Utveckling av en pedagogisk profil för avancerad nivå Programnämnd 9, Karolinska Institutet Anna Carin Wahlberg, universitetslektor, programdirektor specialistsjuksköterskeprogrammen och magister/masterprogrammet i klinisk medicinsk vetenskap Charlotte Silén, docent, programdirektor magister/masterprogrammet i medicinsk pedagogik Sofia Zwedberg, universitetsadjunkt, lärarrepresentant barnmorskeprogrammet
Den pedagogiska profilen för avancerad nivå Utvecklades ursprungligen av Charlotte Silén, Anna Carin Wahlberg och Lena von Koch 2011-12 i samarbete med programnämnd 9 Programnämnd 9: Barnmorskeprogrammet, Magister/masterprogrammet i klinisk medicinsk vetenskap, Magister/masterprogrammet i medicinsk pedagogik, 11 specialistsjuksköterskeprogram Innehåller 5 generella kompetenser Har utvecklats i faser Anna Carin Wahlberg 17 mars 2016
Den pedagogiska profilen Utgår från ett undersökande förhållningssätt i lärande – till exempel forskningsmetaforen Studenter tillåts och uppmuntras att ta ansvar och att vara aktivt deltagande i sin utbildning Utgår också från ett kollaborativt synsätt på lärande Innebär samarbete mellan studenter, lärare och studenter och mellan lärare mellan kurser Profilen ska synas i programmens lärandemål, lärandeaktiviteter/arbetsformer och examinationer i programmens kurser Anna Carin Wahlberg 17 mars 2016
Generella kompetenser Evidensbaserat förhållningssätt Informationskompetens Kommunikationskompetens Handlingsberedskap Multiperspektivseende Anna Carin Wahlberg 17 mars 2016
Utvecklingsfaser Fas 1 Utarbetande av profilen Diskussion i programnämnden Workshop med lärare i programmen Utveckling och omformulering Fas 2 Implementering av profilen Granskning av kursplaner Förändring av kursplaner Fas 3 Implementering av de generella kompetenserna Diskussion in programnämnden kring progression av kompetenserna Fas 4 ? Namn Efternamn 25 december 2018
Konklusion erfarenheter Att arbeta i en interprofessionell grupp under flera år och att gruppen är relativt stabil är en bidragande orsak till framgång Det har varit en fruktbar utmaning med mycket engagemang från lärare på olika nivåer Den pedagogiska profilen har bidragit till att öka kvaliteten i samtliga program i programnämnden på olika sätt Anna Carin Wahlberg 17 mars 2016
Anna Carin Wahlberg 17 mars 2016