De 33 skånska kommunernas intresseorganisation
Välkommen till Verksamhetsmöte för VO-College Skånes styr- och arbetsgrupper Dagens program Angelika Looft, Ordförande VO-College Skåne hälsar välkommen Linda Leveau, samordnare likarätt och värdegrundsutveckling ”Hur påverkar normer vår professionalitet?” Zenita Cider, VD VO-College gör tillsammans med Gunilla Kajrup, regional processledare, en omvärldsanalys av vad som är på gång regionalt och nationellt Dialogcafé Hur går vi vidare regionalt och lokalt? Avslutning kl.16.15
På väg in (certifiering vt 2017): Medlemmar: Båstad, Ängelholm, Klippan, Örkelljunga, Helsingborg, Landskrona, Svalöv, Malmö, Lund, Ystad, Simrishamn, Tomelilla, Trelleborg, Svedala, Vellinge, Eslöv, Höör, Hörby, Sjöbo, Skurup På väg in (certifiering vt 2017): Hässleholm, Östra Göinge, Perstorp, Bromölla, Osby, Höganäs, Sölvesborg Utanför: Bjuv, Åstorp, Kävlinge, Lomma, Burlöv, Staffanstorp, Kristianstad
X X X X Den demografiska utmaningen År 2007 var det 153 162 elever som började gymnasieskolan Elevantalet minskar med 35–40 % fram till 2015 Den demografiska utvecklingen är likartad i hela landet X X X X
Ungdomsutbildningen Tjejer Killar Antal som började Omvårdnadsprogrammet Tjejer Killar HT 07 3 620 (2,8 %) 86 % 14 % (130 298) Började Vård- och omsorgsprogrammet HT 11 3 400 79 % 21 % HT 12 3 200 81 % 19 % HT 13 3 300 (3,3 %) 82 % 18 % (97 500) HT 14 3 200 (3,3 %) 78 % 22 % (97 000) HT 15 3 200 (3,4%) 81 % 19 % (95 200) HT 16 3 300 (3,3%) 82 % 18 % (98 700) Introduktionsprogrammet 26 600 elever hösten 2015 och 37 700 hösten 2016. (10 800 tjejer och 26 900 killar)
Föreningen Vård- och omsorgscollege Styrelsen SKL Kommunal Vårdföretagarna KFO, KFS Pacta Nationella rådet SKL Kommunal Vårdföretagarna KFO, KFS Pacta Regionala college Regionala samordnare Kansli 4 anställda Skolverkets nationella Programråd BF & VO Lokala college Värd för NKR Certifierare
VO-College 22 regionala college 85 lokala VO-College 210 kommuner 77 privata arbetsgivare 19 landsting/region 127 gymnasieskolor 157 vuxenutbildare
Parterna överens – så säkrar vi framtidens kompetensförsörjning i vård och omsorg att förespråka en tydlig modell för yrkesutveckling där de olika nivåerna vårdbiträde, undersköterska och undersköterska med specialistutbildning definieras. att verka för ett nationellt reglerat utbildningsinnehåll för vårdbiträden, undersköterskor och undersköterskor med specialistutbildning. att yrket vårdbiträde definieras, samt att det fastslås vilken utbildningsnivå och vilket utbildningsinnehåll som behövs för yrket. att verka för en nationell valideringsmodell. Vårdbiträdenas och undersköterskornas kunskap ska valideras mot de fastställda kurserna i vård- och omsorgsprogrammet för respektive yrke. att verka för fler utbildningsplatser med specialistinriktning för undersköterskor på Yrkeshögskolan. att stödja förslaget i utredningen Nationell kvalitetsplan för äldreomsorgen avseende att tillsätta en utredning med uppdrag att utreda förutsättningarna för en skyddad yrkestitel för undersköterskor.
Utlysning för ESF Nationellt av genomförandeprojekt med inriktning ”Effektivare strukturer för en bättre Yrkesutbildning” Utmaning Attraktionskraften till både yrkesutbildning och arbete inom vård och omsorg behöver öka. Branschens bredd med flera olika yrkesområden behöver synliggöras och att utbilda sig till ett yrke inom vård och omsorg ska ses som en möjlighet av både män och kvinnor. I Vård- och omsorgscollege samverkansstruktur finns en potential som kan nyttjas i högre grad då det gäller att öka attraktionskraften, i dagsläget saknas både gemensamt vedertagna metoder och ett systematiskt arbete.
