Exempel från verkligheten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FÖRA BARN PÅ TAL En metod att stärka föräldraskapet när
Advertisements

Frågor som underlättar för ungdomar att testa sitt cannabisberoende/missbruk och sitt missbruksmönster.
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Barnanpassad utredning
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
som underlag för skolutveckling och eget lärande
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Stress Vad är stress? Hur påverkas människor av stress?
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Mindfulness – en hjälp på vägen
Kliniska problem med sjukskrivning
Vård.
Bedömningsinstrument
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Det sociala sammanhangets betydelse
Ta ställning och handla!
Vara brottsoffer eller vittne
Hantera en kronisk sjukdom
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Behovsanalys och brukardialog 2011
Brukarundersökning 2014 Enkät till brukare med beslut om växelvård på Lupinängen Tumba vård- och omsorgsboende.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Parallella stödgrupper för barn och föräldrar
Ingrid Lindberg, Elin Carlson och Stefan Frisk Medicinkliniken Eksjö
Vad är en depression? Nedstämdhet eller minskat intresse eller glädje måste föreligga. Dessutom har man minst fem av följande symtom under samma tvåveckorsperiod:
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Barn som anhöriga Hearing 17 januari 2013 Hur arbetar BRIS Vad berättar barn för BRIS Slutsatser BRIS.
Hej. Allt är inte så lätt som det låter Även om man är vuxen och har förstått, är det inte säkert att man gör som man blir tillsagd.
Palliativ vård De fyra hörnstenarna.
Existentiella frågor i dödens närhet
Mental hälsa.
Socialpsykologi.
Barn och stress.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Kommunikationsprocesser
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Ångest/ Oro.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Psykiskt funktionsnedsättning
LIVSSTIL & HÄLSA Elevhälsan, Varagårdsskolan
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Barn som närstående.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Kontaktcenter Stockholm Brukarundersökning 2009
Vad är 1177 Vårdguiden?.
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Den här presentationen innehåller:
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Exempel från verkligheten En äldre kvinna som har lungcancer med spridning är inlagd på en vårdavdelning. Man har försökt behandla henne med cytostatika men hon har bara blivit sämre i sitt tillstånd och läkarna har haft ett brytpunktssamtal med henne, hennes make och deras tre vuxna döttrar. Hennes barnbarn har också hälsat på henne på sjukhuset. Kvinnan blir nu sämre för varje dag som går och maken känner sig frustrerad över att det inte finns något mer man kan göra för att bota sjukdomen. Hur kan man bemöta honom i sin sorg? 2018-12-26

Exempel från verkligheten Tidigare frisk kvinna inkommer akut då hon har fått ett hjärtstopp. Hennes make är på plats tillsammans med deras tre barn som är 3 och 7 år gamla. Familjen har inte känt till att kvinnan har haft något hjärtfel sedan tidigare. Hon vårdas på IVA och är inte kontaktbar. Maken har stöd av sin syster som kan hjälpa till att ta hand om barnen. Övriga släktingar bor inte i närheten. Alla är mycket ledsna och uppgivna. Hur bemöter ni den här familjen? 2018-12-26

Exempel från verkligheten Ett par veckor senare har kvinnan som fick ett hjärtstopp återhämtat sig och flyttats över till en vårdavdelning. Hon har inga minnen från vårdtiden på IVA och uppträder oroligt. Hon har svårt att sova och har koncentrationssvårigheter som gör att hon inte minns allt som sjuksköterskorna informerar henne om. Hennes make spenderar mycket tid på sjukhuset och de känner sig osäkra på hur allt ska bli framöver. Hur bemöter ni familjen i det här skedet? 2018-12-26

Att skapa ett bra samtal Många saknar kunskap om vad det är som skapar goda förutsättningar för ett bra samtal. Hemligheten bakom ett bra samtal ligger i att vara flexibel, visa intresse, lyssna och skapa en god kontakt. 2018-12-26

Fysiska förutsättningar för samtal En stressad miljö med störningar som telefonsamtal, brist på tid, trötthet, hunger (till exempel om samtalet försenar lunchen för personalen) kan göra att samtalet försvåras. Se till att avsätta tid till samtalet och sitt gärna avskilt med personen. Det är lättare för patienten att få förtroende för dig och känna sig trygg med att prata om sina känslor om du visar att du är koncentrerad på personen. 2018-12-26

