Betyg i moderna språk nu redan i år 6

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Advertisements

Mål och betygskriterier
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
© Steve Wretman & Helena Moreau
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Ämnesspecifik läskompetens Kontext - Handlar om att kunna läsa och förstå en text utifrån det sammanhang den finns i. Lärarens jobb blir att ge en förförståelse.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Betyg och bedömning Alla ska nå målen. Nytt betygsystem Betyg från år 6 A – F Lärare måste ha behörighet i ämnet de ska sätta betyg i. Blockbetyg i so.
Dagens genomgång Bakgrundsfaktorer Strategier Studieteknik Kompensatoriska hjälpmedel Samordnare Ingvor Berndt,
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Svenska som andraspråk 1
Välkommen till Uppsala universitet!
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa sakprosa
XX kommun Kommunikationsplan.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
LPP – rörelse Dans åk 8 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Temaarbete – Mamma Mu Ella, Klara & Marika.
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Argumenterande text.
Välkomna till årskurs 6! Mentorer: Helen Webster (engelska, matematik) Terese Andersen (svenska, SO) Petra Yngström (matematik, NO)
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
Regiongemensam elevenkät 2016
Engelska – English Pick a colour…
Etik- planering.
Läsförståelse.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Regiongemensam elevenkät 2016
Innehåll i och användning av läromedel.
Strategier för att förstå det vi läser
5768 visningar på Youtube.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
LPP – HLR HLR och säkerhet
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Timplan för grundskolorna i Angered
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Regiongemensam elevenkät 2016
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
- Att vara personlig och beröra
Regiongemensam elevenkät 2016
Diagnos och delaktighet
Textgenrer.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Regiongemensam elevenkät 2016
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
WCAG-checklistan Så här ska du använda checklistan.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Tips för det praktiska ledarskapet
Djuren möter ungdomskulturen
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Presentationens avskrift:

Betyg i moderna språk nu redan i år 6 Mia Smith, förstelärare Vallhamra skola, Partille

Då och nu Fram till vt -18 Timplan fördelad på år 4-9 Betyg i år 7-9 Kunskapskrav för år 9 Från ht -18 Timplan fördelad på 4-6 och 7-9 Betyg i år 6 och i år 7-9 Kunskapskrav för år 6 och år 9 Terminsbetyg: bedömning sker på de delar som behandlats. VT år 6 och VT år 9 ska alla delar av kunskapskraven bedömas.

Kommunikationens innehåll Centralt innehåll 4-6 Ämnesområden som är välbekanta för eleverna. Vardagliga situationer, intressen, personer och platser. Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där språket används. Centralt innehåll 7-9 Ämnesområden som är välbekanta för eleverna. Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser. Åsikter, känslor och erfarenheter. Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där språket används.

Reception Centralt innehåll 4-6 Centralt innehåll 7-9 Tydligt talat språk och enkla texter som är instruerande och beskrivande, till exempel från olika medier och i kombination med illustrationer. Olika former av enkla samtal och dialoger. Sånger och ramsor. Enkel information och enkla meddelanden. Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord i tal, till exempel genom att gissa och dra slutsatser med hjälp av sammanhanget. Olika sätt att hitta enkel, tydlig information i givna källor på internet och i andra medier. Språkliga företeelser i det språk eleverna möter, med betoning på uttal och intonation samt sambandet mellan skrift och uttal. Hur ord och vardagsfraser används i olika situationer. Centralt innehåll 7-9 Tydligt talat språk och texter som är instruerande och beskrivande från olika medier. Olika former av samtal, dialoger och intervjuer. Berättelser och annan fiktion även i talad eller dramatiserad form samt sånger och dikter. Muntlig och skriftlig information, till exempel reklam, tidtabeller och notiser. Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talat språk och texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form och innehåll. Olika sätt att söka och välja texter och talat språk från internet och andra medier. Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer, stavning och interpunktion i det språk som eleverna möter. Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer. Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar och samtal.

Reception Kunskapskrav 4-6 Kunskapskrav 7-9 E: Eleven kan förstå vanliga, enkla ord och fraser i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo samt i korta, enkla texter om välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form kommentera innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. För att underlätta sin förståelse av innehållet kan eleven använda sig av någon strategi för lyssnande. C: enkla ord och fraser / i mycket enkel form / tillfredsställande A: det huvudsakliga innehållet och uppfatta tydliga detaljer / i enkel form / gott Kunskapskrav 7-9 E: Eleven kan förstå det mest väsentliga av innehållet i tydligt talat, enkelt språk i lugnt tempo samt i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för och kommentera innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna kan eleven välja och använda sig av någon strategi för lyssnande och läsning. Eleven kan välja bland texter och talat språk av enkel karaktär och från olika medier samt med viss relevans använda det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. C: det huvudsakliga innehållet och uppfatta tydliga detaljer / i enkel form … och detaljer / tillfredsställande / i viss utsträckning välja och använda sig av strategier A: helheten och uppfatta väsentliga detaljer / översiktligt … och detaljer / gott / i viss utsträckning … strategier