Metodutveckling riktad till studie- och yrkesvägledare som stärker branschens medverkan för att öka attraktiviteten yrkesambassadörer, upplevelseverkstäder, tävlingar, öppet hus PRAO två veckor på en arbetsplats eller yrkesprogram för att visa på möjligheterna för både kvinnor och män att utbilda sig och arbeta inom vård och omsorg
Utmaning Strukturer och stöd för lärande och utveckling på arbetsplatserna behöver vidareutvecklas som ett led i att attrahera fler, både kvinnor och män att söka sig till yrket. Genom utvecklade strukturer och ett ändamålsenligt stöd för arbetsplatslärande ökar möjligheten både till yrkesutveckling för medarbetare i stort och för att stödjande funktioner i form av handledare och språkombud mfl - Ta fram ett stödjande material som kan användas på arbetsplatserna som en del i att stärka förutsättningar för arbetsplatslärandet.
Utmaning Språk och kommunikationskompetens är viktig för alla och behöver utvecklas både inom ramen för yrkesutbildning och på arbetsplatser inom vård och omsorg. Synliggöra framgångsfaktorer i samverkan mellan yrkesutbildning med språkstöd och arbetsgivare inom vård och omsorg - Vidareutveckla det regionala arbetet med språkombudsutbildare och språkombud
Utmaning Efterfrågan på APL – platser inom vård och omsorg ökar och metoder för ändamålsenliga och nya sätt att handleda behöver utvecklas, som komplement till det arbete som görs i dag. metodstöd för implementering av Handledarutbildning steg 3 i fler regionala VO-College med utgångspunkt i hur uppdraget för handledare steg 3 utvecklas i några regioner utveckla nya pedagogiska modeller för handledning, testa dem i en pilotverksamhet och sedan arbeta in dem som en modul i VO-College nationella handledarutbildning följa upp hur VO-College nationella handledarutbildning har fungerat och utifrån resultatet göra nödvändiga revideringar.
På gång nationellt/regionalt 2017 Handledarutbildning steg 3 – 30 klara. 24 okt 2017 startar nästa regionala utbildning Språkombud – 20 klara. 19 maj 2017 startar nästa regionala utbildning Språkombudsutbildare – 5 utbildare i Skåne – ny nationell utbildning ht 2017 Pilotprojekt Extratjänster i samarbete med Af och kommunal YH – föreskrift nationellt likvärdig, Stödpedagog inlämnad YH – föreskrift nationellt likvärdig, Äldreomsorg verksamhetsnära chefer efterlyses för inspel Diplom nya regler fr o m vux 1 juli 2018, gy vt 2017 Översyn validering påbörjad Gemensam kompetensstege för usk i Skåne (se nästa bild)
Modell/äldreomsorg Baskompetens/steg 1 Utbildning: grund utbildning, Introduktion på arbetsplats, kortare kurser Erfarenhet: Ingen/begränsad yrkeserfarenhet inom relevant område Uppdrag: kontaktman, lättare ombudsuppdrag Fördjupad kompetens/ steg 2 Utbildning: grund utbildning samt internt eller externt utbildning för uppdraget Erfarenhet: yrkeserfarenhet Uppdrag: ombud/resurs inom ett el. flera kunskapsområden, handledare för nyanställda, bidra till kvalitets- och utvecklingsarbete Specialist kompetens/ steg 3 Utbildning: grund utbildning samt fördjupande kurs internt eller externt Erfarenhet: yrkeserfarenhet Uppdrag: specialist inom ett eller flera kunskaps-områden, driva kvalitets- och utvecklingsarbete Expert-kompetens/ steg 4 Utbildning: grund utbildning samt yrkeshögskolan, Ky, specialist-utbildning mm Erfarenhet: yrkeserfarenhet Uppdrag: Expert inom ett eller flera kunskaps-områden, utbildare, samordnare, leda kvalitets- och utvecklingsarbete
Vilka frågor tog vi upp på Verksamhetsmötets dialogcafé för VO-College Skåne 2016?
Dialogcafé 2017 Hur upprätthåller vi en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö? Hur kompetensutvecklar vi kostnadseffektivt? Alternativa karriärvägar för baspersonal? Hur implementerar vi effektivt Handledare steg 3 och/eller språkombud i våra verksamheter? Hur effektiviserar och prioriterar vi i vårt lokala collegearbete? Hur arbetar vi med HBTQ-frågor och jämställdhet i vårt lokala collegearbete? Övriga intressanta frågor?
Gunilla Kajrup Regional processledare Vård- och omsorgscollege Skåne gunilla.kajrup@kfsk.se 0728 - 85 48 23 www.vo-college.se/skane Gilla vår sida på Facebook och instagram!!