2018-12-26

Sjuksköterskan och patienten Exempel 1 Exempel 2 2018-12-26

Sociala förutsättningar för samtal Se till att samtalet blir en dialog, inte en monolog genom att låta patienten ställa frågor och vara delaktig i konversationen. Detta gör patienten mer samarbetsvillig. Visa nyfikenhet och genuint intresse för personens situation och önskemål. Även om vi inte kan tillgodose alla behov så underlättar det om patienten känner sig hörd. 2018-12-26

Blah blah blah 2018-12-26

2018-12-26

Patienten och anhöriga Patienten är självklart i fokus, men glöm inte bort att även uppmärksamma anhöriga som ofta står bredvid och känner sig hjälplösa och oroliga. Använd familjeformuläret (finns i Cosmic) – syftet med detta är att uppmärksamma barn som anhöriga och erbjuda information och stöd. Dokumentera under gemensamma dokument och social bakgrund  minderåriga barn. 2018-12-26

Konsten att ställa frågor Använd öppna frågor för att få mer uttömmande svar och slutna frågor när du vill få tydlig, konkret information. 2018-12-26

Öppna frågor Hur mår du? Vad hände? Vad betyder det här för dig? Vad tänkte du på i den situationen? Hur påverkas du av det som hänt? 2018-12-26

Slutna frågor Gör det ont? Tycker du att det känns jobbigt? Är du ledsen? Sover du dåligt? Mår du illa? 2018-12-26

Uppföljningsfrågor Kan du berätta mer? Vad tänker du om detta? Kan du förklara vad du menar? Är det något annat du undrar över? 2018-12-26

Tystnad Det är viktigt med pauser i samtal eftersom de ger tid till eftertanke. Ibland kan det vara bra att våga vänta in patienten om den har varit tyst en stund. 2018-12-26

Att sammanfatta samtalet Vad vi har kommit fram till är att… Nu börjar tiden för samtalet ta slut, men om vi ska sammanfatta det vi har pratat om så vill du att… 2018-12-26

Hjälpa patienten att förstå helheten KASAM – är en förkortning av begreppet känsla av sammanhang myntat av Aaron Antonovsky (1991). Olika människor hanterar svåra livssituationer och kriser på olika sätt. Enligt KASAM är det lättare för en individ att hantera påfrestningar om sammanhanget är begripligt (jag förstår), hanterbart (jag kan) och meningsfullt (jag vill). 2018-12-26

2018-12-26

Väntan och ovisshet Olika utredningar, provtagningar och väntan på besked kan framkalla en påfrestande oro och ibland ångest. Många gånger blir det lättare för patient och anhöriga att hantera situationen när de har får svar på vilken diagnos det rör sig om. Om en patient känner att sig bekräftad av vårdpersonalen stärker det tilltron till den egna förmågan att ta sig igenom svår förändring. 2018-12-26

2018-12-26

Krisreaktioner Det är normalt att reagera på omskakande händelser. Reaktionerna kan komma direkt eller över tid. Vi brukar rekommendera att patienter och anhöriga försöker hitta tillbaka till vardagliga rutiner så snart som möjligt och att försöka hitta en eller ett par personer att prata med. 2018-12-26

Vanliga fysiska krisreaktioner Huvudvärk Hjärtklappning Yrsel Smärta och spänningar Skakningar Illamående Känsla av andnöd 2018-12-26

Vanliga psykiska krisreaktioner Nedstämdhet och sorg Rastlöshet, oro, ångest Hjälplöshet Vrede, irritation Skuldkänslor Känsla av tomhet Koncentrationssvårigheter Sömnstörningar, mardrömmar 2018-12-26

Hur kan vi stötta våra patienter? Respektfullt bemötande Bekräftelse Upprättelse Omtanke Medmänskligt stöd Resultat? Patienten känner sig som en värdefull person och kan hitta kraft hos sig själv. 2018-12-26

Det svåra samtalet 2018-12-26

Hur kan vi stötta våra patienter? Det allra enklaste, att en annan människa bara finns där, betyder mycket när en person har det som värst. Att någon uthärdar och är närvarande så att patienten kan ta kontakt när han eller hon klarar det. Att finnas där, lyssna, kommentera, utan att försöka åstadkomma stora förändringar 2018-12-26

2018-12-26

Kontakta vem? Kurator för stödjande samtal, rådgivning Psykolog för djupgående bearbetning, beteendeförändring Präst, Imam, buddhistisk kontaktperson för existentiella samtal, praktisk hjälp 2018-12-26