Reception Centralt innehåll 4-6 Kunskapskrav 4-6 Tydligt talat språk och enkla texter som är instruerande och beskrivande, till exempel från olika medier och i kombination med illustrationer. Olika former av enkla samtal och dialoger. Sånger och ramsor. Enkel information och enkla meddelanden. Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord i tal, till exempel genom att gissa och dra slutsatser med hjälp av sammanhanget. Olika sätt att hitta enkel, tydlig information i givna källor på internet och i andra medier. Språkliga företeelser i det språk eleverna möter, med betoning på uttal och intonation samt sambandet mellan skrift och uttal. Hur ord och vardagsfraser används i olika situationer. Kunskapskrav 4-6 E: Eleven kan förstå vanliga, enkla ord och fraser i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo samt i korta, enkla texter om välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form kommentera innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. För att underlätta sin förståelse av innehållet kan eleven använda sig av någon strategi för lyssnande. C: enkla ord och fraser / i mycket enkel form / tillfredsställande A: det huvudsakliga innehållet och uppfatta tydliga detaljer / i enkel form / gott

Produktion och interaktion Centralt innehåll 4-6 Enkla presentationer, meddelanden, beskrivningar och dialoger i tal och skrift. Strategier för att lösa språkliga problem i samtal, till exempel gester och frågor. Språkliga företeelser för att förtydliga kommunikationen med betoning på uttal och intonation. Centralt innehåll 7-9 Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift. Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar. Språkliga strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor och bekräftande fraser och uttryck. Språkliga företeelser för att förtydliga och berika kommunikationen som uttal och intonation, stavning och interpunktion, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer.

Produktion och interaktion Kunskapskrav 4-6 E: I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig mycket enkelt och i huvudsak begripligt med enstaka vanliga ord och fraser. I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig mycket enkelt och i huvudsak begripligt med enstaka vanliga ord och fraser. Dessutom kan eleven använda sig av någon strategi som löser enstaka enkla problem i interaktionen. C: mycket enkelt och begripligt med vanliga ord och fraser / mycket enkelt och begripligt med vanliga ord och fraser / någon strategi … enkla problem A: enkelt och relativt tydligt med vanliga ord och fraser / enkelt och relativt tydligt med vanliga ord och fraser / några strategier … enkla problem Kunskapskrav 7-9 E: I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och begripligt med fraser och meningar. För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enstaka enkla förbättringar av egna framställningar. I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. Dessutom kan eleven välja och använda sig av någon strategi som löser problem i och förbättrar interaktionen. C: enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande / enkla / enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar / några olika strategier A: enkelt, relativt tydligt och relativt sammanhängande / enkla / enkelt och tydligt med ord, fraser och meningar samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation / flera olika strategier

Produktion och interaktion Centralt innehåll 4-6 Enkla presentationer, meddelanden, beskrivningar och dialoger i tal och skrift. Strategier för att lösa språkliga problem i samtal, till exempel gester och frågor. Språkliga företeelser för att förtydliga kommunikationen med betoning på uttal och intonation. Kunskapskrav 4-6 E: I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig mycket enkelt och i huvudsak begripligt med enstaka vanliga ord och fraser. I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig mycket enkelt och i huvudsak begripligt med enstaka vanliga ord och fraser. Dessutom kan eleven använda sig av någon strategi som löser enstaka enkla problem i interaktionen. C: mycket enkelt och begripligt med vanliga ord och fraser / mycket enkelt och begripligt med vanliga ord och fraser / någon strategi … enkla problem A: enkelt och relativt tydligt med vanliga ord och fraser / enkelt och relativt tydligt med vanliga ord och fraser / några strategier … enkla problem

Kultur och levnadssätt Centralt innehåll - kommunikationens innehåll 4-6 Ämnesområden som är välbekanta för eleverna. Vardagliga situationer, intressen, personer och platser. Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där språket används. Centralt innehåll - kommunikationens innehåll 7-9 Ämnesområden som är välbekanta för eleverna. Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser. Åsikter, känslor och erfarenheter. Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där språket används.

Kultur och levnadssätt Kunskapskrav 4-6 E: Eleven kommenterar i mycket enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används. C: i mycket enkel form A: i enkel form Kunskapskrav 7-9 E: Eleven kommenterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och kan då också göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. C: i enkel form A: översiktligt

Kultur och levnadssätt Centralt innehåll - kommunikationens innehåll 4-6 Ämnesområden som är välbekanta för eleverna. Vardagliga situationer, intressen, personer och platser. Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där språket används. Kunskapskrav 4-6 E: Eleven kommenterar i mycket enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används. C: i mycket enkel form A: i enkel form

https://padlet.com/miasmi0729/xleuqa69nkju Internet Centralt innehåll 4-6 Olika sätt att hitta enkel, tydlig information i givna källor på internet och i andra medier. Vilka webbsidor kan vara aktuella för elever i år 6 inom respektive språk? Ge förslag och tyck till om de förslag som andra givit. https://padlet.com/miasmi0729/xleuqa69nkju

Edcamp - diskussioner Upplever vi det centrala innehållet som rimligt? Hur? Stämmer det överens med de läromedel vi använder? Om inte, vad skiljer? Hur kompenserar vi detta? Upplever vi kunskapskraven som rimliga? Hur? Vilka delar av kunskapskraven kan vara aktuella för mig/oss att använda när jag/vi sätter betyg vid höstterminens slut? Diskutera vilken sorts uppgifter som kan ge bedömningsunderlag för denna en av de förmågor som nämns i kunskapskraven. Bonus: kan uppgiften bedöma fler förmågor än den tänkta? Vilken eller vilka? På vilket sätt?

Tack för ert engagemang! Källa Skolverket: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3975 Kontakt: mia.smith@edu.partille.se Tack för ert engagemang!