Utveckling av en pedagogisk profil för avancerad nivå Programnämnd 9, Karolinska Institutet Anna Carin Wahlberg, universitetslektor, programdirektor specialistsjuksköterskeprogrammen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lärandemodell för verksamhetsförlagd utbildning inom sjuksköterskeprogrammet BAKGRUND Hälso- och sjukvården i Stockholm läns landsting utgör en akademisk.
Advertisements

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Entreprenörskap i gymnasieskolan
MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET... en medicinsk fakultet som ständigt bryter ny mark för ett bättre liv.
CHALMERS Samarbete för ökad kvalitet
Forskning Sjuksköterske- program (370/år) Äldrelivsforskning Innovation, implementering, samhälls- och systemforskning Barn- och ungdomsforskning Individ-
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Från doktorsexamen till universitetslektor tillsvidare
Huvudområde/övergripande tema: Hållbar utveckling
BLUE 11 Better Learning in University Education - översyn alla utbildningsprogram GU.
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Arbetsuppgifter för GA och PA Joakim Lilliesköld.
Projektledare: Pia Tingström Lektor Hälsouniversitetet Linköping
1 Kritiska framgångsfaktorer enl. programansvariga (tolkning SKILL): GenerelltTermin 1 o 2I fas med utbildningen Programstruktur Programmets struktur Studieteknik.
Läroplansträff Välkomna!.
En utmanande 7-stegskur för medvetet bemötande på bibliotek
Aktivt Föräldraskap (Active Parenting)
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Visioner och verklighet Planeringsdagen Verkligheten  Universitetet blöder  Studenterna försvinner  Sparbeting och hyreshöjningar 2007  Nya.
Audiologiutbildningen i bilder Audionom-/magisterprogram sedan1998 Masterprogram i audiologi sedan 2009.
NOU NOU EXAMINATIONSKOMMITTEER Examinationskommitté för avancerad nivå NOU Barnmorskeprogrammet 90hp Specialistsjuksköterske- programmen.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Termin 1 studenter Välkommen till sektionen för allmänmedicin Dag 1 21 mars 2015Namn Efternamn1.
INTER Internationaliseringsstrategi Karolinska Institutet Forum för Internationalisering 2 februari 2012 Docent Clara Gumpert, ordförande i internationella.
Välkomna till samordnarmöte 18 mars 2014 Välkommen Rundan - Hur är VFU-läget hos er? Övningsskole/övningsförskoleprojektet Utvärderingar av VFU Avhopp.
Arbetsordning, LTH.
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet –
Profesjonsidentitet gjennom utdanning ocg forskning SSN september 2011, Holmenkollen, Oslo Annica Lagerin, District Nurse, MSc, PhD Student Centre.
Nytt system för utbildningsutvärderingar Högskoleverkets rapport 2009:25 R Camilla Lindmark / Inger Bergström.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Dokument Författare namn Mål Sökord Beskrivning Tidsbruk Utbildningsområden Nivåer Program
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Vad krävs för att nå målen i RUS? Projekt som arbetsform i förändringsarbete Workshop 10 april.
LAU325 VT 2015 Välkommen !.
Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd kansli*
Utvärdering av utökat barnhälsovårdsprogram i Rinkeby
Projekt LÄRMODELLER II vt ht 2016
Delat beslutsfattande  Delat beslutsfattande är en evidensbaserad metod vilket innebär att den har funnits ha vetenskapligt stöd  Metoden har visat ge;
Pedagogiskt program för Uppsala Universitet. Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling.
Simuleringssystem för lärande och vård Uno Fors Leg. Tandläkare Universitetslektor i medicinsk pedagogisk simulering Prefekt för Institutionen för Lärande,
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Analysen – vad har underlaget från fakultetsstyrelserna givit? - Svårt att skatta utbildningsutbudet i yrkes- och professionsinriktning, bildningsorientering.
Ett integrerat lärande landskap Jonas Nordquist Medical Case Centre Karolinska Institutet.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Verksamhetsplan FSV 2016.
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
Validering inom Lärarlyftet
Program Broschutdelning Sjuksköterskeprogrammet
Granskning av studie Annelie och Sofie.
Tänk vad vi är bra - pedagogiska portföljer ger ringar på vattnet
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)
Förhållningssätten.
Tomas Nilsson, specialistsjuksköterska MSc Adjungerad klinisk adjunkt
Bedömningsområden för teknisk och administrativ personal
Program för mentorsintroduktionen
Problembaserat lärande (PBL)
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Utveckling av en pedagogisk profil för avancerad nivå Programnämnd 9, Karolinska Institutet Anna Carin Wahlberg, universitetslektor, programdirektor specialistsjuksköterskeprogrammen och magister/masterprogrammet i klinisk medicinsk vetenskap Charlotte Silén, docent, programdirektor magister/masterprogrammet i medicinsk pedagogik Sofia Zwedberg, universitetsadjunkt, lärarrepresentant barnmorskeprogrammet

Den pedagogiska profilen för avancerad nivå Utvecklades ursprungligen av Charlotte Silén, Anna Carin Wahlberg och Lena von Koch 2011-12 i samarbete med programnämnd 9 Programnämnd 9: Barnmorskeprogrammet, Magister/masterprogrammet i klinisk medicinsk vetenskap, Magister/masterprogrammet i medicinsk pedagogik, 11 specialistsjuksköterskeprogram Innehåller 5 generella kompetenser Har utvecklats i faser Anna Carin Wahlberg 17 mars 2016

Den pedagogiska profilen Utgår från ett undersökande förhållningssätt i lärande – till exempel forskningsmetaforen Studenter tillåts och uppmuntras att ta ansvar och att vara aktivt deltagande i sin utbildning Utgår också från ett kollaborativt synsätt på lärande Innebär samarbete mellan studenter, lärare och studenter och mellan lärare mellan kurser Profilen ska synas i programmens lärandemål, lärandeaktiviteter/arbetsformer och examinationer i programmens kurser Anna Carin Wahlberg 17 mars 2016

Generella kompetenser Evidensbaserat förhållningssätt Informationskompetens Kommunikationskompetens Handlingsberedskap Multiperspektivseende Anna Carin Wahlberg 17 mars 2016

Utvecklingsfaser Fas 1 Utarbetande av profilen Diskussion i programnämnden Workshop med lärare i programmen Utveckling och omformulering Fas 2 Implementering av profilen Granskning av kursplaner Förändring av kursplaner Fas 3 Implementering av de generella kompetenserna Diskussion in programnämnden kring progression av kompetenserna Fas 4 ? Namn Efternamn 25 december 2018

Konklusion erfarenheter Att arbeta i en interprofessionell grupp under flera år och att gruppen är relativt stabil är en bidragande orsak till framgång Det har varit en fruktbar utmaning med mycket engagemang från lärare på olika nivåer Den pedagogiska profilen har bidragit till att öka kvaliteten i samtliga program i programnämnden på olika sätt Anna Carin Wahlberg 17 mars 2016

Anna Carin Wahlberg 17 mars 2016