisering, flera begrepp i samma term
Felrättning och information: uppdaterad uppdaterad
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Sampers Användardag 2016 Inledning Carsten Sachse Expertcenter
Kapacitetsanalys av cirkulationsplatsen
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Formativt lärande.
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Förändringar i FIFA efter sommaren 2017
Genomgång av Verifiering av tjänsteproducent
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
- Geografi - Att studera helheten.
Manual Styrande dokument.
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Riksrevisionen Årlig Revision
Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö
Industriella revolutionen
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
Ifyllande av personlig tidbok
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
LIGHT ECO Energieffektiv styrenhet för belysning
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Nya hastighetsgränser
Lärartäthet - Exempelanalys
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Antal besökare och besöksflöden i Kåseberga
Mobiltelefonins utveckling
Användarupplevelse - undersökning, tester, utveckling & förbättring
Medarbetareinformation
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Provisionsinformation
PERSONUPPGIFTER I JIRA
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Industriella revolutionen
Led- och muskelmottagning
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Inför nationella provet i svenska
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Gymnasievalet 2019 Vad händer nu?.
Nya hastighetsgränser
Järnväg Totalt fraktades drygt 74 miljoner ton gods med järnväg i Sverige Skogsnäringens andel av detta var cirka 21 procent, eller 15,6 miljoner.
Presentationens avskrift:

Tvärförbindelse Södertörn och kalibrering Sampers 160921 Leonid Engelson, Johannes Östlund

Validering och Kalibrering av Sampers Sampers tillhandahålls med kalibrerad efterfrågemodell Resefrekvens, färdmedelsandelar, reslängdsfördelning är kalibrerade mot RVU för den långväga samt för varje regional modell Resor över SM-snittet och över Älvsnittet är kalibrerade mot RVU Validering bör göras vid alla objektanalyser Samla och sammansätta relevanta trafik- och/eller passagerarflöden Jämföra med modellresultat Hitta och fixa fel i indata (nätet, markanvändning, parametrar) Validera om Överväga kalibrering om fortfarande stora avvikelser som kan påverka beslut Efter ev. kalibrering, validera om

Kalibrering Justering av en eller flera efterfrågematriser i nulägesprognosen Kan göras med ”Gradient Demand Adjustment” i Emme Krav på kalibreringen Matrisen ska inte förändras för mycket (kontrollera rad- och kolumnsummorna) Ska återspeglas i resematriser som Samkalk använder för beräkning av KÖ Ska överföras till justering av prognosmatriser Kalibreringen kräver bra förståelse av Standardriggningen och makrona Indata till Samkalk Indata till och resultat från assignment i Emme

Exempel av kalibrering – Tvärförbindelse Södertörn De befintliga vägarna på Södertörn är inte anpassade för tunga transporter Brister i trafiksäkerheten och framkomligheten Trafikverket ska planera för byggstart för 20 kilometer ny sträckning av väg 259 från E4/E20 vid Skärholmen/Kungens kurva till väg 73 vid Haninge centrum Tre alternativa korridorer

Validering Personbil dygnflöden Lastbil dygnflöden Bra överensstämmelse i N-S riktning Kraftig underskattning längs den planerade vägen (ca 25%) Lastbil dygnflöden Kraftig underskattning generellt (20-30%) OBS! baserad på modellversionen 160401,innan fel i kalibreringsparametrar och yrkesmatriser upptäcktes

Kalibrering av efterfrågematriser Samkalk använder ärendespecifika efterfrågematriser matriser för hela dygnet för beräkning av KÖ I SAMM läggs inte ut dessa matriser på nätet utan utläggningen sker för varje period (fm max, lt, em max, natt) för att modellera trängsel och trängselskatt. De periodspecifika flödena viktas till dygnflöden i efterhand. 2 alternativ Ta fram trafikräkningar och kalibrera efterfrågematriser för varje period för sig, sedan vikta ihop till efterfrågematriser för dygn Lägga ut hela efterfrågematriser för dygn och kalibrera mot dygnsräkningar Alt 2 är mycket enklare men kan bara användas om resultat för utläggning dygn ligger nära de kombinerade flödena från olika tidsperioder

Vilken nätutläggningsmetod på dygnsnivå bör användas för kalibreringen? Kalibreringen görs med Standard Assignment (5.21), Multiclass tillämpades inte eftersom trafikmätningar per tidsvärdeklass inte var tillgängliga. Personbilar och lastbilar separat (skulle kunna göras som Multiclass) VDF för personbilar dygn (volau/0.07) Testades för personbilar: Enbart snabbaste tid Viktad kombination av restid, reseavstånd och trängselskatt Viktad kombination av restid och trängselskatt 1 gav något bättre överensstämmelse med basprognosen än 2 och 3

Vilken nätutläggningsmetod på dygnsnivå bör användas för kalibreringen av lastbilar? Indata till Samkalk för SAMM genomför två typer utläggningar där lastbilsmatriser deltar: Dygnsmatriser läggs ut på nätet med VDF som beräknar restiden för lastbilar. Används för att skapa restidsmatriser för lastbilar till Samkalk. Lastbilsvolymer på länkar skapas som biprodukt, skrivs sedan över. Latbilsmatriser delas ut i perioder och läggs ut tillsammans med personbilar med VDF som beräknar restiden för personbilar. Latbilsvolymer från olika perioder viktas ihop och sparas på samma plats (länk attribut) som lastbilsvolymer från första utläggningen. Vid kalibreringen mot trafikräkningar måste därför personbils-VDF användas Enbart snabbaste tid Viktad kombination av restid och reseavstånd Resultat från båda stämde lika bra med basprognosen, 1 valdes för enkelhets skull

Länkar som använts vid kalibreringen

Före och efter kalibreringen (3 iter.), personbilar

Före och efter kalibreringen (3 iter.), lastbilar

Förändring av matriserna 0,3% 1% Förändring i enstaka relationer mellan -2% och +30% Justeringen kan göras på relationsnivå, aggregeringen till grupper av zoner inte nödvändig

Proportionering Samkalk behöver otransponerade ärendevisa personbilmatriser Antalet resor i producerad i (i) och attraherad till (j) i varje ärende justeras med kvoten = Dygnflöde från (i) till (j) efter kalibreringen / Dygnflöde (transp+otransp) från (i) till (j) före kalibreringen

Överföring till framtida år Differensmetoden: P = (B-N)+S Kvotmetoden: P = (B/N)S Daly et al: P = (B/N)S om S<5N; P = S + 5(B – N) annars Fördelar med Daly Undviker negativa värden i P Undviker ”explosion” vid stora förändringar i prognosåret (S) jämfört med basåret (N) Kontinuerlig m a p S Tillämpas på varje ärende B och N sparas i framtidsbasen Bil Särskilt makrosteg strax efter efterfrågeberäkningen i ”Indata till Samkalk”, både JA och UA. Sparar P på samma plats som S.

Samkalkresultat Den totala nyttan ökar med ca 20%

Slutsatser Fullt möjligt att genomföra kalibrering inför vägobjektanalys i SAMM Kalibrering på dygnsnivå har varit möjlig. I mer centrala lägen kan det vara nödvändig med kalibrering på timnivå. Bör utredas vid varje fall Daly:s metod för överföring till framtiden fungerar bra Viktigt att ta fram dokumentation av standardriggningen