Programmering 4-6 Allt finns i en Padlet
Läroplanen Centrala innehåll, inte kunskapskrav. Vi ska göra, inte bedöma. Matematik Teknik
Datalogiskt tänkande Min tolkning av datalogiskt tänkande. Lägg ert fokus på att arbeta med det datalogiska tänkandet. Datalogiskt tänkande handlar om att utveckla ett analytiskt tänkande, att arbeta på ett strukturerat sätt för att lösa problem och att kunna göra generaliseringar.
Koden till ditt halsband Du ska pärla ett armband. Gör ett halsband där mönstret upprepar sig 5 gånger. Skriv/rita ned koden på ett papper Har du hittat någon bugg (fel) på ditt armband? Räck sedan över ditt halsband till den som sitter till vänster om dig som ska fortsätta på ditt mönster. Marie visar den första bilden Hur kan vi förenkla detta? Från helheten som är hela halsbandet till att bryta ner i mindre delar. Ta in programmeringsbegreppen. Kod, sekvens Vad arbetar vi med utifrån läroplanen i detta moment?
Sortera som en dator Vad ska sorteras? Vad är målet? Föra in information = data Flödesschemat är en grafisk beskrivning av en algoritm Fungerar det? = bugg Lösningen är uppdelad i sekvenser Fattar beslut efter de villkor som gäller = rätt utförande Hur data ska sorteras bestäms av algoritmer som programmerare skriver. En sorteringsalgoritm = sorteringsövning. Ger kommandon. Kan göras inomhus och utomhus. Kan ritas upp på gården. Kan lamineras på ett A3 där barnen kan flytta olika föremål. Blir det fel – backa, felsök efter bugg. Vad skulle ni kunna sortera med era barn? Answergarden https://answergarden.ch/625076 https://answergarden.ch/625076
Hitta skatten
Scratch JR Eller utforska roboteket.
Programmeringsresurser http://www.pedagoggotland.se/programmering/